نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

 

حمله به کولبران و آتش زدن اجناسشان در سردشت

طبق اخبار منتشر شده؛ عصر روزپنجشنبه سی و یکم فروردین‌ماه ٩٦، نیروهای انتظامی  در در روستای “کیله” از توابع منطقه بیوران سردشت کولبران را مورد حمله قرار داده و اقدام به توقیف اجناس آنها کرده‌اند.  در این حمله نظامی، “هادی خضری” کارگر کولبر زخمی شده است. جناس کولبران توسط نیروهای نظامی توقیف و به آتش کشیده شده است!

حمله نظامی و شلیک مستقیم نیرهای نظامی فاشیسم اسلامی به کارگران کولبر جنایت و قتل عمد است.
در ایران تحت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی سرمایه میلیونها نفر در صف اردوی بیکاری هستند. در شرایطی که در شهرهای کردستان میزان بیکاری بیش از ٨٠ درصد است و جوانان تحصیلکرده شانس پیدا کردن کار را ندارند به کار در مرزها روی آورده اند.  جنایت های جمهوری اسلامی علیه کارگران کولبر را باید با اعتراضات مردم در شهرها با برپایی تجمع و تظاهرات در دفاع از کرامت و حرمت انسانی و جانی کارگران کولبر، جواب داد.

 

ادامه مبارزه مردم روستای عصرآباد (ئەسراوا)

مردم مبارز شهر مریوان و روستای عصرآباد (ئەسراوا) در حومه این شهر در چند سال گذشته به انتقال و دفن زباله ها به روستای عصرآباد (ئەسراوا) دست به تجمع اعتراضی زده اند. سحرگاه روز ٣١ فروردین گروه هایی از نیروهای ویژه انتظامی جمهوری اسلامی در روستای عصرآباد (ئەسراوا) اقدام به دستگیری، کتک کاری و زخمی کردن تعدادی از زنان و مردان معترض زدند. درگیری مردم معترض با نیروهای نظامی در این روز ادامه داشت. اعتراضات مردم روستای عصرآباد (ئەسراوا) در جند سال گذشته به دفن زباله ها ادامه داشته است.

شهرداری مریوان بی توجه به شرایط زیست محیطی این روستا، در ١٦ سال گذشته اطراف این روستا رابمحل دفن زباله ها تبدیل کرده است! زخمی شدگان این یورش جنایتکارانه باید رایگان مورد مداوا و معالجه پزشکی قرار گیرند. دستگیر شدگان باید فوری و بدون قید و شرط ازاد شوند

 

حمله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به اعتراضات مردم روستای عصرآباد(ئەسراوا)

طبق گزارشهای خبری منتشر شده، صبحگاه روز پنچشنبه ٣١ فروردین ماه ٩٦، مردم روستای عصرآباد (ئەسراوا) در ادامه اعتراضاتشان به دفن زباله ها دست به تجمع اعتراضی زدند

نیروهای ویژه نظامی از شهرهای سنندج و مریوان در عملیاتی هماهنگ به منظور جلوگیری از اعتراضات مردم روستای عصرآباد(ئەسراوا) به صفوف معترضین حمله کرده اند.

در اثر درگیری و حمله وحشیانه نیروهای ویژه جمهوری اسلامی تعداد ی از آنها دستگیر و ١٠ نفر زخمی شده اند که وضعیت جسمی تعدادی از آنها نامناسب  و وخیم گزارش شده است.

اسامی تعدادی از زخمیها؛ ١ـ اسماعیل عزیزی ٢ـ محمود رشیدی ٣ـ علی محمودی و همسرش

اسامی دستگیر شدگان؛ ١ـ جمال محمودی ٢ـ سیروان احمدی ٣ـ خدیچه شریفی

اعتراضات مردم روستای عصرآباد(ئەسراوا) در جند سال گذشته به دفن زباله ها ادامه داشته است. شهرداری مریوان بی توجه به شرایط زیست محیطی این روستا، در ١٦ سال گذشته اطراف این روستا رابمحل دفن زباله ها تبدیل کرده است!

زخمی شدگان این یورش جنایتکارانه باید رایگان مورد مداوا و معالجه پزشکی قرار گیرند.

دستگیر شدگان باید فوری و بدون قید و شرط ازاد شوند

 

تجمع دوباره دستفروشان شهر سنندج

٤ اردیبهشت؛ دستفروشان معترض که چندی پیش نیز دست به تجمع زده بودند خواستار مقرر شدن مکانی برای کسب و کار خود شدند. در تجمع روز سه شنبه ٢٨ فروردین ماه ٣٠٠ تن از دستفروشان شهر سنندج در اعتراض به تغییر ساعت کارشان از سوی شهرداری، مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. در جریان این تجمع شهردار وعده داده بود تا مکانی را برای محل کار دستفروشان تعیین کند ولی اکنون و علیرغم گذشت چند روز و عدم تحقق وعده های شهرداری، دستفروشان مجددا دست به تجمع زدند.

 

کارزار حمایت از بهنام ابراهیم زاده

ملاقات با وزارت امور خارجه انگلستان در رابطه با وضعیت كارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده. در ادامه كارزار حمایت از بهنام ابراهیم زاده، فعال كارگری و حقوق كودكان ، روز چهارشنبه دوازدهم آوریل برابر با 29 فروردین ماه “ماران تورنر”از سوی سازمان ‘ فریدوم ناو’ و ‘پاول هیرون ‘ از سوی كمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی با یكی از نمایندگان وزارت امور خارجه انگلستان ملاقات كردند. در این ملاقات این دو وكیل ضمن معرفی كارگر زندانی بهنام ابراهیم زاده، در رابطه با احكام ناعادلانه صادر شده برای بهنام، وضعیت جسمی و محرومیتش از درمان و همچنین شرایط نگهداری وی در زندان صحبت كرده و از وزارت خارجه انگلستان خواستند در ملاقاتهایشان با مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با وضعیت بهنام صحبت كنند.

 

کبوترها آزاد میشوند!

٣ اردیبهشت؛ در ادامە روند آشتی با طبیعت، جمعی دیگر از شکارچیان سردشت بیش از ١٥ کبک را آزاد کردند. شکارجیان بیش از ١٥ کبک را آزاد و برای همیشە دست از شکار کشیدند. همچنین شکارچیان کهنەکار سردشت سلاح‌های شکاری و قفس‌ها را آتش زدند.

حق حیات برای حیوانات و پایان دادن به سنت فئودالی ــ عشیره ای شکار و”قهرمانان” شکارچی یک گام پیشرو و رو بجلو است. به هر درجه جان کبوترها  و جان حیوانات از کشتن و سلب حیات محفوظ باشد، ظرفیت برخوردهای انسانی و دفاع از حق حیات تقویت میشود.

 

جاده های نا امن و مرگ های دلخراش!

سالانه ده ها هزار نفر بر اثر نا امنی جاده ها جان خود را از دست میدهند. در ادامه سناریوی مرگ در جاده ها؛ در٢ اردیبهشت ١٣٩٦ به علت واژگون شدن ماشینی در جاده کامیاران-کرماشان ٨ نفر قربانی این حادثه شدند.

 

محکومیت فعال سیاسی به ٥ سال زندان

شعبە ٢ دادگاه انقلاب شهر ارومیه یکی از فعالین سیاسی  به نام “بشیر پیر ماوانه” اهل یکی از روستاهای ارومیه را به پنج سال زندان محکوم کرد. “بشیر پیر ماوانه” مورخ ١٤ اسفند ١٣٩٥ از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است. بنابر این خبر، “بشیر پیر ماوانه” به مدت ١٢ روز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و بعدا به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

 

شریف باجور فعال زیست محیطی اهل مریوان بازداشت شد.

شریف باجور فعال زیست محیطی و عضو انجمن چیا، در روستای عصر آباد توسط نیروهای امنیتی در محل دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

تا رسیدن این خبر و تلاشهای خانواده و فعالین هیچگونه اطلاعی از مکان نگهداری وی در دست نیست.

 

محمد رضا آهنگر آزاد شد!

طبق اخباری که برای ما ارسال شده؛ روز چهارشنبه ٣٠ فروردین ٩٦ محمد رضا آهنگر عضو انجمن کارگران ساختمان کامیاران ساعت ٥ پس از ٣٨ روز در بازداشت از زندان سنندج آزاد شد.

به گفته منابع خبری برای آزادی سعید یوزی وصالح امانی درخواست وثیقه یکصد میلیون تومان شده. آزادی این دو را به سپردن وثیقه موکول کرده اند.

 

سعید یوزی فعال کارگری و عضو کمیته پیگیری با قید وثیقه آزاد شد .

سعید یوزی فعال کارگری و عضو شورای نماینده گان کمیته پیگیری.پس از ٣٨ روز زندان در شهر سنندج ، با سپردن وثیقه صد میلیون تومان از زندان آزاد شد .

جای فعالین کارگری و کارگران زندان نیست!

 

پلمپ مراکز دفاع از حقوق کودکان کار 

پلمپ مراکز دفاع از حقوق کودکان کار را قویا محکوم میکنیم و خواهان رفع فوری همه موانع ایجاد شده در برابر فعالیتهای آنها هستیم. روز پنج شنبه ٣١ فروردین ماه، مرکز جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در منطقه پاسگاه نعمت آباد تهران و بدنبال آن مرکز انجمن دوستداران حقوق کودک در شهر تبریز پلمپ شد. این خبر برای همه انسانهای شریفی که وجود صدها هزار کودک کار در کشور وجدان آنها را جریحه دار میکند بسیار تکان دهنده بود.

جمعیت کودکان کار و خیابان در سال ١٣٨٢ از دل شرایط دردناک در حال گسترشی که برای هزاران کودک رقم خورده بود سر برآورد. این جمعیت پاسخ وجدان بیدار جامعه به پدیده ضد انسانی کودکان کار، آوارگی دهها هزار کودک در خیابانها، محرومیت آنان از تحصیل و لگد مال شدن کودکیشان  بود.

اینک و پس از گذشت ١٤ سال از تاسیس این جمعیت و تلاش شبانه روزی و داوطلبانه اعضای آن برای نجات هزاران کودک از خیابانها، مرکز آن توسط دولتی که هیچ هزینه و مسئولیتی در قبال این کودکان بر عهده نگرفته بود پلمپ شده است.

پلمپ مرکز جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و مرکز انجمن دوستداران حقوق کودک، آنهم در شرایطی که پدیده کودکان کار بطور بی سابقه ای در سراسر کشور بیداد میکند و سالانه دهها هزار کودک دیگر بدلیل تحمیل بی حقوقی مطلق و فقر و فلاکت بر طبقه کارگر  به کام این پدیده ضد انسانی کشیده میشوند معنایی جز به قهقرا کشاندن بیش از پیش یک جامعه هشتاد میلیونی ندارد. جامعه ای که روی کوهی از ثروت نشسته و تنها اختصاص گوشه ای از غارت و چپاول هزاران میلیاردی توسط حکومتگران و وابستگانشان میتواند بطور موثری به این پدیده غیر انسانی پایان دهد.

پلمپ مرکز جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و مرکز انجمن دوستداران حقوق کودک، تنها و صرفا جلوگیری از فعالیت یک نهاد اجتماعی نیست، بلکه سیاستی در به فلاکت کشاندن بیش از پیش یک جامعه و نهادینه کردن سیاه ترین شکلی از زندگی اجتماعی است که می باید با حساسیت بسیار بالایی مورد توجه همه وجدانهای بیدار، دانشگاهیان، جامعه شناسان، وکلا، روزنامه نگاران و کارگران و معلمان قرار بگیرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران پلمپ مرکز جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و مرکز انجمن دوستداران حقوق کودک را قویا محکوم میکند و با تاکید بر رفع فوری همه موانع ایجاد شده در برابر فعالیتهای آنها، خواهان ممنوعیت کار کودکان و فراهم کردن امکانات زندگی، تحصیل رایگان و برابر برای همه آنان فارغ از تعلق خانوادگی، جنسیت، قومیت و مذهب است.

جهان، زمانی شایسته زندگی برای همگان خواهد شد که جهانی شایسته برای کودکان باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – چهارم اردیبهشت ماه ١٣٩٦

 

ایسکرا  ۸۸۱

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …