معلمان تصمیم به اولین تجمع خود در سال جدید را اعلام کردند،پنجشنبه اول اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به  تجمعات سراسری برای ساعت ده صبح روز اول اردیبهشت فراخوان داده است. این تجمعات در تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش، در مراکز استانها و در شهرستانها مقابل ادارات کل آموزش پرورش برگزار خواهد شد. خطاب این فراخوان  به همه معلمان و خانواده های دانش اموزان است. این اولین دور تجمعات معلمان در سال ۱۴۰۱ است.

در این بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان سال ۱۴۰۰ را سال خیزش و اعتلای جنبش معلمان برای تحقق مطالباتی که یک دهه از عمر آن‌ها می‌گذرد، خواند. مطالباتی که جزو حقوق اولیه معلمان است، اما توسط حاکمیت در دولت‌های مختلف به گروگان گرفته‌شده است.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در سال گذشته توانست  یازده تجمع سراسری با شکوه را سازماندهی و رهبری کند و مطالبات فرهنگیان بازنشسته و شاغل را در کنار حق آموزش رایگان به گوش جهانیان برساند چنین آمده است: امروز هیچ فردی از حاکمان نمی‌تواند مدعی شود که از خواسته ی معلمان بی‌خبر است و ما در سال گذشته با تمام مسئولان اتمام‌ حجت نمودیم. فرهنگیان شریف، همانطور که خود بهتر می دانید، شورا ظرفی تشکیلاتی است که به ما قدرت سازمان‌دهی و فراخوان می‌دهد، پس ضروری است هم شورا و هم تشکل‌های عضو شورا ، در راستای انسجام  ارکان خودبیشتر تلاش نمایند.”

در ادامه شورای هماهنگی با توضیح میدهد که پس از تجمع باشکوه اسفندماه، بنا بر اساسنامه و ضرورت بازسازی تشکیلاتی، برای برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده تلاش نموده است، اما ممانعت برگزاری مجامع شورا  از سوی نهادهای حاکمیتی و امنیتی، باعث تعویق این امر شده و اکنون با رای قاطع اعضای شورا و خواست معلمان، پیگیری مطالبات اعلام شده را در دستور فوری خود قرار میدهد.

عدم اجرای همسان سازی بازنشستگان و رانده شدن بیشتر آنها به زیر خط فقر بخاطر رشد نرخ تورم، شکل سلاخی شده رتبه‌بندی مشاغل با آیین‌نامه ای که عملاً افزایش حقوق اندک را در پی دارد، هدف قرار گرفته شدن صندوق ذخیره فرهنگیان توسط تیم مافیایی که در ادامه سیاست‌های پولی سازی و خصوصی‌سازی آموزش دولت قبل به دنبال سلب حق آموزش رایگان و باکیفیت هستند و اخذ پول تحت عناوین مختلف از والدین دانش آموزان حتی در مناطق محروم، ادامه بازداشت معلمان زندانی و ادامه خط سرکوب و ارعاب و احضار و دادگاهی شدن دهها معلمان، از جمله موارد مورد اعتراض معلمان در این بیانیه قید شده است.

در بخش پایانی این  بیانیه شورای هماهنگی با فراخوان به معلمان بر نکات زیر تاکید کرده است:  ۱. هیچ‌ یک از مطالبات سال گذشته فرهنگیان تحقق‌نیافته است. فرهنگیان خواهان اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و بعد از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق التدریس پرداخت شود ، همچنین معلمان استخدام موقت بطور رسمی پذیرفته شوند.

۲.حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌خصوص در مناطق محروم یک حق انسانی و همگانی است و در اصل ۳۰ قانون اساسی به‌صراحت بر آن تاکید شده است. ما همچنان این حق را به‌عنوان یک مطالبه ی جدی پیگیری می‌کنیم و از والدین محترم و دانش آموزان می‌خواهیم در این مسیر شورا را همراهی کنند و از پرداخت هر نوع وجهی به مدارس دولتی خودداری نمایند. هیچ مدیری حق ندارد از دانش‌آموزی تحت هر عنوانی پول دریافت نماید.

۳.تمام دارایی و املاک وزارتخانه جزئی از مالکیت عمومی است و وزارتخانه حق ندارد تحت عناوینی مانند واگذاری به بخش خصوصی به آنان دست ‌درازی نموده و به‌صورت رانتی در اختیار مافیا قرار دهد. فرهنگیان با هرگونه تغییر مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان مخالف بوده و کلیه دارایی صندوق و زیرمجموعه‌های آن متعلق به فرهنگیانی است که در روز اول در این صندوق سرمایه‌گذاری نموده‌اند.

 ۴.معلمان زندانی نماد و سمبل جنبش معلمان هستند ، ما برای آزادی آنان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، آنان باید بدون فوت وقت آزاد شوند .احضار،  پرونده‌سازی، بازداشت و تهدید معلمان متوقف‌شده و احکام ظالمانه علیه فعالان صنفی لغو شود.

5 .مهم‌ترین عامل موفقیت معلمان، داشتن تشکل‌های مستقل از حاکمیت است. ما بر حق برخورداری از تشکل مستقل و قدرتمند تاکید داریم و حاکمیت نمی‌تواند این حق قانونی و صنفی را از ما سلب نماید. ما از همه معلمان در هر شهرستان و استان که تشکل ندارند خواهشمندیم، که کانون‌ها یا انجمن‌های صنفی مستقل  تشکیل داده و به شورای هماهنگی بپیوندند. بیانیه با تاکید بر خواستهای فوری معلمان، آنها را به برگزاری تجمع سراسری اول اردیبهشت ماه فراخوان داده است.

مبارزه معلمان در دفاع از زندگی و معیشتشان و تاکید بر خواست تحصیل رایگان و با کیفیت و غیر ایدئولوژیک و اعتراض آنها به فقر و تبعیض و نابرابری و اختلاسها ودزدی ها ، اعتراض کل جامعه را نمایندگی میکند. بویژه خواست تحصیل رایگان امر همه مردم است. حزب  کمونیست کارگری در حمایت از خواستها و مبارزات معلمان و علیه تشدید سرکوبگری های حکومت در قبال معلمان کارزاری را به پیش میبرد و از همه کارگران،  بازنشستگان، دانشجویان، بویژه خانواده های دانش آموزان و  دانش آموزان سنین بالاتر انتظار دارد که وسیعا به کارزار دفاع از مبارزات معلمان بپیونندند و از  مبارزات معلمان حمایت و پشتیبانی کنند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶ آوریل ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

سیرک انتخاباتی حکومت و فضای انقلابی جامعه – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …