مقام اسرائیلی انجام ۲۰۰ حمله نظامی در 18 ماه در سوریه را تایید کرد

رادیو فردا:یک مقام رسمی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور گفت که این کشور در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ بار به اهدافی که عمدتا متعلق به جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده، حمله کرده است.

برخی از مقامات ارشد اسرائیل در یک سال‌ونیم اخیر اشاراتی به حمله به برخی از اهداف متعلق به ایران در سوریه کرده بودند اما تایید این امر که اسرائیل در این دوره دقیقا ۲۰۲ حمله در سوریه، عمدتا به اهداف سپاه پاسداران ایران انجام داده، یک امر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تایید این حملات همزمان با جمع‌بندی وضعیت امنیتی و نظامی اسرائیل در پایان سال عبری و در آستانه سال جدید یهودی صورت می‌گیرد.

مقام ارشد نظامی اسرائیل که نامش برده نشده است، گفته که کشورش اکثر حملات به اهداف‌ ایرانی را از راه هوایی انجام داده و بیش از ۸۰۰ موشک به این اهداف برای جلوگیری از نقل‌وانتقال جنگ‌افزار شلیک کرده است.

اسرائیل حضور نظامی ایران در سوریه را به انداختن طناب دار به دور گردن خود تشبیه کرده و بارها گفته است که با این وضعیت کنار نخواهد آمد.

ایران و سوریه در برابر گزارش جدید اسرائیل سکوت کرده‌اند. تهران همراه با سوریه از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در جنگ داخلی این کشور هستند که صدها هزار کشته از افراد غیرنظامی برجای گذاشته است.

انجام ۲۰۲ حمله اسرائیلی در ۱۸ ماه به هدف‌های عمدتا وابسته به سپاه پاسداران در سوریه در روزی از سوی مقام ارشد نظامی اسرائیل تایید شد که نخست‌وزیر این کشور نیز بر سخنان وزیر دفاع دولتش مهر تایید زد.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفته بود که کشورش دست خود را برای حمله به هدف‌های ایران در منطقه در هر جایی باز می‌بیند و این آزادی عمل خود را تنها به سوریه محدود نمی‌کند؛ وی به روشنی گفت که این امر می‌تواند شامل عراق نیز باشد

لیبرمن: در مقابله با تهدیدات ایران خود را تنها به سوریه محدود نمی‌کنیم

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، شامگاه سه‌شنبه در یک سخنرانی به مناسبت پایان سال عبری گفت که کشورش هر تهدیدی را علیه خود، حتی در حالی که دور از مرزهایش است و بالفعل درنیامده، شناسایی و آن را خنثی می‌کند.

روزنامه جروزالم پست این اظهارات نتانیاهو را با گزارش اخیر رویترز در زمینه اقدام ایران در انتقال ده‌ها فروند موشک برای پایگاه‌های شبه‌نظامیانِ متحد ایران در عراق ارتباط داده است.

در همین حال، شبکه رسانه دولتی اسرائیل روز سه‌شنبه گزارش داد که آمریکا از اسرائیل خواسته است تا در حمله به عراق شکیبا باشد و «کار عراق را به آمریکا واگذار کند».

ایران انتقال موشک برای گروه حشدالشعبی در عراق را رد کرده و وزارت خارجه عراق نیز گفته که از این خبر رویترز «شگفت‌زده شده است».

«حمله اسرائیل به استان ساحلی طرطوس در سوریه»

در این میان، سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی شامگاه سه‌شنبه با شلیک موشک به استان‌های حما و طرطوس حمله کردند؛ به ادعای سانا، پدافند هوایی سوریه شماری از موشک‌ها را رهگیری کرد.

ر بسیاری از گزارش‌های منطقه آمده است که جنگنده‌های اسرائیلی در ارتفاع کم از آسمان لبنان موشک‌ها را به سوی سوریه شلیک کردند.

تصاویری از انفجار و شعله‌های برخاسته از نزدیکی یک پالایشگاه نفت سوریه در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته اما هنوز در مورد میزان آسیب و تلفات وارده گزارش نهایی و موثق منتشر نشده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که یکی از حملات به منطقه‌ای بین مصیاف و وادی العیون در غرب حما بوده و صدای انفجارهایی نیز در شهر بانیاس در استان طرطوس در ساحل دریای مدیترانه شنیده شد.

اگر این گزارش درست باشد، این نخستین بار است که اسرائیل به طرطوس حمله کرده است. اهمیت این حمله در صورت درستی آن، در این است که روسیه در طرطوس دارای پایگاه‌های نظامی است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه به سوریه، ایران و روسیه نسبت به عواقب حمله به استان ادلب هشدار داد؛ با وجود این، شواهد نشان می‌دهد که ارتش سوریه و حامیان آن قرار است برای پاکسازی آنچه «آخرین ماوای تروریست‌ها» خوانده‌اند دست به حمله گسترده بزنند.

اینرا هم بخوانید

گزارش ایرنا از نشست شورای امنیت درباره موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی

ایرنا:نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) این شورا در خصوص …