معاون بهزیستی: آموزش علیه کودک‌آزاری باید در دستور کار مدارس قرار گیرد

RadioFarda

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ایران می‌گوید برای پیش‌گیری از کودک‌آزاری در کشور، ارائه آموزش‌های مربوط به آن باید در دستور کار مدارس قرار گیرد. تازه‌ترین اظهارات این مقام دولتی در پی بالا گرفتن اعتراضات و انتقادها در مورد «تعرضات جنسی» در ایران مطرح می‌شود.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به خبرگزاری ایسنا گفته است «معتقدیم برای پیشگیری از چنین حوادثی (کودک‌آزاری)، باید به کودکان آموزش‌های لازم را ارائه کرد تا مورد آزارهای جنسی قرار نگیرند. همچنین ارائه این آموزش‌ها حتما باید در دستور کار مدارس قرار بگیرد».

آقای مسعودی فرید در عین حال یادآوری کرده‌است که اطلاع ندادن تعرضات جنسی علیه کودکان، جرم است و پیگرد قانونی دارد.

اشاره این مقام سازمان بهزیستی به قانون مصوبه مجلس ایران است که بر پایه آن کودک‌آزاری نیازی به شاکی خصوصی ندارد و اطلاع‌ندادن آن به نهادهای مربوطه، مانند پلیس یا اورژانس اجتماعی، جرم محسوب می‌شود.

با این حال معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرده‌است که مسائل مربوط به آزارهای جنسی و تعرضات به کودکان و نوجوانان جایگاهی در سیستم آموزشی مدارس پیدا نکرده‌اند و باید «نظارت خیلی دقیق‌تری» بر مدارس و مهدهای کودک صورت گیرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طی هفته‌های گذشته، و با انتشار گزارش‌های مربوط به پرونده «آزار جنسی» در دبیرستان معین تهران و دیگر گزارش‌های مشابه، اعتراضات و انتقادها در مورد رویکرد به آن‌ها و جلوگیری از این وقایع بالا گرفته‌است.

هفته پیش گزارش شد که یکی از مسئولان دبیرستان پسرانه یک مجتمع آموزشی غیرانتفاعی در تهران، در پی «آزار جنسی» گروهی از دانش آموزان، بازداشت شده است. گفته می‌شود این پرونده «ده‌ها شاکی» دارد. شماری از پدران و مادران دانش‌آموزان گفته‌اند مدیر مدرسه نیز از جریان باخبر بوده و در جلوگیری از آن تعلل کرده‌است.

مدیر مدرسه در حال حاضر از کار خود تعلیق شده‌ و گزارشی در مورد این‌که اتهام یا کیفرخواستی علیه او صادر شده باشد، منتشر نشده‌است. مظنون به تعرض جنسی به دانش‌آموزان دبیرستان معین، اتهام‌ واردشده در مورد «تجاوز» را رد کرده ولی گفته «مرتکب کارهای ناپسندی» شده‌است.

پرونده دبیرستان معین، در کنار گزارش‌های مشابه دیگر در ماه‌ها و سال‌های اخیر، به یکی از موضوعات داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌است. گروهی از کاربران در مورد وجود پرونده‌های پنهان مشابه ابراز نگرانی کرده، شماری خواستار ارائه آموزش‌های مشخص شده و برخی نیز از نحوه بازتاب، یا بازتاب گزینشی خبرهای مربوط به آزار و تعرضات جنسی در رسانه‌های ایران انتقاد کرده‌اند. گروهی از کاربران از اظهارات مقام‌های دولتی در مورد اینکه شهروندان تعرضات و تجاوزات جنسی را اطلاع دهند، انتقاد کرده و می‌گویند این کار «فرافکنی» یا «عوام‌فریبی» است و دولت باید دست به اقدام مشخصی در این مورد بزند. برخی از کاربران نیز از «سیاسی شدن» موضوع انتقاد کرده و برخی می‌گویند ده‌ها سال پس از انتقاد از غرب، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان قصد ندارند به مسائل و مشکلات داخلی اهمیت بدهند. گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از «شوخی» با تجاوزات و تعرضات جنسی شدیدا انتقاد کرده‌اند.

اینرا هم بخوانید

بیش از ١١هزارمیلیارد تومان “وام مشاغل خانگی” برای ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت و بنیاد علوی

در بودجه امسال تبصره ۱۸ و ۱۶ که تسهیلاتی برای رونق تولید می پرداخت حذف …