ناپدید شدن بیش از ۱۴۰ مهاجر در دریای مدیترانه

ه دنبال غرق شدن یک شناور حامل مهاجران در دریای مدیترانه، ۱۴۶ نفر از مسافران آن ناپدید شده اند.

یک تبعه کشور غنا که از حادثه جان سالم به در برده، به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که شناور حادثه دیده، چند روز پیش از سواحل لیبی ره راه افتاد و دیروز سه شنبه ۲۸ مارس (۸ فروردین) غرق شد.

این مرد جوان را یک شناور نظامی اسپانیایی نجات داده که از جمله شناورهای شرکت کننده در عملیات “سوفیا”، عملیات دریایی اتحادیه اروپا برای مقابله با قاچاق انسان بوده است. او اکنون در بیمارستانی در جنوب ایتالیا بستری است.

به گفته سازمان جهانی مهاجرت، از آغاز سال میلادی جاری، حدود ۶۰۰ مهاجر که از آب‌های لیبی به سمت اروپا می رفته اند جان خود را از دست داده یا مفقود شده اند.

بیشتر کسانی که سفر پرمخاطره عبور از مدیترانه را انجام می دهند اهل کشورهای آفریقایی هستند.

در بهمن ماه گذشته، رهبران اتحادیه اروپا در جریان یک نشست در کشور مالت با طرحی برای کاهش جریان مهاجران از لیبی توافق کردند.دولت لیبی برای اجرای این طرح، که شامل تقویت گارد ساحلی آن می شود، ۲۰۰ میلیون یورو دریافت خواهد کرد.

اتحادیه اروپا امیدوار است که با این طرح، توانایی لیبی در برخورد با شبکه های قاچاق و بازگرداندن قایق های مهاجران افزایش یابد.

این در حالی است که منتقدان طرح می گویند به دلیل بی ثباتی در لیبی، دست یافتن به نتیجه ای قابل توجه از توافق جدید بعید خواهد بود.

بعضی گروه های حقوق بشر نیز اتحادیه اروپا را متهم می کنند که در توافق با لیبی، ارزش های بشردوستانه را نادیده گرفته است.

این گروه ها در توضیح مخالفت خود، بر شرایط بد اردوگاه های اسکان مهاجران در لیبی و خطراتی تاکید می کنند که در این کشور در انتظار مهاجران برگشتی خواهد بود.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …