مصاحبه انترناسیونال با عبدل گلپریان دبیر کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری در مورد فضای اعتراضی در شهرهای کردستان

انترناسیونال: با خودکشی شلیر رسولی در مریوان و سپس به قتل رسیدن مهسا امینی توسط گشت ارشاد زنان و مردم  دست به اعتراضات وسیعی زده اند. در این باره و کلا از فضای اعتراضی شهرهای کردستان برای ما بگویید!

عبدل گلپریان: اجازه بدهید ابتدا یک توضیح کوتاه بدهم آنهم اینکه، قبل از اتفاق ناگواری که برای شلیر رسولی پیش آمد، شهر مریوان در گرامیداشت فعالین محیط زیست این شهر که چهار سال قبل جان باختند وسیعا به میدان آمدند. حضور گسترده مردم مریوان در چهارمین سال گرامیداشت این عزیزان آمیخته ای از تجلیل از آنان و همزمان ابراز خشم و تنفر چندین ساله علیه حکومت اسلامی بود چرا که مسبب جان باختن این عزیزان حکومت اسلامی بود. متعاقب این مراسم باشکوه واقعه شلیر رسولی که یکی از وابستگان رژیم قصد تجاوز به او را داشت و منجر به گرفته شدن جان او در این خودکشی شد، آتش همیشه زیر خاکستر اعتراض مردم در مریوان را شعله ورتر ساخت. اعتراض به جنایت همکاران رژیم و کل حکومت اسلامی تنها به مریوان خلاصه نشد و زنان در سنندج علیه قوانین زن ستیزانه رژیم تجمع اعتراضی سازمان دادند. هنوز چند روز از ابراز خشم و تنفر مردم از زن ستیزی سیستماتیک رژیم در سنندج و مریوان نگذشته بود که ماموران گشت قتل و کشتار حکومت در تهران زندگی را از مهسا امینی گرفتند. انعکاس این جنایت در شبکه های اجتماعی و در فضای سیاسی اعتراضی مردم نه تنها برای مردم سقز بلکه برای مردم کردستان و در سراسر ایران غیر قابل تحمل بود. فضای سیاسی و اعتراضی مردم در شهرهای کردستان در هماهنگی و دوش به دوش اعتراضات در سراسر کشور علیه رژیم اسلامی به میدان آمد که همچنان ادامه دارد. فضایی از خشم، تنفر و تعرض به کل حاکمیت وجه مشخصه اوضاع سیاسی کنونی است که مبارزه و اعتراض مردم در کردستان علیه رژیم اسلامی را به اعتراضات هر روزه مردم در سراسر ایران گره زده است.

انترناسیونال: کمیته کردستان از فراخوان دهندگان اعتصاب عمومی دوشنبه  ٢٨ شهریور بود. استقبال مردم از این اعتصاب، تعداد شهرهایی که در اعتصاب شرکت داشتند. را لطفا توضیح دهید.

عبدل گلپریان: کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران از فراخوان دهندگان برای اعتصاب عمومی علیه جنایت دستگاه آدمکش و علیه کلیت نظام اسلامی بود. اعتصاب عمومی در ۲۴ شهر و در روز دوشنبه ۲۸ شهریور برگزار شد. می توان گفت که مردم در سه استان غرب کشور در این اعتصاب باشکوه و قدرتمند شرکت کردند. سنندج، سقز، مریوان، بوکان، دیواندره کرمانشاه، ایلام، سردشت، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد، بانه، جوانرود، نقده، تکاب، دهگلان، پاوه، کامیاران، قروه، بیجار، خرم آباد در اعتصاب بودند. این حرکت  تنها به اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان خلاصه نشد بلکه از خرم آباد و ایلام گرفته تا کرمانشاه و شهرهایی در آذربایجان غربی را در پوشش خود قرار داد. پیشتر و طی دوره های قبل سه اعتصاب عمومی کوبنده علیه توحش رژیم اسلامی در کردستان داشتیم. اعتصاب عمومی در اعتراض به قتل شوانه قادری، اعتصاب عمومی در اعتراض به اعدام فرزاد کمانگر و یارانش، اعتصاب عمومی در اعتراض به اعدام رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی. اما اعتصاب عمومی ۲۸ شهریور به مناسبت قتل مهسا امینی کوبنده تر و گسترده تر از اعتصاب عمومی های قبل بود. اعتصابی موفق بود که همزمان در سقز، سنندج و دیواندره با اعتراضات خیابانی همراه شد و عصر همان روز این اعتراضات سراسر کشور را درنوردید که همچنان ادامه دارد.

انترناسیونال: ارزیابی و پیام شما به مردم کردستان را میخواهیم داشته باشیم.

عبدل گلپریان: همانطور که قبل اشاره کردم قابل انتظار بود که آتش خشم و تنفر زیر خاکستر در کردستان شعله ور شود. قابل انتظار بود که اعتراضات مردم در ابعاد سراسری دست به خیزش کوبنده تری نسبت به آبان ۹۸ بزنند. به نظر من خیزش اعتراضی و انقلابی این بار قوی تر، منسجم تر و با تجربه تر از دوره های قبل به میدان آمده است. نقش زنان در این اعتراضات بسیار برجسته است. از تجمع اعتراضی زنان در مریوان مقابل بی دادگاه این شهر به مناسبت خودکشی شلیر رسولی گرفته  تا ایفای نقش زنان در مراسم خاکسپاری مهسا امینی در سقز که دسته جمعی روسری ها را برداشته و در هوا چرخاندند،  اکنون به امری در سراسر کشور تبدیل شده و دسته جمعی روسری ها را در آتش می اندازند. به تعبیری باید گفت که زنان نه تنها سمبل تحقیر و بردگی را زیر پا له می کنند و در آتش می اندازند بلکه نقش لیدر اعتراضات را ایفا می کنند و پیشاپیش تجمعات اعتراضی با مشت های گره کرده علیه بیش از چهار دهه زن ستیزی نهادینه شده توسط حاکمان اسلامی با شهامت و اعتماد بنفس کامل یک انقلاب زنانه را رهبری می کنند. برای زنان و کل جامعه مبارزه از اعتراض به گشت کشتار زنان و علیه حجاب عبور کرده است و ساختار کل حاکمیت را برای پایان دادن به ۴۳ سال زن ستیزی سیستماتیک هدف گرفته است. مردم عزم جزم کرده اند به فلاکت تحمیل شده و همه جانبه بیش از چهار دهه این حکومت پایان دهند.

پیام من به مردم کردستان، به زنان، جوانان و فعالین عرصه های اجتماعی این است که باید از این موقعیت باشکوه استفاده حداکثری کرد. مردم کردستان تجارب با ارزشی در مبارزه علیه رژیم اسلامی دارند. از ابتدای ظهور این حکومت در مقابل آن ایستادند و تا به امروز جنگیده اند. همبستگی و اتحاد مردم در این حرکت اعتراضی نقطه عطف مهمی برای به زیر کشیدن جنایتکاران اسلامی است. این اتحاد و همبستگی سراسری، از اعتصاب عمومی و اعتراضات در کردستان گرفته تا حضور گسترده مردم در خیابانها و میادین شهرهای ایران ضامن پیشروی و موفقیت های بیشتر در جهت سرنگونی حکومت اسلامی ضد زن خواهد بود. باید همچنان در میدان بود و سازمان یافته و متشکل هماهنگ با اعتراضات و تجمعات سراسری علیه وحش اسلامی مبارزه کرد. باید شبکه های محلات را سازمان داد و از این طریق سراسر یک شهر را همانند حلقه هایی زنجیروار به هم وصل کرد. شبکه های اجتماعی ابزار کارساز و تعیین کننده ای در جهت سازماندهی و ایجاد همبستگی نقش بسیار مهمی دارند.

باید شوراهای سازماندهی جهت رهبری اعتراضات را در محلات و شهرها ایجاد کنیم. ستونهای یک حکومت مستاصل و درمانده هم اکنون با تعرض کوبنده مردم  در حال ریزش است و ایجاد شوراهای سازماندهی جهت رهبری اعتراضات یک نیاز فوری در مقطع کنونی است. در همه محلات و شهرها با ایجاد کانونهای سازماندهی اعتراضات باید قدم برداشت. فعالین جنبش کارگری، فعالین مدافع حقوق زنان و همه فعالین عرصه های مختلف اجتماعی نقش مهمی در ایجاد شوراهای سازماندهی شده در اعتراضات برای هدایت و رهبری مرحله به مرحله حرکت انقلابی مردم دارند. تشکل ها و نهادهای اجتماعی، جمع شدن ورزشکاران، گردهمایی کوهنوردان و ایفای نقش هر فعال آزادیخواه و برابری طلب، با دخالت توده های هر چه وسیعتر مردم، نیازمند برپایی این کانون ها برای ایجاد شوراهای رهبری اعتراضات هستند. شوراهای سازمان دهی شده جهت هدایت و رهبری اعتراضات را باید فوری در همه جا ایجاد کرد. اگر متحد، سازمان یافته و هماهنگ با اعتراضات سراسری به پیش روی ادامه دهیم، تردیدی نباید داشت که این بار حکومت اسلامی را به زیر خواهیم کشید.

انترناسیونال: تشکر از شرکت در این مصاحبه

اینرا هم بخوانید

خطر جانی در مراکز درمانی! ناصر شیشه‌گر

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …