نخستین دیدار رسمی تیلرسون و لاوروف؛ «درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بحث نشد»

رکس تیلرسون (راست) و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه در نشست بن.

رکس تیلرسون روز پنجشنبه ۲۸ بهمن در نخستین دیدار رسمی خود با سرگئی لاوروف در مقام وزیر خارجه گفت: «ایالات متحده همکاری با روسیه را مورد توجه قرار می‌دهد وقتی حوزه‌های همکاری عملی که برای مردم آمریکا سودبخش باشد پیدا شود».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه بیست در بن آلمان افزود: «ایالات متحده در جایی که منافع و ارزش‌های آمریکایی و متحدانش لحاظ نشود وارد همکاری نمی‌شود».

تیلرسون همچنین خواستار انجام تعهدات روسیه در قبال اوکراین در چارچوب معاهده مینسک شد. دخالت روسیه در شرق اوکراین و ضمیمه کردن بخش کریمه این کشور به خاک خود روابط مسکو با کشورهای اروپایی و بویژه ایالات متحده آمریکا را تیره کرده است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا از زمان مبارزات انتخاباتی‌اش بارها گفته است که منافع ایالات متحده را در درجه اول اولویت قرار می‌دهد. وی همچنین از رویکرد نرم‌تری در مقابل مسکو سخن به میان آورده است.

دیدار وزیر خارجه آمریکا با همتای روس خود در زمانی صورت می‌گیرد که دولت آقای ترامپ به دلیل استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری، بر سر تماس‌هایش با سفیر روسیه در شوک به سر می‌برد.

آقای فلین متهم شده بود که پیش از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، با سفیر روسیه گفت‌وگو کرده و نشانه‌هایی از تمایل به کاهش تحریم‌های واشینگتن علیه مسکو بروز داده است.

مسکو متهم است که با هک‌ ای‌میل‌های حزب دمکرات، در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله کرده است. این‌ ای‌میل‌ها پیش از رای‌گیری روز هشتم نوامبر از سوی سایت ویکی‌لیکس منتشر شدند.

این در حالی است که سرگئی لاوروف به مانند سایر مقام‌های روسیه به تیلرسون گفت که مسکو در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: «ما موضوعات زیادی برای بحث و مذاکره داریم… به نظرم ما می‌توانیم درباره پارامترهای مربوط به همکاری‌مان در آینده بحث کرده و چارچوب آن را تعیین کنیم».

وی گفت‌وگوهایش با تیلرسون را «عملگرایانه» خواند و گفت درباره درگیری‌ها در سوریه، اوکراین و افغانستان با او مذاکره کرده است ولی بحثی در خصوص تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه روسیه صورت نگرفت.

پیش از این جلسه، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه خواستار از سرگیری ارتباطات میان آژانس‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا برای رویارویی با مشکلات مشترک نظیر تروریسم شد.

آقای ترامپ پیشتر گفته بود که آماده همکاری ضد تروریستی با روسیه است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …