نشست سران گروه ۲۰ در غیبت پوتین و شی؛ بیانیه‌ای بدون سرزنش مستقیم جنگ روسیه در اوکراین

شست سران گروه ۲۰ در دهلی پایتخت هند پس از دو روز به کار خود پایان داد. نارندا مودی رسما ریاست این گروه را برای سال آینده به برزیل تحویل داد. بیانیه این گروه با استقبال روسیه و انتقاد اوکراین رو به رو شد. گروه ۲۰ در بنای یادبود مهاتما گاندی،‌ رهبر استقلال هند به او ادای احترام کردند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز یکشنبه ۱۰سپتامبر در دومین روز این نشست پس از تصویب رسمی بیانیه مشترک گروه ۲۰ و واگذاری ریاست این گروه به برزیل پایان این نشست را اعلام کرد.گفتگوهای دو یا چند جانبه میان رهبران جهان که در دهلی به سر می‌برند ادامه دارد.

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا،‌ رئیس جمهور برزیل،‌ که ریاست سال آینده گروه ۲۰ را رسما از ماه دسامبر بر عهده می‌گیرد، گفت که برای «ساختن جهانی عادلانه و سیاره‌ای با توسعه پایدار» تلاش خواهد کرد.

او گفت که در دوران ریاست خود بر گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۴ مقابله با فقر، توسعه پایدار و اصلاح حکمرانی جهانی در سازمان‌هایی مانند صندوق جهانی پول و شورای امنیت سازمان ملل را در اولویت قرار خواهد داد.

لولا دیروز،‌ شنبه در یک مصاحبه گفته بود که ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه در صورت شرکت در نشست سال آینده گروه ۲۰ در ریودوژانیرو، بازداشت نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رهبر چین در این نشست حضور نداشتند و نمایندگانی از این کشورها حضور داشتند.

سال گذشته هم آقای پوتین در نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی شرکت نکرده بود.

آقای مودی در پایان جلسه برگزاری یک «نشست مجازی گروه ۲۰» را برای ماه نوامبر، که همچنان ریاست گروه را بر عهده دارد،‌ پیشنهاد کرد تا بیانیه اجلاس سران را جمع بندی و بررسی کنند.

نشست گروه ۲۰ کمتر از یک ماه پس از نشست گروه بریکس برگزار شد. هند و برزیل در کنار روسیه، چین و آفریقای جنوبی از اعضای اصلی گروه بریکس هستند که امسال با پیوستن ایران، عربستان سعودی، امارات،‌ آرژانتین،‌ مصر و اتیوپی موافقت کردند.

لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی، اجلاس گروه ۲۰ دهلی را «نقطه عطفی» خواند و از تلاش هند قدردانی کرد.

او گفت که هند به عنوان رئیس گروه۲۰،‌ نقش تعیین کننده ای در به اجماع رساندن اعضا بر سربندهای مربوط به اوکراین در بیانیه مشترک ایفا کرد.

رهبران گروه ۲۰ در بیانیه‌ای توسل به زور برای منافع ارضی را محکوم کردند، اما از انتقاد مستقیم از روسیه خودداری کردند.

نارندا مودی دیروز اعلام کرده بود که این گروه در مورد این اعلامیه به اجماع رسیدند.

این بیانیه در مورد رنج ناشی از جنگ در اوکراین صحبت می کند، اما مستقیماً از روسیه نام نمی‌برد یا از آن انتقاد نمی‌کند.

لاوروف امروز یکشنبه ۱۰ سپتامبر در سخنانی گفت: «به بحران اشاره می‌شود اما به صورت کلی درباره همه درگیری‌ها و مواردی که بر اساس منشور سازمان ملل حل و فصل شده است.»

او گفت: «این پاراگراف بیشتر درباره واقعیت‌های ژئوپلتیکی به طور کلی است. همچنین درباره نکته مهم درباره رسیدن به امنیت غذایی. این بند کاملا منعکس کننده موقعیت ماست.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «این واقعیت که کشورهای غربی [که تهاجم روسیه را به شدت محکوم کرده اند] به این زبان رضایت دادند، گامی در مسیر درست است.»

متن بیانیه که در آن به طور مستقیم به روسیه اشاره نشده بود با انتقاد دولت اوکراین رو به رو شد. اوکراین گفت که این بیانیه «چیزی برای افتخار کردن ندارد.»

خبرنگار بی‌بی‌سی هم گفته که در این بیانیه به روسیه اشاره‌ای نشده و زبان به کار رفته در آن هم مبهم است و منتقدان می‌گویند مسکو می‌تواند برای توجیه حفظ اراضی اشغال شده غیرقانونی اوکراین از آن استفاده کند.

شست «گروه بیست» امسال برای اولین بار درهند برگزار شد و اتحادیه آفریقا به‌عنوان یک عضو دائمی این گروه مورد استقبال قرار گرفت.

هر ساله نشستی با حضور رهبران بیست کشوری که بزرگ‌ترین و سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد دنیا را دارند، تشکیل می‌شود که به اختصار «گروه ۲۰» گفته می‌شود.

رهبران گروه ۲۰ امسال هم مثل سال گذشته که پوتین حضور نداشت از گرفتن عکس دسته جمعی مشهور که هر سال گرفته می‌شد خودداری کردند.

گفته شده که عکسی که همه رهبران حاضر در محل بنای یادبود مهاتما گاندی، گرفتند به عنوان «عکس گروهی» رهبران گروه ۲۰ در نشست دهلی منتشر شده است.

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل همچنین صبح امروز (یکشنبه ۱۰ سپتامبر) هنگام ادای احترام به مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند گفت که احساساتی شده است.

او گفت که در زندگی سیاسی اش، مهاتما گاندی همیشه معنای بزرگی برای او داشته و شیوه مبارزه خشونت پرهیز او الگوی او بوده و طی دهه‌ها فعالیت در جنبش کارگری از او پیروی می‌کرده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …