ناجا و وزارت کشور حاشیه نشین ها را “مجرم” می دانند

روزنامه قانون:نشست نقش اتباع بیگانه در بروز جرایم در مناطق حاشیه‌نشین برگزار شد.رشد جمعیت مهاجران در حاشیه شهرها

شست «نقش اتباع بیگانه در بروز جرایم بخش امنیت عمومی در مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های ناکارآمد» در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضايیه برگزار شد.در این نشست نمايندگاني از معاونت اجتماعي پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، مشاور معاون توسعه روستایی وزارت کشور، مدیر کل اتباع وزارت کشور، پلیس مهاجرت و پليس پيشگيري حضور داشتند.

فاطمه اشرفی، مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور با انتقاد از مغفول ماندن موضوع مهاجران گفت: «جمعیت مهاجران افغان اعم از قانونی و غیرقانونی، کماکان زیاد است. همچنین مهاجرانی از پاکستان و دیگر کشورها نيز در کشور ما حضور دارند. البته ما نگاه‌مان این نیست که فقط تهدیدها را ببینیم».وی افزود: «استان مازندران جزو استان‌های ممنوعه برای حضور مهاجران افغان است اما با این وجود حضور مهاجران را مشاهده می‌کنیم و استان‌های شرقی دارای بیشترین مهاجران هستند.در استان تهران به نسبت وضعیت بهتر است و مهاجران اغلب قانونی هستند».این محقق تصریح کرد: «نکته نگران‌کننده این است که به نظر می‌رسد راهبردي برای افزایش جمعیت وجود نداشته و سیاست‌های جمعیتی که طی چند سال در کشور اجرا شده است، اثر بیشتری بر افزایش جمعیت اتباع افغان داشته است».وی با بیان اینکه رشد جمعیت مهاجران در حاشیه شهرها بیشتر بوده است، گفت: «شاید یکی از دلایل آن حضور کمرنگ پلیس است. همچنین بنگاه‌های املاک در این مناطق به صورت غیرقانونی منازل مسکونی را به مهاجران اجاره می‌دهند».وی با انتقاد از بالا بودن نرخ زاد و ولد مهاجران افغان در کشور، گفت: «متاسفانه شاهد روند رو به رشد مهاجرت‌های قانونی به ایران هستیم. با این حال آمار و تحلیل تجمیعی در خصوص وضعیت اجتماعی مهاجران در ایران نداریم».اشرفی با بیان اینکه اغلب مهاجران در حاشیه شهرها هستند، گفت: «این افراد و مناطق کمتر زیر نظارت پلیس و برخی نهادها هستند».وی افزود: «ما امروز شاهد نسل سوم و چهارم مهاجران افغانی هستیم و همین مساله افزایش مطالبات اجتماعی را در پي داشته است که ممکن است مطالبات سیاسی را در آینده به دنبال داشته باشد».

حضور ۱.۵ میلیون مهاجر غیرمجاز در کشور

در ادامه اين نشست مدیر کل اتباع وزارت کشور با بیان اینکه ۷۶۰هزار مهاجر قانونی در کشور حضور دارند، گفت: «تعداد مهاجران غیرمجاز ۱.۵ میلیون نفر برآورد می‌شود». قلی‌زاده در خصوص آمار مهاجران افغانستانی در کشور گفت:«۷۶۰ هزار و ۲۲۱ نفر کارت قانونی داشته و در آمایش سال گذشته شرکت داشتند که ۴۸ درصد معادل ۳۷۰ هزار نفر، زن و مردان نيز ۳۹۰ هزار و ۱۳نفر بودند. ۷۰ درصد جمعیت سرشماری شده شیعه هستند».وی در خصوص آمار مهاجران مجاز افغان در تهران گفت: «۲۱۸هزار نفر در تهران بودند که ۱۷۳ هزار نفر شیعه و مابقی اهل سنت هستند. ۱۱۱هزار نفر زن و مابقی مرد بودند».این مسئول در وزارت کشور تصریح کرد:«۵۰۰هزار نفر دارای گذرنامه خانوادگی هستند».

قلی‌زاده در خصوص اتباع عراقی نيز گفت: «اتباع مجاز عراقی ساکن در ایران نيز ۳۰ هزار نفر هستند».وی در خصوص اتباع افغانستانی زندانی در ایران گفت:«پنج هزار و ۳۹۹ زندانی افغان داریم که بیشترین جرايم ارتکابی آن‌ها به ترتیب عبارت است از مواد مخدر، سرقت، جرايم علیه اشخاص، عبور غیرمجاز از مرز، جرايم منافی عفت عمومی، جرايم علیه املاک و علیه امنیت».وی همچنين در مورد استان‌های دارای بیشترین زندانیان اتباع خارجی نيز گفت: «تهران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، قم، خراسان جنوبی و سمنان دارای بیشترین زندانی هستند».وی افزود: «سه‌هزار و ۹۱۱نفر مهاجر با همسر ایرانی شناسایی شدند».قلي‌زاده همچنين در خصوص اتباع غیرمجاز در کشور گفت: «برآورد می‌شود حدود 1.5میلیون نفر اتباع غيرمجاز در كشور وجود داشته باشد».

غفلت از اتباع بنگلادشی

نمایندگان ناجا در نشست تخصصی پیشگیری از جرم در مناطق حاشیه‌نشین، بر ضرورت توجه بیشتر به مساله مهاجران غیرقانونی تاکید کردند. سرهنگ عظیمی از پلیس پيشگیری ناجا گفت: «هشت درصد آمار ۱۱۰ به حاشیه‌نشینی اختصاص داشته که ۱۱درصد از این هشت درصد مربوط به اتباع بیگانه بوده است».وی افزود: «شرق تهران با ۵۵ درصد، بیشترین آمار مربوط به ۱۱۰ را داشته است که از این ۵۵ درصد، ۲۱ درصد مربوط به اتباع خارجی بوده است».سرهنگ قاسمی نيز از پلیس مهاجرت ناجا در این نشست گفت: «سال گذشته در رابطه با دستگیری غیرمجاز سه هزار و ۹۴۵ نفر و در سال جاری هفت هزار و ۶۲۳ نفر بازداشت شدند. در رابطه با تکدی‌گری ۲۲۲ نفر در سال گذشته و ۲۳۳ نفر در سال جاری بازداشت شدند».وی افزود: «در حوزه روابط نامشروع ۳۴ نفر در سال گذشته و ۲۵ نفر در سال جاری و در رابطه با شرب خمر ۲۹نفر در سال گذشته و ۱۱نفر در سال جاری دستگیر شدند».سرهنگ قاسمی تصریح کرد: «در رابطه با مشروبات الکلی سال گذشته ۲۸ نفر و در سال جاری ۱۱نفر بازداشت شدند. در رابطه با سرقت ۴۹۹ نفر در سال گذشته و ۷۵۰ نفر در سال جاری و در رابطه با اعتیاد ۷۵ نفر سال گذشته و ۱۴۳ نفر در سال جاری دستگیر شدند».

اینرا هم بخوانید

در لایحه «حجاب» پلیس اجازه بازداشت ۵ گروه را دارد

بانگی پور نماینده مجلس گفته است: امکان تصویربرداری دوربینی در لایحه حجاب و عفاف نیز …