نفت یکپارچه در اعتراض – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتراضات کارگران رسمی نفت، در یک صنعت کلیدی در اقتصاد کشور وارد فاز تعرضی‌تری شده است. روز سه‌شنبه ۲ مرداد جمعیت قابل‌توجهی از کارگران از مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز و نیز در عسلویه و پالایشگاه گاز فجر تجمع بزرگی داشتند و پیگیر مطالباتشان شدند.

در اهواز سخنرانان با سخن‌گفتن از بدتر شدن وضع معیشتی و سختی کارشان مقامات حکومتی را به چالش کشیدند و فریاد “وزیر بی‌کفایت استعفا، استعفا” از سوی جمعیت بر فضا طنین‌انداز شد. امروز چهارشنبه ۳ مرداد شاهد تجمعات کارگران سکوی نفتی بهرگانسر، بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و دیگر مناطق نفتی و طی هفته تجمعات کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و شرکت فلات قاره در لاوان بودیم. اعتراضات کارگران رسمی نفت از مهرماه گذشته آغاز گشت و اکنون ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است. از سوی دیگر اعتصاب ۲۴ هزار کارگر پروژه‌ای نفت در ۱۲۳ شرکت نفت و گاز همچنان ادامه دارد. کارگران ارکان ثالث نیز با مطالبه مهم حذف پیمانکاران تجمعات بزرگی داشتند و با اعلام همبستگی با همکاران اعتصابی پروژه‌ای نفت بر تداوم اعتراضاتشان تأکید کرده‌اند.

اعتراضاتی چنین گسترده و وسیع تا همین‌جا هزینه گزافی بر دوش پیمانکاران مفت‌خور و دولت گذاشته و به نقطه امیدی برای بخش‌های دیگر کارگری و مردم تبدیل شده است و می‌رود که سراسر نفت را در بر بگیرد. این اعتراضات قدرتمند تأثیر مستقیمی بر بهبود توازن قوای سیاسی برای اعتراضات کارگری و کل جامعه دارد. تجمع بزرگ روز گذشته کارگران در اهواز یک نمونه است که چهره سیاسی شهر را عوض کرده است. این اعتراضات در کنار تجمعاتی از نوع تجمع بخش‌های مختلف بازنشستگان در روز سه‌شنبه در کرمانشاه که با فریاد “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید” همراه بود، در کنار تجمعات متوالی بازنشستگان در شهرهای مختلف با فریاد “معیشت منزلت حق مسلم ماست”، “شریفه محمدی آزاد باید گردد” و در کنار جنبش قدرتمند بی‌حجابی سراسری و به چالش کشیدن کل بساط خرافه و مذهب در همین ایام ماه محرمشان قرین شده است، مُهر جنبش سرنگونی را بر خود دارد و چهره سیاسی امروز جامعه را ترسیم می‌کند.

این جامعه با ایستادن در برابر سرکوبگری‌های حکومت، راه نبرد نهایی برای سرنگونی جمهوری اسلامی را هموارتر می‌کند. در متن چنین شرایطی جایگاه اعتصابات و اعتراضات گسترده در نفت را باید دید و وسیعاً از آن حمایت کرد.

اینرا هم بخوانید

گسترش اعتصابات پاسخ پرستاران به سرکوب‌ها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …