موج تظاهرات در شهرهای فرانسه علیه راست افراطی

در فرانسه تظاهرات متعددی در شهرهای مختلف این کشور علیه حزب راست افراطی فرانسه برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

تظاهرکنندگان نگرانند که این حزب با پیروزی در انتخابات پارلمانی پیش‌رو، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، به قدرت برسد.

پس از افزایش آرای حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور شامگاه ۲۰ خرداد در یک نطق تلویزیونی گفت تصمیم گرفته پارلمان فرانسه را منحل کند.

با امضای فرمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام از سوی مکرون، دور اول این انتخابات ۳۰ ژوئن (دهم تیرماه) و دور دوم آن هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار می‌شود.

از همان شامگاه یکشنبه گذشته که نتیجه انتخابات پارلمان اروپا اعلام شد و حزب راست افراطی به پیروزی بی‌سابقه‌ای در این انتخابات دست یافت، گروه‌هایی از جوانان، احزاب چپ و سندیکاهای فرانسوی برای ابراز نگرانی نسبت به چنین نتیجه‌ای به خیابان‌ها آمدند.

در مرکز پاریس، در میدان رپوبلیک (جمهوری) که معمولا عرصه تظاهرات فعالان مدنی و چپگراست، تظاهرکنندگان از جمله شعارهایی علیه آن چه «فاشیسم» خواندند، سر دادند.

تظاهرات علیه راست افراطی به پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه همچون لیون و مون‌پولیه ختم نشده و گروه‌هایی در شهرهای کوچک این کشور نیز به ویژه با فراخوان برخی اتحادیه‌های کارگری، تظاهرات برگزار کرده اند یا قرار است در روزهای آینده تجمع کنند.

این دو دستگی آشکار، بحث‌های داغی را نیز در رسانه ها به وجود آورده است.

روز گذشته، یک مفسر سیاسی راستگرا در شبکه رادیویی اروپا ۱ فرانسه چپگراهای رادیکال را متهم کرد که تن به دموکراسی نمی دهند.

او گفت: «خیلی وقت است که می دانیم دموکراسی برای راست افراطی یا چپ افراطی فقط زمانی خوشایند است که در راستای سیاست آنان حرکت کند. اما از سوی دیگر من خیلی می ترسم از این که چپ افراطی موفق شده همه را برای مبارزه جمعی علیه راست افراطی متقاعد کند در حالی که هیچ وقت قبول نمی کند در طرف مقابل، انسانهای راستگرای معتدل و معمولی وجود دارند که می خواهند علیه چپ افراطی که امروز جدی‌ترین خطر است، تظاهرات کنند.»

این نگرانی منتقدان احزاب چپ، در شرایطی است که در برخی تظاهرات علیه راست افراطی پرچم های فلسطین نیز برافراشته شده و چپ‌های رادیکال متهم به ستایش از خشونت شده‌اند.

اتهامی که برخی از فعالان مدنی آن را رد می کنند.

کلمانتین اوتن، یک نماینده چپگرای پارلمان فرانسه در پاسخ به این که آیا خشونت‌ها در تظاهرات علیه راست افراطی، بهانه به دست این حزب نمی‌دهد، به رسانه‌ها گفته است: «گروه‌هایی از راست افراطی هستند که می آیند تا مشکل ایجاد کنند، ما ‌می‌بینیم که آنها برای حمله به تظاهرات می آیند. از نقش این گروه ها کمتر حرف زده می شود، من الان آنان را می بینم که کنترل نمی شوند و به تظاهرات می آیند و برخورد تند می‌کنند.»

علاوه بر تظاهرات در خیابان‌ها، احزاب و شخصیت‌های چپ فرانسه در اتفاقی نادر برای شکست دادن حزب راست افراطی، تا حدود زیادی متحد شده‌اند.

این در حالی است که حزب راست افراطی فرانسه همچنان در نظرسنجی‌ها، بیشترین رای را در انتخابات پیش رو دارد. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی اعتماد از کشته شدن٣٠ کارگر معدن در یک سال و نیم گذشته و اعتراضات کارگران

 روزنامه اعتماد: ١٢تجمع اعتراضي كارگران معادن در دو سال اخير ١٠ تجمع به دليل دستمزد …