نتانیاهو کابینه جنگ اسرائیل را منحل کرد.انتقاد از«توقف تاکتیکی» عملیات در جنوب غزه

یک مقام اسرائیلی روز دوشنبه گفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کابینه جنگ شش نفره را منحل کرده است؛ اقدامی که پس از خروج «ژنرال میانه رو» سابق، بنی گانتز از دولت به طور گسترده انتظار می‌رفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکنون انتظار می‌رود نتانیاهو با گروه کوچکی از وزرا، از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع و ران درمر، وزیر امور استراتژیک که در کابینه جنگ حضور داشتند، درباره جنگ غزه رایزنی کند.

نخست‌وزیر اسرائیل با درخواست‌های شرکای ملی‌گرا-مذهبی در ائتلاف خود، وزیر دارایی، بزالل اسموتریچ و وزیر امنیت ملی، ایتامار بن‌گویر، برای حضور در کابینه جنگ مواجه شده بود، اقدامی که می‌توانست تنش‌ها را با شرکای بین‌المللی از جمله ایالات متحده تشدید کند.

این کابینه پس از پیوستن گانتز به نتانیاهو در یک «دولت وحدت ملی» در آغاز جنگ در ماه اکتبر تشکیل شد و همچنین شامل گادی آیزنکوت، شریک گانتز و آریه دری، رئیس حزب مذهبی شاس، به عنوان ناظر بود.

گانتز و آیزنکوت هر دو هفته گذشته، به دلیل آنچه به گفته آنها شکست نتانیاهو در تهیه استراتژی برای جنگ غزه بود دولت را ترک کردند.

*************

انتقاد نتانیاهو از برنامه ارتش اسرائیل برای «توقف تاکتیکی» عملیات در جنوب غزه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برنامه‌های اعلام شده ارتش اسرائيل در روز یکشنبه برای توقف تاکتیکی روزانه عملیات در امتداد یکی از جاده‌های اصلی غزه را مورد انتقاد قرار داد.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرده بود در طول ساعات روز، عملیات خود را در امتداد یک مسیر در جنوب غزه متوقف می‌کند تا ارسال محموله‌های کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها تسهیل شود.

به گزارش رویترز یک مقام اسرائیلی گفت: «زمانی که نخست وزیر صبح گزارش توقف ۱۱ ساعته بشردوستانه را شنید، به وزیر نظامی خود مراجعه کرد و به صراحت گفت که این برای او غیرقابل قبول است».

ارتش اسرائيل تصریح کرد که عملیات عادی در رفح، مرکز اصلی عملیات ارتش در جنوب غزه، که در آن هشت سرباز روز شنبه کشته شدند، ادامه خواهد یافت.

واکنش نتانیاهو تنش‌های سیاسی در اسرائيل بر سر موضوع کمک‌ها به غزه را نشان می‌دهد.

سازمان ملل متحد از تصمیم ارتش اسرائیل استقبال کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این «وقفه تاکتیکی» از سوی ارتش، شامل حدود ۱۲ کیلومتر جاده منطقه رفح می‌شود.

این اعلام توقف درگیری در ساعات روز فاصله زیادی با وضعیت یک آتش‌بس کامل در منطقه تحت محاصره غزه دارد که جامعه بین المللی از جمله آمریکا، متحد اصلی اسرائيل خواستار آن شده است.

توقف محدود درگیری‌ها می‌تواند به برخی از نیازهای مهم فلسطینی‌ها از طریق افزایش کمک‌ها رسیدگی کند.

نیازهای فلسطینی‌ها در هفته‌های اخیر با تهاجم اسرائیل به رفح بیشتر شده است.

ارتش گفت که توقف در درگیری‌ها از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۷ بعد از ظهر ادامه دارد. ارتش گفت که این توقف‌ها هر روز تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل این توقف با هدف اجازه دادن به کامیون‌های کمک‌رسانی برای رسیدن به گذرگاه کرم شالوم که در نزدیکی کنترل اسرائیل است صورت گرفته.

از زمانی که نیروهای زمینی اسرائیل در اوایل ماه مه به سمت رفح حرکت کردند، این گذرگاه با ترافیک کاروان‌های حامل کمک‌ها مواجه شده است.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

اکسیوس از برپایی نشست آمریکا و اسرائیل بر سر ایران خبر داد

اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی از توافق برای “نشست‌ استراتژیک” دو کشور …