موشک‌های رژیم در دست گروه تررویستی«الوفاق» لیبی

شبه‌نظامیان طرفدار دولت اسلامگرای «الوفاق» در طرابلس لیبی روز یکشنبه 5 ماه مه 2019 عکس هایی را از میدان‌های نبرد در طرابلس را منتشر کردند که در آن موشک‌های ساخت ایران که به دست گروههای افراطی اسلامگرا رسیده را نشان می‌دهد. این گروههای که بیشتر فرماندهان آنها پیشتر اعضای القاعده بودند پس از سقوز حکومت معمر القذافی به لیبی آمده و گروههای شبه نظامی را تشکیل دادند. گروههای مذکور که اکنون از دولت اسلامگرای لیبی الوفاق حمایت می‌کنند با ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر در حال نبرد هستند.

کارشناسان نظامی لیبی می‌گویند این نوع موشک‌ها پیش از این در زرادخانه نظامی لیبی یا سلاح‌های شبه نظامیان مسلح دیده نشده بود. سئوالی که اینجا مطرح می‌شود این موشک‌ها که از نوع «M-302» ساخت ایران چگونه به لیبی رسیده است و رابطه میان ایران و گروه‌های اسلتمگرای افراطی در لیبی بر چه اساسی است؟

این تصاویر را یکی از صفحات فیس بوک وابسته به گروه موسوم به «انقلابیون تاجورا» که از حکومت الوفاق لیبی حمایت می‌کند را منتشر کرده است. ناشران این تصاویر می‌گویند دست کم 20 هزار موشک از نوع «M-302» را در دست دارند.

اشرف زنتون یکی از فرماندهان گروههای افراطی اسلامی مسلح در لیبی روز جمعه، با انتشار این تصاویر گفت:«بحمدالله ما 20 هزار موشک از این نوع در دست داریم».

موشک نوع (M-302) که برد آن تا بین 150 تا 200 کیلومتر می‌رسد ساخت ایران است که پیشتر ایران به صورت قاچاق در اختیار شبه نظامیان حوثی قرار داده است. اکنون پس از حوثی‌ها این موشک‌ها به دست اسلامگرایان تندرو در لیبی رسیده است.

کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، اسرائیل و اغلب کشورهای عربی از انتشار این موشک‌ها در میان گروههتای تروریستی مانند شبه نظامیان مسلح لیبی یا حوثی‌ها و ح.ی الله و حماس ابراز نگرانی می کنند این کشورها می گویند با رسیدنه این موشک‌ها به دست گروههای تروریستی ثبات منطقه و امنیت منطقه و جهان مورد تهدید قرار می گیرد.العربیه

 

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …