ناتو در بیانیه خود حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه را محکوم کرد

در بیانیه پایانی اجلاس ناتو از ایران و برنامه موشکی آن به عنوان عامل بی‌ثبات کننده یاد شد. ناتو نسبت به اتحاد چین، روسیه و ایران ابراز نگرانی عمیق کرد. اسرائيل درباره فعالیت‌های مخاطره‌آمیز ایران سخن گفت.

سران کشورها و دولت‌های اتحاد آتلانتیک شمالی، ناتو، در بیانیه پایانی هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری این اتحاد قدرتمند با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفتند که “در برابر یک جنگ تجاوزکارانه وحشیانه در قاره اروپا و در زمان حساسی برای امنیت خود” در اتحاد و همبستگی می‌مانند. 

از جمله کشورهایی که بیانیه از آن به عنوان عامل “بی‌ثباتی” یاد کرده، ایران است. بیانیه در این رابطه از “رقابت استراتژیک، بی‌ثباتی فراگیر، و شوک‌های مکرری” می‌گوید که مشخصه فضای امنیتی مرزهای این کشورهاست. در این رابطه به  “درگیری، شکنندگی و بی‌ثباتی در آفریقا و خاورمیانه” اشاره شده که “مستقیما” بر امنیت این کشورها و شرکای آنها تأثیر می‌گذارد.

بیانیه ناتو می‌گوید: «اقدامات بی ثبات کننده ایران بر امنیت حوزه یورو-آتلانتیک تأثیر می‌گذارد. جاه طلبی‌ها و سیاست‌های قهری اعلام شده جمهوری خلق چین همچنان منافع، امنیت و ارزش‌های ما را به چالش می‌کشد. تعمیق مشارکت استراتژیک بین روسیه و جمهوری خلق چین و تلاش‌های تقویت کننده متقابل آنها برای تضعیف و تغییر  نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، دلیلی برای نگرانی عمیق است.»

کشورهای ناتو تاکید کرده‌اند که با “تهدیدات ترکیبی، سایبری، فضایی” و فعالیت‌های مخرب “بازیگران دولتی و غیردولتی” مواجه هستند.در بخش دیگری از بیانیه آمده است که چین و ایران با ارائه “حمایت نظامی مستقیم” از روسیه از جمله با ارائه مهمات و پهپاد به جنگ روسیه علیه اوکراین دامن می‌زنند، که این نیز به طور جدی بر امنیت حوزه یورو آتلانتیک تأثیر می‌گذارد. آنها همچنین با “نگرانی عمیق” به تعمیق روابط بین ایران و روسیه اشاره کرده و می‌افزایند: «هرگونه انتقال موشک‌هایبالستیک و فناوری‌های مرتبط توسط ایران به روسیه، تشدید شدید تنش را نشان می‌دهد.» برگرفته ازدویچه وله

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …