نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

تلنبار فاجعه بر فاجعه ،فاجعه  تکرار می‌شود

دیگر باید با چه زبانی فاجعه و وضعیت وخیم در سرپل‌ذهاب را توضیح داد؟

اینجا هنوز هم ساعات اولیه زلزله است و فشارهای روحی و روانی عمیق‌تر از هر زمان دیگری.

فاجعه‌ دیگری که امروز در سرپل ذهاب تکرار شد خودکشی منجر به مرگ دو دختر نوجوان است که همه را در بهت و حیرت فرو برد.

چگونه می‌توان این دو مرگ را توجیه کرد؟

به جز فشارهای شدید روحی و روانی چه چیزی باعث می شود دو دختر ١٦ و ١٧ ساله به زندگی خود با بدترین شیوه پایان دهند؟

اگر این‌ها درد نیست؟ پس چه عنوانی را باید بر آن گذاشت؟

(م. ر )و(ن. ر) دو دختر نوجوانی هستند که روز ششم مردادماه ٩٧ به گفته نزدیکانشان به دلیل فشارهای عصبی به زندگی خود پایان دادند و خانواده و بستگانشان را دوباره در غمی بزرگ فرو بردند و سایه ترس و نا امیدی چیره بر مردم بار دیگر سنگینی خود را به رخ کشید.

فاجعه خودکشی باز هم اتفاق افتاد و دوباره تکرار خواهد شد.

به گوش باشید!

اینجا وضعیت وخیم است.

فرشته چراغی

 

اعتصاب کارگران شهرداری سروآباد

روز ٦ مرداد کارگران شهرداری سروآباد در اعتراض بە پرداخت نکردن ٩ ماە مزد دست به اعتصاب زدند.

 

اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری صلوات آباد در سنندج

روز جمعه ٥ مرداد ٩٧ اعتصاب کارگران شهرداری صلوات آباد در سنندج، اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد، تهدید به اخراج، عدم پرداخت دو سال اضافه کاری و سه سال عیدی، وارد ششمین روز خود شد.

 

تجمع اعتراضی کارگران بانتا آبیدر

روز ٣ مرداد جمعی از کارگران پروژه ساختمانی مجتمع تجاری بانتا آبیدر در سنندج در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه مزدشان تجمع برگزار کردند. به گفته کارگران آنها بارها به این موضوع اعتراض کرده و پاسخ کارفرما این بوده است که “اگر نمیخواهید، تسویه حساب کنید”. از اینرو کارگران در سوم مرداد دوباره دست به تجمع زدند.

 

گزارش جلسه هفتگی”برای کودکان” -پیرانشهر- شنبه-٣٠تیر١٣٩٧

بررسی همکاری “برای کودکان” با طرح “سفیران سلامت”شبکه بهداشت

هماهنگی اعضا و حاضرین جهت شروع پروژه ساخت و تجهیز شهر بازی و فضای سبز روستای سیل زده “پسوه” . طرح و بررسی ایجاد فضاهای بازی در داخل پارکها و ساخت فضای سبز و شهر بازی در نقاط حاشیه نشین شهرستان، باحضور مسول فضای سبز شهرداری.

جلسات هفتگی “برای کودکان”روزهای شنبه،ساعت ٦تا ٨ در کافه کتاب اندیشه برگذار میشود و حضور برای همه علاقمندان به مسایل  کودکان آزاد است.

 

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان:

افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی ناعادلانه است/نمی‌شود به کارگر گفت اگر امروز به نان شب محتاج هستید اشکالی ندارد.

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان از اقداماتی که نافی کاهش حق بیمه و موافق افزایش سهم پرداختی کارگر است، انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های گذشته نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان به تهران آمدند و در ارتباط با مشکل افزایش حق بیمه با نمایندگان مجلس مذاکره کردند.

این مذاکرات هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ‌است اما میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارکران ساختمانی مریوان و سروآباد) که یکی از پیگیران این قضیه است، در ارتباط با به نتیجه نرسیدن این مطالبه و همچنین مطرح شدن افزایش حق بیمه تحت عنوان درجه‌ بندی می‌گوید: “برخی فعالان کارگری خودشان موافق افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی هستند”. او این دست اقدامات را نوعی عداوت با کارگر می‌داند و می‌گوید: “ابتدا منافع کارگر مطرح است بعد منافع هر شخص و سازمانی”. به گفته‌ی صدیقی، افزایش سهم بیمه پرداختی کارگران ساختمانی تحت لوای هر اسم و عنوانی در شرایط فعلی نادرست و به ضرر قطعی کارگران است.

در همین رابطه انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان بیانیه مشترک صادر کرده و در آن به افزایش حق بیمه معترض شده‌اند. در این بیانیه، از غفلت «برخی» انتقاد شده‌است:

بعضی مواقع می‌بینیم که تعدادی از دوستان به اصطلاح فعال کارگری به حدی با مسایل کارگری بیگانه‌اند که ما از ته دل نگران هرگونه اقدام آنان هستیم؛ چرا که از قدیم ایام گفته‌اند اگر نادان سنگی به چاه اندازد هزار عاقل….

بزرگواران ما باید تفکیک کنیم از همدیگر، جبهه دارا و ندار را و تعیین تکلیف کنیم برای خود که متعلق به کدامین کارزار هستیم. از کدام جنسیم و حامی منافع چه کسانی هستیم؟

نیازهای فوری و امروزی و ضروری و مطرح کارگران باید دراولویت قرار گیرد؛ تعدادی از دوستان آگاهانه یا ناآگاهانه به نام دفاع از کارگر ساختمانی در فکر افزایش بیمه کارگران به نام درجه یک و درجه دو و درجه سه هستند؛ وارد جزییات این طرح دوستان نمی‌شوم که چه اندازه در آینده کارگران مفید است یا نیست؛ در این راستا ضروری است که به این سوال مهم پاسخ داده شود که تحلیل مشخص از اوضاع مشخص یعنی چه؟ آیا معنی‌اش این است که به کارگر بگوییم اگر امروز به نان شب محتاجی، اشکالی ندارد پول بیمه بیشتری پرداخت کن که در  ٣٠سال آینده حقوق خوبی بگیری؟ یا به کارگر بگوییم اگر بچه ات به خاطر فقر وگرسنگی ترک تحصیل می‌کند و وارد بازار بیکاری می‌شود، یا اینکه خانوادات ارزان‌ترین سبزیها ومیوه‌ها را می‌خرند لباسهای دست دوم و ارزان و کم بها تهیه می‌کنند یا اینکه اگر نتوانی برای دخترت جهیزیه بخری یا بچه‌ات در کوچه ها دوان دوان دنبال دوچرخه سواری هم سن و سالانش بدود و تو نتوانی برایش دوچرخه بخری و افسرده و ناامید شود اشکالی ندارد؛ امروز آنچه مهم است بیمه‌پردازی است! بله بیمه مهم است اما به چه هزینه‌ای؟ نظر به اینکه همگان مستحضرید سفر مسولین انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان به تهران جهت ملاقات با نمایندگان مجلس به منظور اعتراض شدید به افزایش دو مرحله‌ای بیمه‌پردازی کارگران در همین راستا صورت گرفته ولی متاسفانه هنوز عرق خستگی راه از جبینمان خشک نشده که دوباره می‌خواهند بنام درجه‌بندی زمینه معضل دیگری را برای ما کارگران فراهم کنند.

در شرایطی که به خاطر برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی دولتمردان، صنایع مادر در کشور در حال جان دادن است و نیروی متخصص آماده به کار دانشگاهی وارد صنایع ساختمانی شده و در شرایطی کارگران بچه‌هایشان را به مهد کودک و کلاس زبان و سونا و شهر بازی و غیره ببرند مهم نیست؟ بلکه مهم ٣٠سال آینده است؟! ما امضاکنندگان به عنوان عضو کوچکی از جامعه کارگری معتقدم که اینگونه برنامه‌ریزی‌ها و تفکرات در خدمت منافع کارگر نیست و سود این نا آگاهی‌ها وارد جیب کسان دیگری می‌شود. چرا نباید به جای این مسائل برای کارگران کلاسهای آموزشی و آگاهی بخشی برگزار شود ؟ چرا به دستگاههای اجرایی فشار نمی‌آوریم که امنیت محل کار کارگر ساختمانی را جدی بگیرند ؟چرا کارگر ساختمانی امنیت شغلی ندارد؟ چرا کارگران را با قانون کار آشنا نمی‌کنید که متوجه بشوند که قانون کار ما هیچ از قانون کار فرانسه کمتر ندارد؟چرا برای کارگران کلاس آموزش برگزار نمی‌کنید که متوجه بشوند که ما خالق تمام نعمات عالم هستیم و هرچه هست مدیون رنج بازوان ماست ولی خود از آن محرومیم؟

انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان می‌گویند: بازهم به نامه‌نگاری و رایزنی با نمایندگان مجلس ادامه داده و با همه توان از حق کارگران محروم ساختمانی دفاع می کنیم.  ندای کارگر

 

ده کولبر در یک هفته‌ گذشته کشته و زخمی شدند

از هفته‌ی آخر تیرماه تاکنون ده کولبر از اهالی شهرستانهای مرزی پیرانشهر، چالدران، سردشت، ارومیه، ماکو و خوی براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی کشته و زخمی شده‌اند که شامل چهار کشته و شش زخمی است. بامداد روز جمعه ٥ مرداد ١٣٩٧، گروهی از کولبران در نقطه‌ی صفر مرزی ماکو توسط نیروهای مرزبانی مورد هجوم قرار گرفتند که در نتیجه یک تن به نام «اسماعیل دودکانلو» ساکن ساری‌سو از ناحیه‌ی پشت و پاها دچار جراحت شدید شد. همزمان نیروهای هنگ مرزی در پاسگاه سقر پیرانشهر گروهی از کولبران را به رگبار بستند که در نتیجه «کامل بالاشهر» جان خود را از دست داده و «عزیز شوخلان» و «صلاح شیخ‌محمد» هم به شدت زخمی شدند. همان‌ روز دو کولبر از اهالی سردشت به نامهای «کوسرت مامند» ١٥ ساله فرزند جلال از اهالی روستای دوله‌تو و «حسین» ٢٥ ساله فرزند محمد از اهالی روستای گردنه در پی شلیک مستقیم همین نیروها به شدت زخمی شدند که وضعیت عمومی‌شان نامناسب گزارش شده است. روز چهارشنبه ٣ مرداد هم یک کولبر به نام «محمود» ٤٥ ساله فرزند سعید از اهالی روستای گرناویک در بخش قطور شهرستان خوی در پی شلیک نیروهای هنگ مرزی، جان خود را از دست داد. از سوی دیگر شامگاه سه‌شنبه ٢ مرداد هم یک کولبر به نام «رشید محمدعلی» ٣٤ ساله فرزند یوسف از اهالی روستای شکل‌آباد از توابع منطقه‌ی مرگور ارومیه در محلی به نام «زینی» در پی شلیک مستقیم مرزبانی جان خود از دست داد. یکشنبه ٣١ تیر نیز یک کولبر پیرانشهری به نام «آکام رسولی» فرزند خدر از اهالی روستای «کانی‌شینکه» در پی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی زخمی شده بود. در خبری دیگر در همین رابطه روز پنجشنبه ٢٨ تیر، یک کولبر به نام «حکیم حیدرانلو» فرزند جبرئیل از اهالی چالدران در نزدیکی پاسگاه قرخ لرمیشه در پی شلیک نیروهای مرزبانی، جان خود را از دست داد. همچنین طی هفته‌ی گذشته، نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی در مناطق مرزی، اجناس دهها کولبر را ضبط کرده‌اند و بیش از ٢٠٠ رأس از اسبهایشان را با شلیک گلوله تلف کرده‌اند. در تمامی این موارد، نظامیان به ظن حمل کالای قاچاق، کولبران را مورد تیراندازی قرار داده‌اند

 

“میلاد عبدالله‌وند”  دانشجوی زندانی پس از ١٠ ماه حبس در زندان مرکزی سقز از حق مرخصی محروم می‌باشد.

“میلاد عبدالله‌وند” به دلیل عجز در تودیع وثیقه از حق مرخصی محروم می‌باشد. “میلاد عبدالله‌وند”  هنگام شرکت در تجمعات حمایت از همه‌پرسی استقلال کردستان از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب سقز به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس و “توهین به رهبری در شبکه‌های اجتماعی” به یکسال حبس محکوم شده است. این حکم پس از صدور در دادگاه تجدیدنظر سنندج به ١٦ ماه حبس تعزیری تغییر پیدا کرده است. دستگاه قضایی برای دومین بار متوالی با آزادی مشروط میلاد عبدالله‌وند مخالفت کرده است. میلاد عبدالله‌وند دانشجوی رشته حسابداری می‌باشد.

 

فراهم کردن مقدمات اعدام رامین حسین‌پناهی

بخشهایی از نامه امجد حسین‌پناهی؛

فراهم کردن مقدمات اعدام رامین حسین‌پناهی با برپایی جلسه‌ مسئولان قضایی-امنیتی و حمله گسترده رسانه‌های امنیتی به رامین

نشست مسئولان امنیتی در استانداری کردستان و حمله گسترده رسانه‌های امنیتی به رامین حسین‌پناهی نگرانی ها را از احتمال اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی را دوچندان کرده است. انتشار گسترده ادعاهای وبسایت‌های قضایی-امنیتی علیه رامین حسین‌پناهی و جلسه‌ای با حضور چند مسئول نهادهای امنیتی و قضائی استان کردستان در مورد نحوه اجرای هر چه سریعتر حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، نگرانی ها را نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی افزایش داده است. روز پنج‌شنبه ٤ مرداد ١٣٩٧، در استانداری کردستان، با حضور خانم فتاحی مسئول شعبه ٤ دادگاه انقلاب سنندج در موارد اجرای احکام، عزیز حیدری، رئیس زندان مرکزی سنندج، بهمن مرادنیا استاندار کردستان، ملکی نماینده وزارت اطلاعات و نماینده‌ اطلاعات سپاه برگزار شد و در آن موضوعات امنیتی گوناگون زندانیان از جمله اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، مورد بحث قرار گرفت. انتشار گسترده این مطالب دروغ، در کنار بروز درگیری های نظامی در کردستان، خطر اجرای حکم را افزایش داده است: یکی از فعالان مدنی در سنندج در این مورد گفت که «وضعیت منطقه کردستان به دلیل درگیری نظامی، خیلی امنیتی است، جمهوری اسلامی معمولا در این مواقع برای آرام کردن جو، دست به اعدام می‌زند، سایت‌های سپاه و اطلاعات در هفته اخیر هر روز یک مطلب در توجیه حکم اعدام رامین منتشر کردند و به نظر می‌رسد قصد دارند افکار عمومی را برای اجرای حکم آماده کنند». به باور برخی ‎فعالین مدنی و سیاسی و تنی چند از وکلا، انتشار اخیر مقالات و خاطرات‌ فرمان جهاد روح‌الله خمینی در کردستان از طریق وب‌سایتهایی مانند قوه‌ قضائیه و درخواست خانواده‌های اعضای سپاه پاسداران مبنی بر اجرای حکم‌ اعدام رامین حسین‌پناهی، به دستور ارگانهای امنیتی جهت بسترسازی اجرای حکم صورت می‌گیرند». همچنین با مراجعه و درخواست مکرر خانواده، اما رامین کماکان مورد معالجه قرار نگرفته است و همچنان از درد و عفونت کلیه رنج می برد.  رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، که بارها به قتل تهدید شده‌است، پنج‌شنبه، ١٤ تیر ١٣٩٧، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به بند ٥ (بند مخصوص معتادین و قاتلین) منتقل شد. شنبه ٢٣ تیر ١٣٩٧، منابع خبری کمپین گفته بودند “هیئتی شامل چند تن از ماموران اطلاعاتی و امنیتی از تهران به سنندج رفتند و با احضار این زندانی سیاسی، او را برای مصاحبه در مقابل دوربین، تحت فشار قرار دادند و از وی خواستند تا در مقابل دوربین حاضر شود و اظهارات خود مبنی بر شکنجه شدن در زندان را تکذیب کند، ولی علیرغم فشار نهادهای امنیتی، وی از این اعتراف تلویزیونی سر باز زد.” رامین حسین‌پناهی، فعال سیاسی، ٢ تیر ١٣٩٦ بازداشت و پس از ٢٠٠ روز انفرادی و شکنجه های جسمی و روانی، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢٥ دی ٩٦ در شعبە یک دادگاه انقلاب شهر سنندج بە اعدام محکوم شد. این حکم، ٢٢ فروردین ١٣٩٧ در شعبه ٣٩ دیوانعالی کشور در شهر قم مجددا به تایید رسید.

نسان نودینیان

ایسکرا ۹۴۷

 

 

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …