نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

در شماره قبلی(نگاه هفته ایسکرا ٩٤٩) بیانیه ی “برای کودکان”،تشکل حامی حقوق کودک، در خصوص خودکشی کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده را منتشر کردیم.

طبق آماری که ایلنا منتشر کرده است اعلام شده؛ “طبق آخرین آمار در کل کشور ٢١٢ نفر زیر ١٧ سال اقدام به خودکشی کردند” طبق این خبر خودکشی ها از کودکان و نوجوانان زیر ١٧ سال تا آخر سال ١٣٩٦ بوده است. خودکشی ها البته در چند سال گذشته در سنین مختلف نزدیک به ٥٠٠٠ نفر است.

خودکشی پس لرزه های شرایط اقتصادی ــ سیاسی کنونی است. تا زمانیکه استبداد و دیکتاتوری و شکاف طبقاتی و عمیق کنونی در ایران حاکم است ما شاهد این پدیده شوم و هولناک هستیم.

 

زباله یک بحران است

مریوان؛ اعتراضات مردم علیه شهردار مریوان و بی کفایتی نهادهای حکونت اسلامی برای جمع آوری زباله ها شروع شده. در شهر مریوان جمع آوری زباله ها در چند سال گذشته وجود داشته. مردم شهر روز ٢٩ مرداد شبهنگام دست به تظاهرات و اعتراض خیابانی زده اند. مردم میگویند؛ ” بیانیه و اطلاعیه بازی را تمام کنید شهر مریوان در برابر بحرانی ناشی از مدیریت ناکارآمد چندین دوره شورا و شهرداری قرار دارد معظل زباله ها که بعد از چندین سال صبر و تسامح، دعوا و درگیری آستانه تحمل مردم شهر مریوان و روستای عصرآباد را لبریز کرده است و بعد از سالها وعده و قول های بی پایه و خلاف وعده مسئولین شورای شهر و شهرداری از دوره اول تاکنون موجب شده تا مردم روستای عصرآباد دیگر اعتمادی به مسئولین شهر نداشته باشند و روستاهای دیگر که ممکن است سایت زباله بدانجا منتقل شود نیز از این تاریخ پر از دروغ و بدقولی نیز هراسیده و حاضر به همکاری نیستند و اینک زباله یک بحران است”.

 

اعتراض کارگران کارگران کارخانه آریا صنعت در سنندج

بنابه گزارش رسیده، کارگران کارخانه آریا صنعت سازنده قطعات پلاستیکی خودرو و ماشین آلات صنعتی واقع در شهرک صنعتی شماره ٢ سنندج در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه از دستمزدهایشان دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

کارگران این کارخانه که تعدادشان به ١٢٧ نفر می رسد، روز چهارشنبه ٢٤ مردادماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان دست از کار کشیدند. همزمان رانندگان و کارکنان بخش اداری نیز به این اعتراض پیوستند. به دنبال آن کارفرمای شرکت وعده داد که معوقات مزدی کارگران را پرداخت خواهد کرد.

 

نیروهای مرزبانی سردشت یک کولبر را بە قتل رساندند

هنگ مرزی در بازارچە روستای کانی زرد بر روی کاسبکاران آتش گشود و یک نفر جان باخت.

٢٢ مردادماە نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی شماری از کولبران را در نزدیکی کانی زرد سردشت هدف تیراندازی قرار دادە کە در پی آن یک کولبر اهل مهاباد بە نام “اسماعیل عزیزی” جان خود را از دست می دهد.

شایان ذکر است کە دو روز قبل هم در نزدیکی بازارچە مسدود شدە کیلی سردشت نیروهای مسلح رژیم اسلامی ایران چندین راس اسب مردم محلی را با شلیک مستقیم کشتە و لاشەها را در این گرما رها کردەاند کە بە گفتە مردم منطقە بوی لاشەها بە شعاع چندین کیلومتر فضا و محیط زندگی ساکنین منطقە را آلودە کردەاند.

 

ویژه  کمپین نجات هوشمند علیپور

نامه پدر و مادر هوشمند علیپور و درخواست آنها از جهانیان برای نجات فرزند دلبندشان

اینجانبان مصطفی علیپور و آمنه مولودیان پدر و مادری زجرکشیده بدینوسیله اعلام می نماییم فرزند دلبندمان هوشمند علیپور زندانی سیاسی ساکن روستای بیژوه از توابع شهرستان سردشت در ١٢ مرداد ١٣٩٧ از سوی نیروهای امنیتی حکومت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد و تحت بیرحمانه ترین شکنجه ها برای اخذ اعترافات اجباری قرار گرفته است. فعالیت وی صرفا اطلاع رسانی در مورد وضعیت فعالان و زندانیان سیاسی و حقوق بشری ایرانی و بالاخص کرد بوده و به جز این فعالیتی مجرمانه مرتکب نشده است. پیگیریهای مستمر ما از طریق نهادهای مسئول داخلی جهت برخورد مودت آمیز، عادلانه و عدم آزار و شکنجه و دسترسی آزاد به وکیل و رعایت موازین حقوقی تاکنون هیچ نتیجه ای در بر نداشته است. تا این لحظه هیچکس در خصوص وضعیت و یا جرم مرتکب شده ایشان پاسخگو نبوده است. در نتیجه تنها پشت و پناه ما رجوع به مردم ایران و جهان و طلب استمداد از نهادهای بین‌المللی و مجامع مدافع حقوق بشر از جمله دیده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و همچنین سازمانها و نهاد های مخالف اعدام است که در خصوص وضعیت فرزندان ما و سرنوشت او ما را یاری کنند. ما از همه شما می خواهیم که صدای ما را در همه جا پژواک دهید و از هیچ تلاشی برای آزادی و تأمین امنیت جانی هوشمند فروگذار نکنید.

ما خانواده هوشمند علیپور فورا می خواهیم که امکان تماس هوشمند با خانوده اش برقرار شود، ایشان برخورداری و دسترسی آزاد به وکیل داشته باشد و یک دادرسی عادلانه بدور از آزار و شکنجه در باره او انجام گیرد. امید ما و آرزوی ما دیدار دوباره فرزندمان و برگشت او به آغوش گرم خانواده است.

مصطفی علیپور و آمنه مولودیان پدر و مادر فعال سیاسی در بند هوشمند علیپور

٢٤ مرداد ١٣٩٧- ١٥ اوت ٢٠١٨

 

مصطفی علیپور پدر زندانی سیاسی می گوید: همیشه رژیم جمهوری اسلامی ایران خانواده ما را تحت تعقیب و بازجویی قرار می داد! نیروهای اطلاعاتی و نظامی شان همیشه و شب و روز و بدون اطلاع قبلی و با پوتین وارد خانه می شدند و کل خانه را زیر و رو می کردند و از هم می پاشیدند! بجرم انساندوستی و آزادیخواهی؛ خودم و بیشتر فرزندانم بازداشت و زندانی شده ایم! بیشتر فرزندانم شاهو،هژار، ژیان و هوشمند بازداشت، زندانی و شکنجه شده اند! خودم چندین بار بازداشت و زندانی و جریمه نقدی شده ام!

در همین حال که صحبت می کنم، هنوز و‌طبق قانون اسلامی آنها، ٧ ماه دیگر حکم زندانی دارم و زندانی ام تمام نشده و تازه بیشتر هم شده! #مصطفی_علیپور می گوید: ما مجرم بودیم بجرم آزادیخواهی و انساندوستی! ما از زندگی خوشی ندیدیم!

از این پدر رنج دیده، زحمتکش و آزادیخواه حمایت کنید و صدای فرزند عزیزش #هوشمند_علیپور و دیگر زندانی سیاسی دستگیر شده محمد استاد قادر باشیم!

نه به شکنجه و اعدام!

زندانی سیاسی آزاد باید گردد!

زنده باد آزادی!

زنده باد زندگی!

 

اطلاعیه شماره ٣- کمپین نجات هوشمند علیپور

هوشمند علیپور و محمد استاد قادر به زندان اطلاعات شهر سنندج منتقل شده اند!

بنا به خبری که خانواده هوشمند علیپور دریافت کرده است، هوشمند و محمد استاد قادر که هردو در تاریخ ١٢ مرداد توسط نیروهای جمهوری اسلامی دستگیر و بازداشت شده بودند به زندان اطلاعات شهر سنندج منتقل شده اند. بنا به این خبر، این دو فعال سیاسی پیش از این در زندان اطلاعات شهر بانه در بازداشت بودند. لازم به گفتن است که خانواده علیپور برای این دو فعال سیاسی یک وکیل اختیار کرده است.

همچنین خانواده علیپور با برخی نمایندگان احزاب حاکم در کردستان عراق تماس گرفته اند و از آنها خواسته اند برای نجات هوشمند و محمد استاد قادر تلاش کنند.

ما یک بار دیگر همه مردم ایران و جهان و همه سازمانهای مدافع حقوق انسان و احزاب و جریانات مختلف سیاسی را فرا می خوانیم که برای دفاع از هوشمند علیپور و محمد استاد قادر به کارزار جهانی نجات این دو فعال سیاسی بپیوندند.

کمپین نجات هوشمند علیپور

٢٧ مرداد ١٣٩٧- ١٨ اوت ٢٠١٨

 

اطلاعیه شماره ١

اعلام موجودیت کمپین نجات هوشمند علیپور!

جان ی‍‍‍ک جوان ٢٥ ساله در خطر است!

بنا به اطلاعیه خانواده هوشمند علیپور، روز جمعه ١٢ مرداد ١٣٩٧هوشمند علیپور و همراهش که در کردستان ایران مشغول فعالیت سیاسی و تبلیغی در میان مردم بودند به کمین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی می افتند و دستگیر می شوند. دوست هوشمند محمد استاد قادر در جریان حمله نیروهای جمهوری اسلامی زخمی می شود و هوشمند که به کمک دوستش می شتابد زیر رگبار گلوله و گاز اشک آور از پای در می آید و هر دو به چنگ نیروهای جمهوری اسلامی می افتند.

تا زمان صدور این اطلاعیه از محل بازداشت این دو فعال سیاسی هیچگونه خبری در دست نیست. جمهوری اسلامی در بخش اخبار شبانگاهی ٢٠:٣٠ مورخ ١٦ مردادماه ٩٧ نمایش اعترافات اجباری این دو زندانی را پخش کرد. اعترافاتی که بنا به رسم و شیوه شناخته جمهوری اسلامی به دنبال شکنجه شدن شدید زندانیان صورت می گیرد. هه ژار علیپور برادر هوشنمد در اطلاعیه از سوی خانواده علیپور گفته است که برادرش بنا به منابع موثق از ایران زیر شدیدترین شکنجه ها قرار داشته است.

ما بدین وسیله یک کمپین جهانی برای نجات هوشمند علیپور اعلام می داریم. هدف ما از این کمپین این است که اجازه ندهیم جمهوری اسلامی این دو فعال سیاسی را اعدام کند و جان هوشمند و دوست همراهش یعنی محمد استاد قادر را از مرگ نجات دهیم. ما در عین حال به افشای شکنجه های وحشیانه جمهوری اسلامی علیه این دو فعال سیاسی خواهیم پرداخت و می خواهیم که جهانیان چنین رفتارهای شنیع و ضد انسانی جمهوری اسلامی با زندانیان در بند را محکوم کنند. حق داشتن وکیل، حق ملاقات با اعضای خانواده، ااطلاع فوری از وضعیت جسمی و روحی این دو زندانی، حق برخورداری از یک دادرسی عادلانه و برخورداری از امکانات پزشکی و درمانی در زندان از حقوق بدیهی همه متهمان است. اما جمهوری اسلامی با استناد با قوانین قصاص اسلامی و استفاده از اعدام بعنوان یک حربه سیاسی و اقدامی انتقامجویانه برای مرعوب ساختن مردم معترض، همه این حقوق بدیهی را زیر پا می گذارد. تنها با فشار و کمپین جهانی است که می توان جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کرد و از اعدام این دو فعال سیاسی جلوگیری بعمل آورد.

کمپین نجات هوشمند علیپور از سوی کمیته بین المللی علیه اعدام اعلام می شود ولی متعلق به همه کسانی است که علیه جمهوری اسلامی و مخالف مجازات اعدام هستند. از همین رو ما همه احزاب، سازمانها و نهادها گوناگون مدافع حقوق انسان و همه افراد را فرا می خوانیم که به این کمپین بپیوندند. خانواده علیپور در روزهای سخت و دشواری به سر می برند و از همه ما خواسته اند که برای نجات جان عزیزشان در کنار و همراهشان باشیم. این خانواده پر جمعیت که شماری زیادی از آنها آواره این کشور و آن کشور شده اند و مورد ظلم و ستم بیشمارجمهوری اسلامی بوده اند، به کمک تک تک شما نیاز دارند و نباید تنهایشان بگذاریم. بخصوض مردم سردشت که خانواده علیپور را به خوبی می شناند لازم است که با جمع آوری امضا و هر اقدام دیگری، همبستگی و پشتیبانی خود را برای نجات جان هوشمند علیپپور نشان دهند.

در اطلاعیه های بعدی در باره زندگی و مبارزه هوشمند علیپور ٢٥ ساله که در چنگال جمهوری اسلامی در معرض خطر مرگ قراردارد، بیشتر برای شما خواهیم نوشت.

کمیته بین المللی علیه اعدام

٢١ مرداد ١٣٩٧- ١٢ اون ٢١٠٨

 

هوشمند علیپور و آرزوهای سرکوب شده!

پیشتر به اطلاع رساندیم که روز ١٢ مرداد هوشمند علیپور و محمد استاد قادر دو فعال سیاسی در کردستان ایران توسط نیروهای جمهوری اسلامی دستگیر شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند و زیر شکنجه از آنها اعترافات اجباری گرفتند. اینجا می خواهیم فرازهای از زندگی هوشمند را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم با کسب اطلاعات بیشتر از زندگی محمد استاد قادر همین کار را در فرصت های دیگر در باره وی نیز انجام بدهیم.

هوشمند متولد آبان ١٣٧٢ است و فقط ٢٥ سال دارد. او در خانواده ای پرجمعیت در شهر سردشت بدنیا آمده است. هوشمند ٧ بردادر و سه خواهر دارد. او در خانواده ای متولد شده است که مخالفت با ظلم و نابرابری و تبعیض فضای حاکم بر این خانواده بوده است. مصطفی علیپور پدر هوشمند از فعالین سرشناس و خوش نام منظقه سردشت است. او به دلیل فعالیتهایش در دفاع از آزادی و زندگی بهتر برای مردم بارها از سوی جمهوری اسلامی مورد اذیت و آزار و پیگرد قرار داشته است بطوریکه ایشان در سالهای متفاوت چندین بار به حبس و جریمه نقدی محکوم شده است. مصطفی علیپور می گوید “ما به دلیل اینکه خوشی را برای همه می خواستیم از جمهوری اسلامی ناخوشی های زیادی دیدیم و حکومت آرامشی برای خانواده ما باقی نگذاشت”. مادر هوشمند، آمنه مولودیان، از فشارها و تهدیدات مکرر جمهوری اسلامی بر این خانواده آسیب های زیادی دیده است. عموی هوشمند، حسین علیپور در سال ١٣٦٢ توسط جمهوری اسلامی اعدام شد. همچنین عموی پدر وی محمد ملاعلی بیژوی در سال ١٣٦٤ توسط عوامل جمهوری اسلامی و در کردستان عراق ترور شد.

هوشنمد که شاهد رفتار توهین آمیز و بی حرمتی هر روزه جمهوری اسلامی به خانواده اش بود خشم و کینه زیادی از این همه ظلم و بی عدالتی به دل گرفت. دلش هیچوقت آرام نداشت اگر چە آرامش را آرزو می کرد. او در سال ١٣٨٨ زمانی که فقط ١٦ سال داشت در جریان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در سردشت دستگیر می شود. خودش در این مورد می گوید:

“مامورین جمهوری اسلامی با گاز اشک آور و باتوم وگاز فلفل به ما حمله کردند ودر این هنگام من به زمین افتاده وتوسط آنان مورد ضرب وشتم قرار گرفتم ودستگیرشدم. مرا درداخل ماشین خودشان گذاشتند ودست وچشم بسته با خود به اداره اطلاعات بردند.درآنجا بصورت وحشیانه ای مرا مورد ضرب وشتم قرار دادند وبه من فحاشی وحرفهای زشت و رکیک میدادند ودر عین کتک وبازجویی با چشمان بسته ازمن اثر انگشتم را بعنوان امضا بر روی برگه هایی می زدند که اصلا نمی دانستم چه هستند. در آنجا به زور اعتراف میگرفتند.” هوشنمد به چهار سال زندان و ٧٥ ضریه شلاق محکوم می شود. او بیشتر این مدت را در زندان ارومیه بسر برد و حکم شلاق نیر در باره او به اجرا گذاشته شد.

هوشمند علیپور بعد از آزادی از زندان مرتبا از سوی وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی در رابطه با فعالیت اعضای خانواده اش احضار می شد تا اینکه تصمیم گرفت از ایران فرار کند و به عراق برود. او بعد از مدتی همچون بیشتر اعضای خانواده خود به ترکیه می آید و درخواست پناهندگی می کند. پرونده هوشمند علیپور در نزد بخش پناهندگی سازمان ملل در ترکیه ثبت شده است. او مجددا به عراق بر می گردد تا اینکه در جریان فعالیت آگاهگرانه و سیاسی در میان مردم در کردستان ایران به اتفاق محمد استاد قادر دستگیر می شوند.

خانواده های این دو فعال سیاسی با نگرانی و اضطراب به اداره اطلاعات سنندج و بانه مراجعه کرده اند ولی جمهوری اسلامی اسلامی از دادن هر گونه اطلاعاتی از محل زندانی بودن آنها خودداری می کند. این در حالیست که حق هر زندانی است که با خانواده اش تماس داشته باشد و از وکیل برخوردار باشد. جمهوری اسلامی می تواند طرحهای شومی را در سر داشته باشد. از همین رو ما یکبار دیگر دست کمک به سوی همه مردم آزادیخواه و شریف دراز می کنیم تا به اتفاق هم بتوانیم تا جلوی اعدام این دو فعال سیاسی را بگیریم.

 

هوشمند علیپور و محمد استاد قادر دو جوانی هستند که مثل بسیاری از جوانان دیگر شاهد بی حقوقی و تعدی جمهوری اسلامی به حقوق و خواستهایشان بوده اند. پاسخ این جوانان مرگ نیست بلکه برآورده کردن خواستها و حقوقشان است.

کمپین نجات هوشمند علیپور

٢٤ مرداد ١٣٩٧- ١٥ اوت ٢٠١٨

 

ایسکرا ۹۵۰

اینرا هم بخوانید

“انتخابات” مضحکه‌ای که همواره رسوا است و شکست می‌خورد! نسان نودینیان

در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اسلامی و هم‌زمان انتخابات ششمین …