مردم سنندج یک اعدامی را نجات دادند

نجات محکوم به قصاص با وساطت مردم.جمعی از مردم سنندج دست به دست هم دادند و توانستند رضایت اولیای‌دم مقتول را اخذ کرده و موجبات نجات یک جوانی که در 17 سالگی مرتکب قتل نفس شده بود را فراهم کنند.

قانوندر اولین ساعات بامداد روز یک‌شنبه 12 دی ماه 95، جمعی از مردم سنندج دست به دست هم دادند و توانستند رضایت اولیای‌دم مقتول را اخذ کرده و موجبات نجات یک جوانی که در 17 سالگی مرتکب قتل نفس شده بود را فراهم کنند.

اتفاقی میمون و مبارک که این‌بار با تجمع مردم درخانه اولیای دم که خواستار بخشش محکوم به قصاص بودند رقم خورد. این اتفاق در حالی رخ داده است که دیدن مراسم اعدام در ملاعام که برای بسیاری به عنوان یک تفریح صبحگاهی است و باشنیدن خبر برگزاری مراسم اعدام حتی به همراه کودکان و نوزادان خود قبل از طلوع خورشید خانه را ترک می‌کنند تا جایی مناسب برای دیدن مراسم پیدا کنند.

در اينکه قصاص قاتلان به اين شيوه درست است يا نه، خود بحثي جداگانه است که سال‌هاست در رسانه‌ها و مجامع حقوقي، اجتماعي و حتي فرهنگي درخور توجه قرار مي‌گيرد. برخي با استناد به اصول حقوقي و براساس آموزه‌هاي مذهبي، آن‌را امري درست و بجا مي‌دانند و گروهي نيز با استناد به علومي همچون روان‌شناسي و جامعه‌شناسي و به‌ميان‌کشيدن مسائل حقوق بشري، با شيوه اجراي قصاص مخالفت مي‌کنند. اما مهم نحوه برخورد و استقبال مردمی از این گونه مراسم‌هاست. هرچند دیدن اعدام یک فرد که قرار است آموزنده باشد و بازدارنده برای عدم ارتکاب جرم، سال‌هاست به عنوان یک امر جذاب برای اقشار مختلف جامعه تبدیل شده است.

البته ناگفته نماند انتقادهای بسیاری به این نوع نگاه جامعه به مراسم اعدام طی چند سال اخیر شکل گرفته که شاید عدم استقبال از مراسم اعدام این روزها و تلاش براي نجات از قصاص افراد، ریشه در تلاش‌های فعالان اجتماعی و حقوقی داشته باشد.

به هرحال همانگونه که دادستان عمومی و انقلاب کردستان گفته با پا در میانی فعالان مدنی و مردم سنندج، یک زندانی محکوم به قصاص از پای چوبه دار نجات یافته است و تصاویر حضور گسترده مردم در خانه اوليای دم برای نجات جان یک انسان در رسانه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. رفتاری اجتماعی که سبب تحسین بسیاری گشته و امید می‌رود تلاش انسانی برای نجات جان محکومان به قصاص به خصوص کودکانی که بر اثر یک حادثه مرتکب قتل شده‌اند، ادامه یابد.

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …