مردم کردستان علیه اعدام دست به اعتصاب عمومی زدند

امروز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ بار دیگر مردم شهرهای کردستان دست به اعتصاب عمومی گسترده‌ای زدند تا اعتراض خود را به اعدام‌های فزاینده از جمله اعدام چهار زندانی سیاسی در روز ۹ بهمن اعلام کنند. شهرهای سنندج، بوکان،‌ سقز، مهاباد، مریوان، سروآباد، دهگلان، شهرک بهاران سنندج، بانه، روانسر، دیواندره از جمله شهرهایی است که مردم وسیعا به فراخوان اعتصاب عمومی پاسخ دادند.

همزمان با اعتصاب عمومی، جمع قابل توجهی از مردم در منزل چهار زندانی سیاسی که روز ۹ بهمن اعدام شدند، در شهرهای مهاباد، بوکان، کامیاران و دهگلان حضور یافتند و همبستگی خود را با خانواده‌های داغدار آنان اعلام کردند.

این اعتصاب که به فراخوان بسیاری از فعالین سیاسی، نهادهای مردمی، حزب کمونیست کارگری و تعداد دیگری از احزاب سیاسی و با حمایت بسیاری از تشکل‌ها و فعالین سیاسی در سراسر کشور صورت گرفت، پاسخ دندان‌شکنی به اعدام‌های اخیر توسط حکومت اسلامی بود.

حکومت درمانده اسلامی تصور میکرد که میتواند با اعدام‌ها مردم را مرعوب کند اما اعدام‌ها با عکس‌العمل قاطع مردم در داخل و خارج کشور پاسخ گرفت. بیش از صد تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف جهان در دو هفته گذشته و فراخوان‌های متعدد دیگر برای تداوم اعتراضات، اعتصاب غذای ۶۱ زن زندانی سیاسی و حمایت طیف وسیعی از جامعه از اعتصاب آنان، بیانیه‌های مختلف تشکل‌های دادخواهان، کارگران و بازنشستگان، معلمان، دانشجویان و فعالین حقوق زن، نویسندگان، هنرمندان معترض، اعلام سه‌شنبه‌های اعتصاب زندانیان زندان قزل‌حصار و همراهی زنان زندانی سیاسی با آنها و اعتصاب عمومی در کردستان پاسخ مردم به قتل حکومتی زندانیان سیاسی است. این جنبش ادامه دارد و هر روز در داخل و خارج علیه حکومت آدمکش اسلامی وسیعتر میشود. این تحرکات اعلام صریح این مساله است که نه زندان نه اعدام دیگر اثر ندارد. شعاری که کارگران فولاد نیز در تجمعات روزهای گذشته در خیابان‌های اهواز فریاد زدند.

جنبش علیه اعدام در هفته‌های گذشته با پیشروی چشمگیری همراه بوده است. ماشین اعدام حکومت اسلامی را با تقویت و گسترش اعتصاب و اعتراض در داخل و خارج کشور میتوان و باید فلج کرد. این جنبشی علیه کل موجودیت حکومت نکبت اسلامی است و با گسترش خود میتواند زمینه‌‌ساز اعتراضات و اعتصابات سراسری در کل کشور باشد.

حزب کمونیست کارگری به مردم کردستان، به زندانیان سیاسی و به مردم معترض در سراسر کشور درود میفرستد و همه مردم در سراسر کشور، دادخواهان، زنان، دانشجویان، معلمان، کارگران، جوانان و کلیه نهادها و تشکل‌های مردمی و همه انسانهای آزاده را به گسترش اعتراض علیه اعدام و علیه حکومت جنایتکار و منفور اسلامی فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک