مکرون: خواستار مذاکرات فراگیرتر با تهران شد

رادیو فردا:امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه،روز چهارشنبه، بار دیگر با بیان این که کشورش به برجام پایبند است، افزود این توافق «کافی» نیست و «ما باید خود را برای مذاکرات ‎و توافق فراگیرتر با ایران اماده کنیم چرا که من فکر می‌کنم هیچکس خواهان جنگ در منطقه نیست.»

آقای مکرون در کنفرانس خبری در استرالیا، افزود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از به پایان رسیدن توافق هسته‌ای جاری در سال ۲۰۲۵ یعنی هفت سال دیگر و نظارت بیشتر و بهتر بر فعالیت‌های اتمی و بالستیکی جمهوری اسلامی که باید در مذاکرات همه جانبه مطرح شوند.

به گفته آقای مکرون سیاست بازدارنده بهتر در مورد فعالیت های ایران در منطقه خاورمیانه بویژه در عراق ، سوریه ، لبنان و یمن نیز بخشی از این مذاکرات هستند.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز چهارم اردیبهشت نیز طرحی چهار ماده‌ای را به عنوان مکمل برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ارائه کرده بود اما رئیس‌جمهوری اسلامی این طرح را رد کرد.

رئیس‌جمهوری ایران عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در تماس با امانوئل مکرون گفت که «برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست».

وی همچنین گفت که آینده برجام پس از سال ۲۰۲۵ میلادی را «مقررات بین‌المللی تعیین می‌کند» و ایران «هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی‌پذیرد».

پیشتر، دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا نیز، چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از«دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا تا ۲۲ اردیبهشت مهلت داده است که «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

رییس جهوری آمریکا تاکید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ایش را از سر بگیرد با «مشکلات بزرگتری» نسبت به قبل روبرو می‌شود.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هشدار داده است، در صورتی که آمریکا از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، خارج شود، این اقدام پیامدهای «بسیار ناخوشایندی» برای واشینگتن در پی خواهد داشت.

رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان اخیرا ضمن تاکید مجدد بر پایبندی خود به برجام، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توافقی تکمیلی با ایران درباره برجام شدند.

این سه کشور متعهد شده‌اند به سایر مسائلی که خارج از چارچوب برجام است رسیدگی کنند، از جمله موشک‌های بالستیک، اینکه بعد از پایان توافق چه باید کرد، و نقش ایران در بی‌ثبات کردن منطقه.

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲ با …