نمازجمعه‌های رژیم خلوت‌تر از هر زمان دیگر – میلاد رسایی‌منش

مندرج در ژورنال شماره ۷۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وب‌سایت خبری تابناک، از رسانه‌های وابسته به حکومت اسلامی، در مطلبی سعی کرده دلایل عدم استقبال مردم از نمازجمعه را توضیح دهد. در این مطلب ضمن اعتراف به عدم شرکت اکثریت قابل‌توجه مردم در نمازجمعه، دلیل اصلی این موضوع تنش و درگیری بین مقامات نظام ذکر شده است. در بخشی از مطلب آمده است: “یکی از دلایل کم‌رونقی امروز مراسم‌های نمازجمعه در سرتاسر کشور را باید تقویت این دیدگاه در بین جوانان و عموم مردم دانست که نمازجمعه به آوردگاهی برای رادیکال‌ها بدل شده است و یکی از همین تندروی‌ها همین شعارهای ناصواب علیه برخی از نیروهای داخلی است”.

صرف هم اینکه وب‌سایت‌های حکومتی خود اعتراف می‌کنند که مراسم مذهبی و مناسک اسلامی با برخورد سرد مردم روبرو می‌شود، دستاوردی مهم برای جنبش خلاصی فرهنگی و سکولار ایران است. تعداد شهروندانی که الگوی زندگی اسلامی ندارند، آن‌قدر زیاد و قابل‌توجه است که حتی دستگاه دروغ‌سازی و پروپاگاندای اسلامی هم نمی‌تواند منکر آن شود.

نکته دیگر آنکه قطعاً اختلافات و جنجال بین مقامات رژیم و نگرانی از عدم وجود امنیت در نمازجمعه و سایر مناسک اسلامی و حکومتی از جمله دلایل عدم شرکت مردم و بعضاً حتی طرف‌داران رژیم در این مراسم است و این البته صرفاً نوک کوه یخ است. کوه یخ و عامل اصلی و مهم عدم استقبال از نمازجمعه، روی‌گردانی گسترده مردم در ایران، بخصوص جوانان و نسل زد، از ایدئولوژی عقب‌مانده و ضد زن اسلامی است. جوانانی که در عصر انقلاب ارتباطات با اینترنت و ماهواره بزرگ شده‌اند، قطعاً برای انتخاب سبک زندگی خود، تمامی آزادی و دستاوردهای بشریت مدرن را طلب می‌کنند. زنانی که موقعیت خود را با زنان در جوامع آزاد و سکولار مقایسه می‌کنند، پر واضح است که تره هم برای دیدگاه‌های عقب‌مانده و مردسالار اسلامی خرد نکنند.

انقلاب زن زندگی آزادی نشان داد که جامعه ایران مدت‌هاست از گفتمان اسلامی عبور کرده، و بیش از هر زمان دیگری آمادگی پذیرش یک حکومت سکولار را دارد و فراتر از این جامعه به جایی رسیده است که می‌خواهد دست مذهب را کاملاً از زندگی خود کوتاه کند. مسئله مهم و غیرقابل‌انکاری که حتی رسانه‌های حکومت هم مجبور به اعتراف به آن شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

خطر جانی در مراکز درمانی! ناصر شیشه‌گر

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …