نماینده آمریکا در ائتلاف: از ادامه آتش‌بس در جنوب غرب سوریه دلگرم شده‌ایم

نماینده ائتلاف به رهبری واشینگتن اعلام کرده آتش‌بس ِ توافق‌شده میان آمریکا و روسیه در مناطق جنوب غربی سوریه، همچنان پابرجا است. یک مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از احتمال بازگرداندن اموال توقیف‌شده روسیه، در صورت ادامه آتش‌بس خبر داده‌است.

برت مک‌گرک، نماینده ایالات متحده در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی، در ۲۲ تیر ماه گفته‌است آتش‌بس توافق‌شده میان دو قدرت در مناطق جنوب غربی سوریه، همچنان حفظ شده‌ که برای ائتلاف موضوعی دلگرم‌کننده است.

کم‌وبیش همزمان با گفته‌های آقای مک‌گرک، سباستین گورکا، از مشاوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌است در صورت ادامه آتش‌بس، آمریکا ساختمان‌های توقیف‌شده روسیه در پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما را آزاد می‌کند.

آتش‌بس در جنوب غرب سوریه میان نیروهای دولت بشار، متحدان آن از یک سو و شماری از شورشیان که مناطقی در نزدیکی مرز اردن را در کنترل دارند، از سوی دیگر، از ۱۸ تیر ماه آغاز شد.

طرح «مناطق بدون خشونت»، درعا، سویدا و قنیطره را پوشش می‌دهد و توافق بر سر آن پس از نخستین دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شکل گرفت.

نماینده آمریکا در ائتلافی که این کشور رهبری می‌کند، می‌گوید هنوز زود است تا در مورد آینده آتش‌بس برآوردی ارائه کرد، اما «ما از پیشرفت‌های پنج روز گذشته، خیلی دلگرم شده‌ایم».

مک‌گرک در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا، و پس از دیدار با مقام‌های ارشد ۳۰ کشور عضو ائتلاف این سخنان را بیان کرده‌است.

او همچنین گفته است روسیه «مشخص کرده که در این مورد بسیار جدی‌ست و قرار است شماری از نیروهای خود را در محل بگمارد تا بر عملکرد حکومت سوریه نظارت داشته باشند. آن‌ها نمی‌‌خواهند که دولت سوریه آتش‌بس را بشکند».

در همان روزی که نماینده ایالات متحده در ائتلاف، در مورد آتش‌بس ابراز خرسندی کرده، مشاور ترامپ به شبکه سی‌ان‌ان گفته دولت آن کشور مایل است به همکاری و تعامل با روسیه، فرصت تازه‌ای بدهد.

سباستین گورکا گفته است «فراموش نکنید که بیش از ۴۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند. این موضوع وحشتناک است. اگر ما ببینیم کرملین، در مورد مسائلی مانند آتش‌بس سوریه صادقانه عمل می‌کند، آن‌موقع بختی ایجاد می‌شود تا آن‌چه رکس تیلرسون، وزیر خارجه [آمریکا] مایل است، رخ دهد؛ منظور بهبود روابط بین دو پایتخت [مسکو و واشینگتن] است».

اموالی که آقای گورکا از آن‌ها سخن می‌گوید در جریان تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، پس از پیروزی دونالد ترامپ، توقیف شدند. دلیل آن «حملات سایبری» و «دخالت‌های روسیه» در روند انتخابات آمریکا و استفاده از ساختمان‌های توقیف‌شده برای «جاسوسی» عنوان شده بود.

پس از تصویب تحریم‌ها، روسیه نخست اعلام کرد به این رخداد واکنش خواهد داد. اما اندکی بعد، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور، نقل شد که مسکو تصمیم گرفته دست به مقابله‌به‌مثل نزند تا ببیند ترامپ، پس از آغاز به‌کار، چه رفتاری با روسیه خواهد داشت.

دو هفته پس از این جریان آقای ترامپ، در مصاحبه‌ای با روزنامه «وال استریت جورنال» گفته بود، تحریم ها علیه روسیه برای مدتی باقی خواهند ماند، اما درصورتی که مسکو به آمریکا کمک کند، دیگر دلیلی برای حفظ تحریم‌ها وجود نخواهد داشت.

بیستم تیر ماه وزیر خارجه روسیه اظهار داشت کشورش به اقدامات دوره اوباما و توقیف ساختمان‌های متعلق به روسیه، واکنش نشان خواهد داد. اما او جزئیاتی از این واکنش احتمالی ارائه نکرد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …