مذاکره رهبران گروه هفت برای استفاده از دارایی‌های روسیه در کمک به اوکراین

کاخ سفید می‌گوید که کشورهای گروه هفت، پیشرفت خوبی در مورد کمک پیشنهادی به اوکراین از طریق سود به دست آمده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه کسب کرده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این سخنان را در جنوب ایتالیا جایی که در حال حاضر نشست رهبران گروه هفت در جریان است، بیان کرد.

پیشنهاد آمریکا که انتظار می‌رود در نشست گروه هفت تصویب شود، می‌تواند سالانه ۵۰ میلیارد دلار کمک برای اوکراین و همچنین اعمال فشار اقتصادی جدید برای روسیه را به دنبال داشته باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم گفته است که انتظار دارد در نشست گروه هفت «تصمیمات مهمی» گرفته شود.

قرار است بعدا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با آقای زلنسکی دیدارکرده و توافقنامه امنیتی ده ساله‌ای را برای حمایت بیشتر از کی‌یف امضا کنند.

در نشست گروه هفت که تا روز شنبه ادامه خواهد داشت موضوعاتی دیگر از جمله تنش با چین، جنگ در غزه و به کارگیری ایمنی هوش مصنوعی در دستور کار قرار دارد.

همه رهبران گروه هفت قبلا از طرح پیشنهادی جو بایدن برای پایان دادن به درگیری‌ها، شامل آتش‌بس فوری، آزادی گروگان‌ها و افزایش کمک‌ها به غزه بود، حمایت کرده بودند.

گمان می‌رود که مسئله پناهجویان، به ویژه افرادی که از آفریقا به اروپا سفر می‌کنند، هم در دستور کار باشد.

آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا گروه هفت را تشکیل می‌دهند و در نشست‌های رهبران آنان معمولا از چند کشور غیرعضو نیز برای شرکت در برخی گفتگوها دعوت به عمل می‌آید. مقامات اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارند.

سران این گروه در طول سال برای بحث در مورد رویدادهای جهانی در یک نشست گرد هم می آیند.

روسیه در سال ۱۹۹۸ به این گروه ملحق شد و به این ترتیب گروه هشت ایجاد شد، اما در سال ۲۰۱۴، به دلیل تسلط بر شبه جزیره کریمه از این گروه کنار گذاشته شد.ایتالیا در سال جاری ریاست دوره‌ای این اجلاس را برعهده دارد. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …