نظامیان آمریکایی منتقل شده از سوریه به عراق خارج می‌شوند

نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق روز چهارشنبه اول آبان اظهار داشت، نیرو‌های آمریکایی که از سوریه به عراق منتقل شده اند ظرف چهار هفته این کشور را ترک خواهند کرد.

نجاح الشمری پس از دیدار با مارک اسپر، همتای آمریکایی خود در بغداد در مصاحبه با آسوشیتدپرس این موضوع را مطرح کرده است.

مایک اسپر در سفری اعلام نشده صبح چهارشنبه وارد بغداد شد و گفته شده بود که هدف از این سفر گفت‌وگو با مقامات عراقی دربارهٔ انتقال سربازان آمریکایی از سوریه به عراق است.

وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته از انتقال نیروهای آمریکایی از سوریه به عراق خبر داده بود. اما بغداد در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که مجوز استقرار این گروه از نیروهای ارتش آمریکا در عراق صادر نشده‌است.

با این حال، وزیر دفاع آمریکا هم تأکید کرده بود که واشینگتن قصد ندارد این نیروها را به‌صورت طولانی‌مدت در عراق مستقر کند.

نجاح الشمری چهارشنبه اظهار داشت که مارک اسپر به دعوت دولت عراق به این کشور سفر کرده است.

وزیر دفاع عراق گفته است که در مذاکرات با همتای آمریکایی خود دو طرف توافق داشتند که نیروهای آمریکایی به صورت «عبوری» در عراق حضور خواهند داشتند و «ظرف چهار هفته» به سمت کویت، قطر و یا ایالات متحده حرکت خواهند کرد.

نجاح الشمری اضافه کرده است: هواپیماهایی که قرار است سربازان آمریکایی را از عراق به خارج منتقل کنند، در حال حاضر وارد عراق شده اند.

مارک اسپر در حالی به عراق سفر کرده است که روز گذشته رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه، توافق کردند که نیروهای روسی و مرزبان‌های ارتش سوریه به منطقه شمال شرق سوریه در مرز با ترکیه اعزام می‌شوند تا وضعیت خروج نیروهای کرد از این منطقه را بررسی کنند.

ترکیه پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکایی از شمال سوریه خارج خواهند شد، تهاجم گسترده‌ای را با هدف به عقب‌ راندن نیروهای کرد از مرز دو کشور آغاز کرد. خروج نیروهای آمریکایی از سوریه٬ موج انتقادات داخلی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را به دنبال داشت.

آسوشیتدپرس می گوید، براساس توافق واشینگتن و بغداد در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند. ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ نیروهای خود را از عراق خارج کرد، اما آنها پس از آنکه گروه دولت اسلامی٬ داعش در سال ۲۰۱۴ بخش وسیعی از عراق را تصرف کرد، نیروهای آمریکایی دوباره به این کشور بازگشتند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …