مکرون: اروپا نباید شریک کوچک‌تر آمریکا در خاورمیانه باشد

امانول مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، رویکرد دولت فعلی آمریکا نسبت به پیمان اتلانتیک شمالی – ناتو – را مورد انتقاد قرار داده و خواستار نقش مستقل اروپا در خاورمیانه شده است.

آقای مکرون در مصاحبه با هفته نامه بریتانیایی اکونومیست به کشورهای اروپایی هشدار داده است که بیش از این نباید برای حمایت و دفاع از ناتو “صرفا به آمریکا متکی باشند.” او نسبت به توانایی و تمایل همه اعضای ناتو به عمل به تعهداتشان ابراز تردید کرد.

ماده ۵ منشور ناتو اعلام می‌دارد که از نظر اعضای این پیمان، تهاجم به یک کشور عضو به منزله حمله به تمامی کشورها و مستلزم دفاع مشترک همه آنهاست. آقای مکرون در پاسخ به این سئوال که آیا معتقد است این ماده همچنان معتبر است گفت: “واقعا نمی‌دانم.”

رئیس جمهوری فرانسه با یادآوری تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خروج ناگهانی نظامی از سوریه بدون مشورت با متحدان اروپایی خود، گفته است که “به نظر می‌رسد ایالات متحده به ناتو پشت کرده است.”

وی گفته است که این تصمیم آمریکا باعث تعجب کشورهای بزرگ اروپایی – آلمان، بریتانیا و فرانسه – شد و زمینه را برای عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه هموار کرد. آقای مکرون “ناتوانی ناتو” در واکنش موثر به اقدام ترکیه را تاسف‌آور توصیف کرد و گفت که “زمان آن رسیده که کشورهای اروپایی در خاورمیانه دیگر خود را شریک کوچکتر آمریکا ندانند.”

دولت فرانسه مدت‌هاست که خواستار همکاری نزدیک‌تر نظامی اروپا و نوعی استقلال عمل از ایالات متحده آمریکا بوده اما آلمان و بریتانیا این نظر را نپذیرفته و گفته‌اند که به خصوص با توجه به سیاست تهاجمی روسیه، ایالات متحده برای دفاع اروپا جنبه کلیدی دارد.بی بی سی

رئیس جمهوری آمریکا از اینکه کشورهای اروپایی برای دفاع از خود “بیش از اندازه” به آمریکا متکی هستند ابراز ناخرسندی کرده و خواسته است تا سایر اعضای ناتو سهم بیشتری در تامین هزینه‌های ناتو برعهده بگیرند. او گفته است که همه کشورهای عضو باید به مسئولیت خود در تامین نیازهای مالی و تسلیحاتی ناتو عمل کنند.

کشورهای عضو ناتو متعهد بوده‌اند که حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص دهند اما بودجه نظامی اکثر آنها به این میزان نمی‌رسد. دونالد ترامپ تاکید داشته است که اعضای ناتو به خصوص کشورهای ثروتمندتر باید به تعهد خود در این زمینه عمل کنند.

بودجه نظامی آمریکا به بیش از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بالغ می‌شود.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …