ممنوعیت سقط‌ جنین در ایران – مصاحبه با دکتر سورینا از ایران

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس بسیج جامعه پزشکی ایران گفت: “زوج‌هایی را که قصد سقط‌جنین دارند شناسایی می‌کنیم. در رابطه با سقط جنین با دکتر سورینا، متخصص زنان و زایمان گفتگو می‌کنیم.

کیوان جاوید: ممنون خانم دکتر که باوجود موانع حکومتی قبول کردید که به چند سؤال من دررابطه‌با سقط‌جنین پاسخ بدهید.

سؤال اول من این است که چه تعداد از زنان برای سقط‌جنین به شما مراجعه می‌کنند، از چه گروه سنی و از کدام اقشار اجتماعی هستند؟

دکتر سورینا: در ماه حدود ۴۰ تا ۵۰ مادر باردار مراجعه می‌کنند که شاید ۵ مورد به تولد ختم می‌شود و متأسفانه آمار بالای سقط‌جنین در کشور یک چیز عجیبی، حدود ۳۵۰ تا ۵۴۰ هزار تولدی که باید رخ بدهد به سقط‌جنین ختم می‌شود. این آمار خیلی بالایی است که شاید ۳ تا ۴ درصد آن مادرانی هستند که خارج از ازدواج حامله شده‌اند. بقیه که تقریباً ۹۲ تا ۹۴ درصد در خانواده‌هایی است که متأسفانه به سقط‌جنین منجر می‌شود که بیشتر به دلایل مالی و همچنین حاملگی ناخواسته است. مادرانی که برای سقط‌جنین مراجعه می‌کنند، عموماً می‌گویند ما در حال حاضر نمی‌توانیم از عهده نگهداری فرزند برآییم. خیلی‌ از آنها هم شاید قدرت باروری را از دست می‌دهند. توجه داشته باشیم که الان سن بارداری را به ۱۵ سال کاهش دادند، اما همچنان رشد تولد منفی است.

کیوان جاوید: باتوجه‌به تجربه شما دلیل اقتصادی تا چه حد در انتخاب زنان برای سقط‌جنین مؤثر است؟ لطفاً آماری ارائه بدهید.

دکتر سورینا: علل اقتصادی طبق آماری که دولت ارائه داده ۲۱ درصد است ولی، من بعید می‌دانم این آمار درست باشد اکثر زوجین دلیلش را بی‌موقع باردارشدن اعلام می‌کنند که بنظرم همین علت بازهم برمی‌گردد به شرایط بد اقتصادی آنها. اکثر مادرانی که به من مراجعه می‌کنند شاغل هستند و به دلیل نداشتن امنیت شغلی نمی‌توانند دوران باردارشدن را در سلامت کامل روحی و روانی به سر ببرند و تأمین زندگی یک کودک در این شرایط برای آنها ناممکن است. همین عامل باعث می‌شود که تن به سقط‌جنین بدهند که طبعاً همه این سقط‌جنین‌ها غیرقانونی انجام می‌شود.

کیوان جاوید: غیرقانونی کردن سقط‌جنین تا چه حد جان زنان را به خطر می‌اندازد. آیا حکومت موفق می‌شود که با غیرقانونی کردن سقط‌جنین به این پدیده پایان دهد؟

دکتر سورینا: مطمئناً با قانونی کردن سقط، جنین در مراکز دولتی و خصوصی میزان مرگ‌ومیر مادران بعد از سقط‌جنین، یا حین عمل خیلی پایین می‌آید، چون اکثر این جراحی‌ها در مراکز غیرقانونی و غیربهداشتی و بدون امکانات بیمارستانی صورت می‌گیرد. سقط‌جنین اگر در مراکز امن صورت بگیرد این آمار پایین می‌آید. هر چقدر سطح بهداشت در این عمل‌ها پایین می‌آید مستقیم با جان مادر در ارتباط است.

کیوان جاوید: اگر شما با سقط‌جنین موافقت کنید تا چه حد خودتان و شغلتان را به خطر می‌اندازید؟

دکتر سورینا: من با سقط‌جنین بعنوان کسی که به کارم سوگند خوردم ظاهراً نباید موافق باشم. قرار است حرفم تبلیغ مادر شدن و فرزندآوری باشد، اما من ۱۰۰ درصد موافق سقط‌جنین هستم و خودم و شغلم همیشه بخاطر این موضوع در خطر است. هیچ زن از سرِ تفنن جگرگوشه خودش را دور نمی‌اندازد. من در چشم مادرانی که به‌قصد سقط‌جنین به من مراجعه می‌کنند اندوه بی پایانی را می‌بینیم و غم در چشم آنها موج می‌زند. بارها پیش‌ می‌آید که از زنان فقیر یا کسانی که می‌دانم وضعیت مالی مناسبی ندارند هزینه‌ای دریافت نمی‌کنم. زیرا پول، ارزش زندگی نیست، انسانیت ارزش زندگی است. سقط‌جنین باید آزاد شود، اما ناهنجارهای اقتصادی و اجتماعی باید برطرف شود تا زمینه‌های رو‌آوری خانواده‌ها و خصوصاً مادران برای انتخاب سقط‌جنین از بین برود.

اینرا هم بخوانید

دلیل نقض حکم اعدام شریفه محمدی چیست؟ منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …