مذاکرات مخفیانه آمریکا با رهبر حزب حاکم ونزوئلا

سوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید واشینگتن، مخفیانه، مذاکراتی را با رهبر حزب حاکم دولت نیکلاس مادورو، انجام داده است.

به گفته این خبرگزاری مذاکرات در حالی‌ انجام شده که اعضای اصلی دولت ونزوئلا، دنبال ضمانت‌ هستند که در صورت قطع حمایت از مادورو و تغییرات احتمالی، مجازات نخواهند شد.

آمریکا حامی خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت مادورو است و به‌مانند ۵۰ کشور دیگر، ریاست‌جمهوری گوایدو را به‌رسمیت می‌شناسد. نیکلاس مادورو که همچنان قدرت را در دست دارد و ارتش نیز از او پیروی می‌کند، از حمایت روسیه، ایران، ترکیه و چند کشور دیگر برخوردار است.

با وجود اعتراضات گسترده و مرگبار در ونزوئلا، مادورو همچنان در راس قدرت باقی مانده‌‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس ۲۸ مرداد ماه به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشده، می‌گوید واشینگتن گفت‌وگوهایی را با دیوسدادو کابیو، رهبر حزب سوسیالیست انجام داده‌است.

مقام ارشد دولت ترامپ به اسوشیتدپرس گفته، تماس‌های دیگری نیز با برخی مقام‌های ارشد ونزوئلا برقرار شده‌است و واشینگتن می‌خواهد بداند آن‌ها در قبال قطع حمایت از مادورو، چه خواسته‌ای دارند.

از سوی دیگر مقام‌ آمریکایی تاکید کرده این کشور «به‌هیچ‌وجه» قصد تکیه بر کابیو، یا ایجاد زمینه‌ای برای این‌که او جایگزین مادورو شود، را ندارد. بلکه هدف افزودن بر فشارهای داخلی، با شعله‌ور کردن رقابت‌های درونی‌ست که به نظر آمریکا، پشت صحنه، در دولت جریان دارد.

اما یک مقام دیگر نیز به اسوشیتدپرس گفته این‌که کابیو راسا و بدون هماهنگی با مادورو وارد گفت‌وگویی با مقام‌های آمریکایی بشود، غیرممکن است و حتما چنین مذاکراتی با اجازه رئیس دولت انجام شده و احتمالا یکی از هدف‌های آن برچیده شدن تحریم‌ها است.

گفته می‌شود در هرم قدرت، آقای کابیو مهم‌ترین چهره سیاسی پس از آقای مادورو است.

مقام دولتی آمریکا به اسوشیتدپرس گفته رهبر حزب سوسیالیست ماه پیش در کاراکاس دیداری با فردی داشته که «در تماس نزدیک با دولت دونالد ترامپ است». گفته شده برنامه‌ریزی برای انجام یک دیدار دیگر ادامه دارد.

ایالات متحده رسما واکنشی به این گزارش نشان نداده‌است. اسوشیتدپرس می‌گوید هویت «فرد واسطه» در جریان دیدار رهبر حزب سوسیالیست ونزوئلا را، به‌خاطر خطرات احتمالی برای او، فاش نمی‌سازد.

نام مقام‌های آمریکایی طرف گفت‌وگو با این خبرگزاری نیز فاش نشده؛ چون هنوز مجاز به اظهار نظر در مورد مذاکراتی که «در مراحل ابتدایی هستند»، نیستند.

گفته می‌شود کابیو فردی تعیین‌کننده در سازوکار سیاسی حاکم بر ونزوئلا است. کسی‌که هم در دولت و هم در دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی صاحب نفوذ و قدرت شده‌است.

اما دولت آمریکا نیز او را متهم کرده پشت فساد گسترده، قاچاق مواد مخدر و حتی تهدید به قتل یک سناتور آمریکایی‌ست.

روی کارول، نویسنده کتاب «فرمانده: واقعیت‌ها و افسانه‌ها در مورد ونزوئلای هوگوی چاوز»، دیوسدادو کابیو را «اختاپوسی» توصیف کرده بود که «بازوهای خود را همه جا پراکنده است».

در سال ۲۰۱۵ رسانه‌های اسپانیایی‌زبان، از جمله ای‌بی‌سی اسپانیا، گزارش داده بوند که او از سوی دادستانی فدرال ایالات متحده با اتهام‌هایی نظیر «قاچاق مواد مخدر» روبه‌رو شده‌است.

کابیو با تحریم‌های مختلف، از جمله ممنوعیت‌های سفری نیز روبه‌رو است، که از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و چند کشور دیگر اعمال شده‌اند.

کابیو واکنشی به گزارش منتشرشده در اسوشیتدپرس نشان نداده‌است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …