نتایج “پیام خلیجی” به ایران از زبان یک مقام مسئول کویتی

خالد الجار الله مدیرکل وزارت امور خارجه کویت، در مصاحبه با «العربیه.نت» از نتایج پیام خلیج به ایران پرده برداشت که توسط صباح الخالد الحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت، تسلیم حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شد.

الجار الله گفت: «احساس کردیم که با طرف ایرانی تفاهم وجود دارد و آماده تعامل با آن چیزی است که در پیام آمده است».

او افزود: «آن چه که در نامه آمده از جمله قرار دادن پایه‌هایی برای گفت‌وگوهای مشترک و در راس آن دخالت نکردن در امور خلیج، احترام به حاکمیت کشورهای شورای همکاری و احترام به تمام مقررات سازمان ملل متحد، می‌تواند عاملی برای باز شدن صفحه‌ای جدید در روابط میان خلیج و نظام ایران باشد».

او افزود: «گام‌هایی مثبت برای تحقق توافق و از میان بردن تنش در روابط میان خلیج و ایران برداشته خواهد شد».

مدیرکل وزارت امور خارجه کویت گفت توافقی بر سر زمان مشخص برای دیدار میان هیئت‌های خلیجی با هیئت‌های ایرانی در آینده نزدیک هنوز وجود ندارد. او خاطرنشان کرد که پیام در پی تحقق توافقی بر سر گفت‌گوهای آینده است و از این رو در انتظار گام‌های آینده است.

او ادامه داد: «امیدواریم بر سر مواضع مطرح شده توافق شود و باعث آغاز روابط جدیدی میان خلیج و ایران و برداشتن گام‌هایی بیشتر برای توسعه این روابط شود».

درباره از سر گیری برقراری نمایندگی‌ها میان کشورهای خلیج و ایران و بازگشایی سفارتخانه‌های سعودی و بحرین در تهران، جار الله گفت که سخن گفتن در این باره همچنان زود هنگام است.

روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج و ایران سال گذشته پس از اجرای احکام شرعی اعدام شماری از محکومان اقدام‌های تروریستی از جمله شیخ نمر النمر روحانی شیعه، پر تنش شد. در پی اجرای احکام اعدام، شماری از معترضان ایرانی به بدون این‌که نیروهای امنیتی جلوی آن‌ها را بگیرند، به نمایندگی‌های دیلپماتیک سعودی در تهران و مشهد حمله کردند.

صباح خالد الحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت چهارشنبه 25 دسامبر به ایران رفت و در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور، پیام کشورهای خلیجی درباره روابط میان تهران و کشورهای خلیج را تسلیم او کرد.
العربیه

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …