نمایندگان حزب بارزانی اعلام کردند به حضور در جلسات پارلمان عراق باز می‌گردند

العربیه:نمایندگان وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی رئیس پیشین اقلیم کردستان، تصمیم به بازگشت به جلسات پارلمان عراق در بغداد گرفتند.

به گزارش شبکه «سومریه نیوز»، نمایندگان عضو حزب دمکرات کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند: «براساس احساس مسؤولیت نسبت به شرایطی که بر ملت و کشور عراق در تمامی زمینه‌ها می‌گذرد و براساس ایمان ما به این امر که گفت‌وگو و تماس تنها راه برای تمامی اختلافات و بحران‌هاست، ما تصمیم گرفتیم که به فعالیت خود در کنار برادرانمان در پارلمان فدرال عراق ادامه دهیم».

این بیانیه افزوده است: «بر کسی پوشیده نیست که فراکسیون حزب دمکرات کردستان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فراکسیون‌های پارلمانی است و همچون سابق تلاش خواهد کرد قانون اساسی، پایه و اساس اولیه حل تمامی اختلافات به ویژه مشکلات حل نشده میان دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال باشد».

این بیانیه در ادامه از طرف‌های سیاسی و دولت فدرال خواسته است تا شرایط دشواری که بر مردم عراق می‌گذرد،‌ در نظر گرفته و گفت‌وگوی جدی و ثمربخشی به دور از مداخله‌های خارجی، منافع انتخاباتی آغاز کنند و عملکردشان با تکیه بر قانون اساسی عراق باشد.
پارلمان عراق در جلسه سه‌شنبه 3 اکتبر خود، با به تعلیق آودرن عضویت نمایندگان کُرد، بر دولت این کشور بر ضرورت اجرای مصوبات پارلمان علیه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هیئت رئیس پارلمان عراق همچنین از دو کمیسینون حقوقی و امور اعضا خواست، فهرستی از کسانی تهیه کنند که در برگزاری همه‌پرسی، مشارکت کردند.

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام‌آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

در واکنش همه‌پرسی، نیروهای عراقی دوشنبه 16 اکتبر در پیشروی سریعی، استان نفت خیز کرکوک را که بخش بزرگی از آن از سال 2014 در کنتترل کردها قرار داشت را کنترل کردند. پس از آن نیروهای کُرد از تمام مناطق کرکوک، میدان‌های نفتی، سنجار، بعشیقه و خانقین، عقب نشینی کردند.

دولت اقلیم کردستان عراق سه‌شنبه 14 نوامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد به حکم دادگاه عالی فدرال عراق که استقلال اقلیم از عراق را منع می‌کند، احترام می‌گذارد.

اینرا هم بخوانید

ناپدید شدن ۵۱ هزار پناهجوی خردسال در مسیر اروپا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳

در اروپا بیش از ۵۱ هزار پناهجوی خردسال بدون همراه ناپدید شده‌اند. آنها بین سال‌های …