موفقیت نیروهای سوری مورد حمایت آمریکا علیه داعش

رادیو آمریکا:موفقیت نیروهای سوری مورد حمایت آمریکا علیه داعش: مسجد جامع رقه آزاد شد

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای متحد آن در سوریه موفق شدند پس از بازپس گیری بخش های قدیمی شهر رقه از دست داعش، مسجد باستانی آن شهر را نیز آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه ائتلاف گفته شده است بازپس گیری رقه قدیم و به ویژه مسجد جامع آن، که قدمتی چندصد ساله دارد، «تحولی مهم» در مسیر شکست گروه داعش محسوب می‌شود.

از رقه، مانند شهر موصل در عراق، به عنوان مرکز خلافت خودخوانده گروه افراطی داعش در سوریه یاد می‌شود. عراق اواسط تیر ماه رسما اعلام کرد که موصل بطور کامل از داعش پس گرفته شده است.

در بیانیه دوشنبه ائتلاف به رهبری آمریکا گفته شده است، «نیروهای دموکراتیک سوریه» در به حداقل رساندن آسیب‌ها به زیرساخت‌ها و مراکز تاریخی آن شهر، از جمله مسجد جامع رقه، عالی عمل کرده‌اند.

نیروهای سوریه دموکراتیک، ائتلافی از نیروهای محلی کرد و عرب هستند که ایالات متحده آمریکا از آنها در جنگ علیه پیکارجویان افراطی گروه موسوم به «دولت اسلامی» یا داعش در سوریه حمایت می‌کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه پیش بینی کرد داعش احتمالا تا آبان ماه در سوریه سقوط خواهد کرد و گفت جامعه بین المللی باید تلاش خود برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در آن کشور را بیشتر کند.

امید دولت به شکست حصر دیرالزور

همزمان با تحت فشار قرار گرفتن داعش در رقه، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی جداگانه از پیشروی نیروهای دولتی و متحدان آنها علیه داعش در بخش‌های تحت محاصره دیرالزور در شرق سوریه خبر داد.

ارتش سوریه و حامیان آن ماه هاست در تلاش برای شکست حصر خود در شهر دیرالزور، مرکز استان نفت خیزی با همان نام، هستند. آنها از ابتدای پیشروی داعش در سال ۲۰۱۴ در چند محله مختلف تحت محاصره قرار دارند.

آسوشیتدپرس به نقل از گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا نوشت، نیروهای دولتی سوریه به حدود ۱۰ کیلومتری مناطق تحت محاصره نزدیک شده‌اند؛ از جمله به پایگاه هوایی «لشکر ۱۳۷» ارتش سوریه.

به نوشته این خبرگزاری، اگر نیروهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه موفق شوند به این پایگاه برسند، احتمال شکستن محاصره داعش و آزاد کردن نیروهای دولتی، که سه سال است در آن گرفتار شده‌اند، بالا خواهد بود.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، از همین الان از «سقوط» داعش در آن منطقه می‌گوید.

در جنگ داخلی سوریه، که هفتمین سال خود را سپری می کند، ایران و روسیه از دولت بشار اسد حمایت می کنند و آمریکا و متحدان منطقه ای و بین المللی آن حامی گروه های میانه رو مخالف دمشق هستند.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …