دیدار می و نتانیاهو؛ «باید مراقب رفتار ایران باشیم»

رادیو آمریکا:ترزا می روز دوشنبه در دیدار با نخست وزیر اسرائیل گفت هر چند بریتانیا از توافق هسته ای ایران با جامعه جهانی حمایت می کند اما به گفته سخنگوی نخست وزیر بریتانیا، وی تاکید کرده «باید مراقب رفتار ایران باشیم.»

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی ترزا می در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا بریتانیا در اعمال تحریم های بیشتر به ایالات متحده خواهد پیوست یا نه گفت «آنچه هم اکنون باید رخ دهد این است که (توافق هسته ای) به دقت اجرا شود. ما همچنین باید نسبت به رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه هشیار باشیم.»

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، برای ديدار با مقام های بريتانيايی به لندن سفر کرده و صبح روز دوشنبه با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، دیدار کرد. به گفته آقای نتانیاهو، مهمترين بخش مذاکرات او با ترزا می و بوريس جانسون، وزير خارجه بريتانيا، به ايران اختصاص دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، بنيامين نتانياهو از بريتانيا می خواهد در واکنش به آزمایش اخیر موشک بالیستیک از سوی ایران، همچون دولت آمريکا عليه ايران تحريم های تازه ای اعمال کند.

بنیامین نتانیاهو درباره رفتارهای تهدید آمیز ایران گفت «مقامات ایران با رفتاری فوق العاده تهاجمی، گستاخانه دارند وضعيت موجود را بررسی می کنند. به نظر من در حال حاضر مهمترين کار اين است که کشورهايی چون آمریکا که نقشی پيشگام و هدایت کننده دارند، همراه با اسرائيل و بريتانيا در مقابل اين برخوردهای تهاجمی ايران بايستند و در مقابل آنها مرزبندی مشخصی را تعيين کنند.»

سخنگوی خانم می، ضمن ابراز حمایت بریتانیا از توافق هسته ای ایران گفت بریتانیا، نگرانی ها از فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه را موجه می داند.

ترزا می در سخنان خود خطاب به قانونگذاران مجلس عوام بریتانیا که پس از ملاقات با آقای نتانیاهو صورت گرفت بریتانیا معتقد از توافق هسته ای ایران قدمی مهم برای برقراری ثبات در منطقه بوده است.

او افزود «ما کماکان از آن (توافق هسته ای) حمایت می کنیم.»

این در حالی است که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تحت فشار قرار گفته تا شهرک سازی های اسرائیل را که از سوی شورای امنیت سازمان ملل غیرقانونی اعلام شده محکوم کند.

دفتر خانم می نیز اعلام کرده در بخشی از گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، نخست وزیر بریتانیا نگرانی این کشور مبنی بر تأثیر مخرب‌شهرک سازی های اسرائیل بر روند صلح خاورمیانه را مطرح خواهد کرد.

از سوی دیگر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در اشاره به ديدار بنيامين نتانياهو با مقام های بريتانيايی ساعاتی پيش در يک مصاحبۀ مطبوعاتی گفت «نخست وزير اسرائيل وقتش را تلف می کند اگر بخواهد رهبران اروپايی را متقاعد کند عليه ايران فشار های بيشتری اعمال کنند.»

———————

بی بی سی:می به نتانیاهو: از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود گفته است کشورش از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

به گفته سخنگوی خانم می، نخست وزیر بریتانیا ضمن حمایت از توافق هسته‌ای گفته است: “بریتانیا در عین حال باید نسبت به الگوی رفتاری ایران در بی ثبات کردن منطقه هشیار باشد.”

در این دیدار نخست وزیر اسرائیل به همتای بریتانیایی خود گفت “کشورهای مسئول” باید با الگوبرداری از سیاست‌های دولت جدید آمریکا، ایران را تحریم کنند.

او در نخستین دیدارش با نخست وزیر بریتانیا در لندن هشدار داد که “اقدامات خصمانه ایران نباید بی‌پاسخ بماند”.

عکس‌خبر؛ انتظار نتانیاهو برای ورود به دفتر نخست‌وزیر بریتانیا

آقای نتانیاهو خطاب به خانم می گفت: “ما با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستیم. از سوی اسلام ستیزه‌جو و به‌خصوص ایران. این کاملا روشن است.”

“ایران به دنبال آن است که اسرائیل را از بین ببرد و خاور میانه را تصرف کند. اروپا را تهدید می‌کند، غرب را تهدید می‌کند، جهان را تهدید می‌کند. تحریک پشت تحریک.”

آقای نتانیاهو با استقبال از اعلام تحریم‌های جدید از سوی دولت دونالد ترامپ گفت که همه کشورها “به خصوص کشورهای مسئول” ادامه دهنده این مسیر باشند.

آقای نتانیاهو شب گذشته در آستانه سفر خود به لندن گفت که از دولت بریتانیا خواهد خواست که در مقابل ایران “جبهه‌ای متحد” تشکیل دهد.

خانم می نیز پیش از دیدار با نخست وزیر اسرائیل اشاره کرد که در گفت‌وگو با آقای نتانیاهو، درباره ایران نیز صحبت خواهد شد، اما گفت که امیدوار است محور گفت‌وگو همکاری‌های اقتصادی دوجانبه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد.

سفر نخست وزیر اسرائیل به بریتانیا با تجمع اعتراض‌‌آمیز علیه سیاست‌های اسرائیل در قبال اراضی فلسطینی همراه بود. ده‌ها نفر با در دست داشتن پرچم فلسطین در مقابل دفتر نخست وزیری بریتانیا تجمع کردند و علیه اسرائیل شعار دادند.

آقای نتانیاهو پیشتر گفته بود که قصد دارد در این سفر روابط دیپلماتیک، امنیتی، اقتصادی و فناوری بین دو کشور را “عمیق‌تر” کند.

اما او در جلسه هفتگی هیئت دولت اسرائیل که روز گذشته برگزار شد گفت که مهمترین هدف او از این سفر و دیدارش در ماه جاری میلادی با دونالد ترامپ، تقویت روابط سه جانبه به رهبری آمریکا برای مقابله با “خصومت فوق‌العاده” ایران و “تعیین حد و مرز” برای این کشور است.

او افزود که ایران سعی دارد با “خصومت و گستاخی” غیر عادی، حد و مرز دولت‌های جدید در بریتانیا و آمریکا را آزمایش کند.

هفته گذشته آزمایش موشکی ایران با واکنش شدید آمریکا و اسرئیل روبه‌رو شد که آن را نقض عهد‌نامه‌های بین‌المللی خواندند.

با ایران حال ایران گفت که آزمایش‌های موشکی‌اش ارتباطی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد و صرفا در راستای تقویت بنیه دفاعی خود است.

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو توافق هسته‌ای با ایران را “بد” می‎خوانند و در گذشته خواهان برچیده شدن آن شده‌اند اما برخی از اعضای ارشد کابینه آقای ترامپ از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع جدید آمریکا، بر حفظ برجام تاکید دارند.

دولت اسرائیل بارها مخالفت خود را مواضع کشورهای مذاکره‌کننده با ایران از جمله بریتانیا را علنا اعلام کرده و گفته است که این توافق راه ایران را برای دستیابی به بمب هسته‌ای و تهدید امنیت منطقه هموارتر می‌کند.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را در کرده و گفته که برنامه‌های هسته‌اش اهداف صلح‌آمیز دارد.

در همین حال در آستانه سفر آقای نتانیاهو به بریتانیا، رهبران اروپایی ابراز نگرانی کرده‌اند که نخست وزیر بریتانیا موضع خود در مخالفت با شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را تعدیل و ملایمتر کند.

حدود دو ماه پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را محکوم کرد و خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها شد.

بریتانیا نقش مهمی در تنظیم این قطعنامه و تشویق باقی اعضای شورای امنیت برای رای به آن داشت.

آمریکا به شکلی کم سابقه این قطعنامه را وتو نکرد و به آن رای ممتنع داد.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا با انتقاد از سیاست باراک اوباما در خاورمیانه، به اسرائیل قول داده که روابط دو طرف را تقویت کند.

هر چند هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که ادامه شهرک سازی در کرانه باختری برای روند صلح بین اسرائیل و فلسطینیان “شاید مفید نباشد”.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پزشکان بدون مرز: وضعیت نوار غزه تبدیل به یک کابوس شده است

سازمان امدادرسانی پزشکان بدون مرز بار دیگر در حالی خواستار آتش‌بس در غزه شد که …