نتانیاهو خواستار تشکیل جبهه واحد علیه «رفتارهای تهاجمی ایران» شد

نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در جلسه هیات دولت گفت که بر تشکيل يک جبهۀ واحد عليه آنچه «رفتار تهاجمی» دولت ايران خواند، پای خواهد فشرد.

بنيامين نتانياهو، يکشنبه ۱۷ بهمن پيش از سفر به لندن برای ديدار با ترزا می، نخست وزير و بوريس جانسون وزير خارجه بريتانيا در جمع اعضای دولت اسرائيل در اورشليم، در سخنانش بار ديگر بر ايران اشاره داشت.

او گفت: «مايلم بار ديگر بر لزوم تشکيل يک جبهۀ مشترک عليه رفتارهای تهاجمی ايران، که به تازگی دوباره شروع کرده، تأکيد کنم. اين مسئله بايد مرتب پيگيری شود، بخصوص زمانی که ايران نسبت به ملاحظات بين‌المللی با بی‌اعتنايی برخورد می‌کند.»

او اضافه کرد که به باور اسرائيل دولت ايران در انبارهای خود هزاران موشک باليستيک با برد کوتاه و متوسط دارد که می توانند در خاک اسرائيل و ساير متحدان آمريکا در منطقه فرود آيند.

از جمله مسائل ديگری که در جلسۀ روز یکشنبه کابینه اسرائيل مطرح شد، موضوع شهرک‌سازی‌های جديد در شرق اورشليم بود که از نظر يکی از اعضای کابينۀ اسرائيل مانعی برای رسيدن به صلح با فلسطينيان تلقی نمی‌شود.

حدود یک هفته پیش دولت اسرائیل اعلام کرد که مجوز ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی جدید را در کرانه باختری رود اردن صادر کرده است.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که احداث شهرک های جدید یهودی نشین یا گسترش شهرک‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی به وسیله اسراییل، کمکی به برقراری صلح میان آن کشور و فلسطینیان نمی‌کند.

يووال استاينيتز، از اعضای هیات دولت اسرائیل روز یکشنبه در این باره گفت: «کاخ سفيد می‌تواند نظر خودش را بگويد، ما هم همانطور که هميشه گفته‌ايم، معتقدیم که شهرک‌سازی مانعی برای رسيدن به صلح به حساب نمی‌آيند. ساخت و ساز در داخل شهرک‌ها يک اقدام قانونی، مثبت و منطقی است .

در مقابل، فلسطينی‌ها معتقدند که تمامی زمين‌های کرانه باختری رود اردن و شرق اورشليم در جريان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائيل غصب شده است.

فلسطينيان معتقدند که شهرک‌سازی در این زمین‌ها غيرقانونی است و نمی گذارد دو طرف در مورد راه حل دو کشوری با يکديگر به توافق برسند.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

پزشکیان در اولین سخنرانی بعد از پیروزی: اگر خامنه‌ای نبود «اسم ما از صندوق درنمی‌آمد»

RadioFarda مسعود پزشکیان در نخستین سخنرانی خود به عنوان پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام …