نشست صلح اوکراین در سوئیس

حدود ۹۰ هیئت دولتی و غیردولتی مشارکت خود را در نشستی در سوئیس که هدف آن ایجاد مسیری برای صلح در اوکراین است، تأیید کرده‌اند.

این نشست قرار است روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ خرداد ماه در استراحتگاه بوئرگن استوک در خارج از شهر لوسرن برگزار شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مروری دارد بر نقش‌آفرینان اصلی شرکت‌کننده در مذاکرات و همچنین برخی از غایبان قابل توجه از جمله روسیه و چین.

اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، از مذاکرات سوئیس برای کسب حمایت از موضع اوکراین در مورد سه موضوع کلیدی در رابطه با تهاجم روسیه استفاده خواهد کرد: امنیت غذایی، ایمنی هسته‌ای و آزادی همه زندانیان و بازگشت اخراج‌شدگان.

این مذاکرات به خواست اوکراین، توسط سوئیس سازماندهی شده، و از آنجا که زلنسکی خواستار مشارکت طیف گسترده‌ای از کشورها در این مذاکرات بود، سوئیس بیش از ۱۶۰ هیئت را به آن دعوت کرده است.

اوکراین می‌گوید گرچه مسکو به این مذاکرات دعوت نشده، اما می‌تواند به اجلاس آتی دعوت شود، البته با شرایط کی‌یف.

روسیه

مقامات روسیه بارها و بارها از زمان اعلام اولیه مذاکرات سوئیس در ژانویه امسال، چنین نشستی را بیهوده توصیف کرده‌اند.

اگرچه سوئیس می‌گوید روسیه باید بخشی از روند صلح باشد، اما مسکو را به این مذاکرات دعوت نکرده، چرا که تمایلی برای شرکت در این نشست از سوی مسکو ندیده است. سوئیس می‌گوید که مذاکرات باید «نقشه راه» در مورد چگونگی مشارکت روسیه و اوکراین در آینده را مشخص کند.

چین

پکن که روابطی نزدیک با مسکو دارد، اعلام کرد که در مذاکرات سوئیس شرکت نخواهد کرد و حضور هر دو طرف متخاصم را پیش‌نیاز هر «کنفرانس واقعی صلح» توصیف کرده است.

هم ایالات متحده و هم اوکراین در ماه‌های اخیر به فشار بر چین برای حضور در نشست ادامه داده‌اند، با این یادآوری که چین در کنفرانس‌های قبلی با هدف تلاش برای دستیابی به راه‌حل شرکت کرده است.

زلنسکی اوکراین، پکن را متهم کرده که به مسکو برای تضعیف نشست سوئیس کمک می‌کند، اما چین چنین اتهامی را رد کرده است.

آمریکای شمالی

از آمریکا کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، و همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن در مذاکرات سوئیس شرکت خواهند کرد.

کاخ سفید که کمک‌های نظامی گسترده‌ای به اوکراین ارائه کرده، یادآور شده که هریس تعهد ایالات متحده را به «حمایت از تلاش اوکراین برای تأمین صلحی عادلانه و پایدار» ابراز خواهد کرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.

اروپا

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که کمتر از ۱۰ روز پیش میزبان چهارمین سفر زلنسکی به پاریس از زمان تهاجم روسیه بود، از حاضران در نشست سوئیس است.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان، نیز چند روز پس از میزبانی آلمان از کنفرانسی برای افزایش حمایت از بازسازی اوکراین، راهی سوئیس شده، و نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، هم در این نشست شرکت خواهد کرد.

جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا، آندری دودا رئیس‌جمهور لهستان، کارل نهامر صدراعظم اتریش، الکساندر استاب رئیس‌جمهور فنلاند، رئیس‌جمهور لتونی ادگارس رینکوویچس، و مایا ساندو رئیس‌جمهور مولداوی نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

مجارستان که روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده و منتقد تحریم‌های غرب علیه روسیه است، گفته است که همچون ترکیه وزیر خارجه خود را به این مذاکرات اعزام خواهد کرد. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی اعتماد از کشته شدن٣٠ کارگر معدن در یک سال و نیم گذشته و اعتراضات کارگران

 روزنامه اعتماد: ١٢تجمع اعتراضي كارگران معادن در دو سال اخير ١٠ تجمع به دليل دستمزد …