مهر:نیاز سیل زدگان شرق کرمان به کمک رسانی فوری/درخواست امداد هوایی

بخش وسیعی از شهرستان های فهرج، ریگان و بردسیر زیر سیلاب قرار دارد و مردم در مدارس اسکان داده شده اند، گفته شده بارندگی های سه روز اخیر کرمان مساوی با بارش سال گذشته است.

کرمان – رودخانه های استان کرمان ۱۰۰ روستا را در محاصره خود قرار داده اند و همچنان خروشان هستند.

 کرمان – نماینده رابر،بافت و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعی از وضعیت ۱۵ روستا و عشایر شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه در دست نیست و راه های ارتباطی با آنها به طور کامل قطع شده است.
کرمان – سیلاب شدید هم اکنون چهار شهرستان شرقی، شهر بردسیر و شهر جیرفت را به صورت جدی تهدید می کند و حداقل ۱۰ هزار خانه دچار خسارت شدید شده اند.

با وجود متوقف شدن بارش ها در استان کرمان همچنان رودخانه های سیلابی در استان کرمان جاری هستند و حجم جریان آب به حدی است که راه بسیاری از روستاها بسته است.

با وجود گذشت یک روز از بارندگی ها طبق اعلام مسئولان همچنان ۱۰۰ روستا در محاصره سیل قرار دارند و شب گذشته نیز هزاران نفر شب خود را در خودروهای شخصی، مدارس و مساجد گذرانده اند.

راه اصلی کرمان – بم با نصب پل فلزی به صورت موقتی باز شده و رفت و آمد هر چند کند اما امکان پذیر شده است.

آب گرفتگی شدید در شرق و غرب استان/ بخشی از شهر بردسیر زیر سیلاب است

راه فهرج به ایرانشهر و رودبار به ایرانشهر نیز بازگشایی شده است و گفته می شود جاده جیرفت به فاریاب نیز باز است اما تعداد قابل توجهی جاده فرعی و روستایی زیر آب هستند.

بسیاری از مزارع، روستاها و خانه های روستایی در فهرج، جیرفت، عنبرآباد، ریگان نیز زیر آب هستند و در شهر بردسیر نیز همچنان سیلاب ناشی از شکستن سیل بند حنیفه در شهر جولان می دهد و بسیاری از خانه های مردم دچار آب گرفتگی شده اند بطوریکه مردم با مراجعه به فرمانداری درخواست دریافت کمک برای تخلیه خانه ها از آب را دارند.

مناطق سیل زده از محروم ترین مناطق شرق کرمان هستند

گفته می شود سرریز سد نساء کاهش یافته و از میزان خطر کاسته شده است و بعضی از مردم به بخش گنبکی که دیروز تخلیه شده بود باز گشته اند.

اما گفته می شود زمان تخلیه فوری مردم محروم روستاهای فهرج و گنبکی ریگان آنقدر کم بوده که نتوانسته اند وسایل گرمایشی و لباس مناسب به همراه بردارند و به وسیله کامیون از روستاها تخلیه شده اند و شب گذشته را در سرمای هوا در مناطق دور از سیل گذرانده اند و بسیاری از این افراد قصد دارند امشب به خانه های خود بازگردند.

بسیاری از خانه های مردم فقیر منطقه زیر سیل است و راههای دسترسی نیز مسدود شده است، مردم این مناطق نگران فرو ریختن خانه ها و تخریب وسایلشان هستند، گفته می شود برخی از روستاها به کلی دچار آبگرفتگی شده اند و خسارتها قابل توجه است

بسیاری از خانه های مردم فقیر منطقه زیر سیل است و راههای دسترسی نیز مسدود شده است، مردم این مناطق نگران فرو ریختن خانه ها و تخریب وسایلشان هستند، گفته می شود برخی از روستاها به کلی دچار آبگرفتگی شده اند و خسارتها قابل توجه است.

۱۵ روستای بافت دور از دسترس امداد گران

اما طبق آخرین اخبار در شهرستان بافت هنوز هیچ اطلاعی در خصوص ۱۵ روستا که در محاصره برف قرار دارند در دست نیست.

ستاد بحران استان کرمان از مردم خواسته است همچنان از قرار گرفتن در زمین های پایین دست بندهای خاکی و سیل بندها خودداری کنند.

همچنین ستاد بحران بعد از فرو کش کردن سیل به مردم هشدار داده است که دچار گزش ناشی از حیوانات از جمله انواع مارهای سمی و عقرب قرار نگیرند.

استاندار کرمان نیز تماس های با معاون رئیس جمهور برای جبران خسارت های سنگین ناشی از سیل برقرار کرده است و مسئولان امیدوارند بتوانند خسارت های فراوان ناشی از سیلاب را که به زیر ساخت ها، جاده ها، کشاورزی، سدها و تاسیسات روستایی و شهری وارد شده را جبران کنند.

ریگان زیر تازیانه های طوفان شن و سیلاب گرفتار شده است

فرماندار ریگان با اشاره به طوفان شن در این شهر به خبرنگار مهر گفته است که همزمان با وجود سیلاب شدید در منطقه، طوفان شن نیز ادامه یافته است و کمک رسانی به سیل زدگان را کند کرده است.

امین باقری افزود: بیشترین خسارت به روستاییان و عشایر وارد شده و در واقع خسارت سیل بعد از خسارات طوفان شن به شهرستان تحمیل شد.

وی ادامه داد: سیل زدگان دیشب در ۲۰ مدرسه در شهر ریگان اسکان داده شده اند و در شب جاری نیز خدمات دهی ادامه خواهد یافت.

ده ها روستای ریگان در محاصره سیل هستند

باقری  با اشاره به وضعیت بحرانی ریگان تصریح کرد با توجه به اینکه اهالی بخش گنبکی ریگان از این بخش تخلیه شدند با هماهنگی آموزش وپرورش در مدارس ریگان اسکان یافتند.

وی گفت: متاسفانه در برخی از مناطق همچنان سیلاب وجود دارد و ده ها روستا در محاصره سیل است که نیاز به امدادرسانی دارند.

سیلاب و طوفان مانع از امدادرسانی به مردم می شود اما طبق آخرین آمار هزار و ۵۰۰ خانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده استوی ادامه داد: سیلاب و طوفان مانع از امدادرسانی به مردم می شود اما طبق آخرین آمار هزار و ۵۰۰ خانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

گفته می شود مناطق و روستاهای قلاتوئیه، کرگین، دره پهن، سنگ سیاه، سفید کوه، بیدشک، هنکایی ،سیف ا لدین ،گودال، خافکوئیه  و گوشک سفلی شهرستان بافت  در غرب استان نیز همچنان در محاصره برف و سیلاب هستند و امدادرسانی اولیه به سختی انجام می شود.

فرماندار بافت در گفتگو با مهر اظهارداشت: در تلاش هستیم جاده های برفگیر منتهی به ۱۵ روستای در محاصره برف را باز کنیم.

درخواست امدادرسانی هوایی به روستاییان بافت

حمزه جواران گفت: به دلیل در محاصره قرار گرفتن این روستاها و برخی از روستاهای سیل گرفته و عن دسترسی زمینی در خواست امدادرسانی هوایی را داریم.

وی افزود: ۲۰۷ تخته چادر، ۹۶۹ تخته پتو و ۲۴۲ موکت و شش هزار و ۷۸۰ کیلو نایلون توزیع شده است و مواد غذایی سیل زدگان نیز تامین شده است.

وی در خصوص میزان خسارت ها هم گفت: بافت بیشترین بارندگی را در استان کرمان داشته است و با حجم زیادی سیلاب مواجه هستیم اما هنوز فرصت برآورد خسارت سیلاب نشده و در حال امدادرسانی هستیم.

۷۰۰ خانه بردسیرها زیرآب سد حنیفه است

هم اکنون بسیاری از خانه های شهر بردسیر نیز دچار آبگرفتگی گسترده شده است آبگرفتگی بعد از شکستن سیل بند سد حنیفه روی داده است و هر چند جلوی پیشرفت سیل گرفته شده اما تعداد قابل توجهی خانه زیرآب رفته اند و ساکنان این خانه ها نگران ریزش خانه هایشان هستند و در تلاش هستند خانه ها را از آب و گل و لای خالی کنند.

هنوز اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود و خسارت ها در این شهر منتشر نشده است.

معاون استاندار کرمان گفت: بخش کشاورزی، دامداری و تاسیسات روستایی و شهری و راه ها بیشترین خسارات را دیده اند و بیش از  هفت هزار خانه نیز خسارت دیده اند.وی در خصوص مناطق در محاصره سیل و برف نیز گفت: امدادرسانی به این مناطق به وسیله بالگرد انجام خواهد شد.سیل زدگان در حالی همچنان آواره هستند که آب هنوز در این مناطق جاری است و امدادرسانی را مشکل کرده است.

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …