نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

خودکشی بر اثر فقر معیشتی!

استقبال از مرگ نادر است. هیچ انسانی به استقبال مرگ نمیرود. خودکشی، دزدی و تن فروشی، اعتیاد و کارتن خوابی، کودک خیابانی  انتخاب انسان نیست. این ها مصائب جامعه سرمایه داری و حاکمیت در قدرت اسلام سیاسی است.

بر اثر فقر معیشتی “کریم جمشیدی” ٦٠ساله با حلق آویز کردن خودش خودکشی کرده است.

در حکومت اسلامی سرمایه فقر و نابرابری اقتصادی بیداد میکند. بیکاری و عدم تامین معیشت بر زندگی مردم سایه انداخته است. حکومت اسلامی سرمایه،  مسبب و عامل بقاء کلیه مصائب گریبانگیر انسان امروز است. این نظام جمایتکار را باید سرنگون کرد.  فقر و محرومیت، تبعیض و نابرابری، اختناق و سرکوب سیاسی، جهل و خرافه و عقب ماندگی فرهنگی، بیکاری، بی مسکنی، ناامنی اقتصادی و سیاسی، فساد و جنایت همه و همه محصولات گریزناپذیر این نظامند.

پایان دادن به خودکشی، و رسیدن به دنیایی آزاد و انسانی و سوسیالیستی تلاش کمونیسم کارگری است. کمونیسم کارگری جنبش انقلابی طبقه کارگر برای واژگونی نظام سرمایه داری و ایجاد یک جامعه نوین بدون طبقه و بدون استثمار است.

 

صدیق کبودوند باید فورا آزاد شود.

دستگیری صدیق کبودوند و مقاومت حکومت اسلامی برای آزادی او ادامه سیاست های امنیتی کردن فعالیت  فعالین کارگری، معلمان و مدنی است. حکم ده ساله صدیق کبودوند تمام شده. صدیق کبودوند باید فوری آزاد شود.

 

کارگر کولبر

کارگر کولبر “نورالدین ابراهیمی” اهل روستای “آلکاوی” بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی جانباخت! نورالدین ابراهیمی پنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، براثر تیراندازی نیروهای انتظامی در اشنویه بلافاصله جان باخت.

 

 

گزارشی از اعتصاب کارگران کارخانه نوشابه سازی زمزم_کرمانشاه در دفاع از کارگران بخش پیمانکار

روز  چهارشنبه 13 اردبهشت 96 کارگران پیمانکار بخش بسته بندی و تخلیه و بارگیری شرکت زمزم کرمانشاه، با هماهنگی و برنامه ریزی از قبل و درموقعیت معینی، در اعتراض به دستمزد بسیار پایین و ناچیز ماهانه و  ٤ ماه مطالبات معوقه خود و شرایط سخت وطاقت فرسای کار، دست به اعتصاب زدند.

تقریبا ازحدود ده سال پیش شرکت زمزم در راستای کوچک کردن مسئولیت خود و تعدیل نیرو و اخراج سازی ها، این قسمت از کار را به پیمانکار واگدار نمود. کارگرانی که دراین قسمت کار می کنند توسط شرکت های پیمانکاری به کار گمارده می شوند، هر یکی دو سال یک بار پیمانکار عوض می شود. پیمانکار جدیدی که در مناقصه پایین ترین قیمت را بدهد،کار را به او واگذار می کند. در نتیجه پیمانکار با بی حقوقی ترین قرارداد در نوع خود، با کار قطعه ای و یا بسته ای، در مناقصه برنده می شود. این قرارداد بدون در نظر گرفتن مزایای قانونی کارگران، از جمله مرخصی سالیانه، عیدی، اضافه کاری های هر روزه به میزان ٥ساعت، تعطیلات رسمی، سرویس ایاب و زهاب وغیره… بسته می شود. کارگران در این بخش با سابقه کار یک الی ده سال مشغول به کارند و مجبور به کارسخت و پر مشقت با ساعت کاری ١٠الی ١٢ساعته و متناسب با تولید شرکت، درشیفت های کاری شب و روز هستند. دستمزد ماهیانه هر کدام از این کارگران در فصل های سال  از ٢٥٠ هزار تا ٤٥٠ هزار تومان تجاوز نمی کند. این وضعیت باعث شده که بعضی از کارگران که نیاز مالی بیشتری دارند، در طول ماه، چند روزی را به صورت دو شیفت کار کنند.

اعتصاب کارگران پیمانی کارخانه زمزم کرمانشاه با خواست پرداخت حداقل دستمزد اعلام شده از طرف دولت و قانون کار و اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه ٤ ماه گذشته و ندادن عیدی سالیانه انجام گرفت. و البته اعتراضی به پیمانکار بود که درجواب خواست کارگران معترض، گفته بود که “شماها همین اندازه کار کردین، پول گرفتین! “یعنی درطی این ٤ ماه یک میلیون الی یک میلیون و دویست هزار تومان! به عبارتی ٤ ماه برابر یک ماه پایه حقوق!

تجمع کارگران زمزم که از ساعات اولیه صبح آعاز شد، بر تمامی خط های تولید شرکت که شامل ٣ خط تولید نوشابه جهت بازار داخلی و صادرات می باشد، تاثیر گذاشت و همه خطوط تعطیل شدند و از کار افتادند. درهمان ساعات  اول صبح مدیران و مسئولان شرکت با پیمانکار مربوطه در محل تجمع حاضر شدند و باحضور شورای اسلامی کار زمزم ، مسئولان شرکت شروع به تهدید اخراج و ایجاد رعب وحشت و ترس کردند. به کارگران گفتند که ” این کار اغتشاش و کارشکنی است و سیاسی محسوب می شود و در این شرایط نباید چنین کاری بکنید، در میان کارگران کسانی هستند که شمارا تهیج می کنند، آنها دوست تان نیستند،اینها اخلال گرند،و …، ما امروز  از تهران بازدید کننده داریم، چرا این روز را انتخاب کردین؟ اقای (نیری)  پیمانکار،اگر نمی توانید کار را اداره کنید،جمع کنید بروید ! ” اما کارگران به این صحبت ها توجهی نکردند و گفتند “تا خواسته ی ما که بسیار هم ناچیز می باشد، یعنی همان حداقل حقوق اعلام شده با موارد درج شده در قانون کار و مطالبات معوقه ٤ ماه گذشته پرداخت نشود و جواب نگیریم، کار را شروع نخواهیم کرد.”

این اعتصاب که با هماهنگی و همفکری و برنامه ریزی و در شرایط معین تصمیم گیری شده بودو با استقبال و حمایت و دل گرمی کارگران قرار داد دائم و رسمی شرکت زمزم  روبرو شده بود، باعث جسارت و روحیه قوی کارگران پیمانکار شده و مصرانه بر محقق شدن خواسته های خود ایستادگی کردند.

از سوی دیگر دو نفر از اداره کار کرمانشاه هم که توسط شورای اسلامی کار زمزم، در جریان گذاشته شده بودند به محل تجمع کارگران آمدند. آنها هم با صحبت های از قبیل “کار شماها غیرقانونی می باشد،اعتصاب یعنی چه؟ شماباید به ما اطلاع می دادید، ما بررسی می کردیم و… “. کارگران معترض از اینکه اداره کار به شرکت آمده بود، جسورتر شده و در جواب مامورین اداره کار با صدای بلند و رسا تمامی مشکلاتی که در این چند سال توسط شرکت و پیمانکاران پیش آمده بود را تشریح کرده و برخواسته خود پافشاری کردند.

بالاخره با مداخله اداره کار کرمانشاه، مدیریت شرکت زمزم ، پیمانکار مربوطه موظف شد که از این تاریخ، طبق قانون کار سال ٩٦  این بخش ازکارگران پیمانکاری را بر پایه حقوق ٩٣٠ هزار تومان و تمام موارد درج شده در قانون کار پرداخت نمایند. این موارد را دریک صورتجلسه تنظیم شده و به امضا نمایندگان شرکت زمزم و پیمانکار و شورا اسلامی رسید.

به این ترتیب کارگران پیمانکاری کارخانه نوشابه سازی زمزم کرمانشاه، بعد از ٥ ساعت اعتصاب به موقع به خواسته های خود رسیدند و با خوشحالی از نتیجه ای که از این همدلی و اتحاد گرفته بودند، به سر کار بازگشتند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – ١٣ اردیبهشت ١٣٩٦

 

تقدیم به آن معدنچیان گرفتار در هزارپایی زیر زمین !!!

سهم آنها از ثروت معدن،

مرگ بود

اشک بود

درد بود…

زمان زیادی نگذشته از روزت، کارگر

تو در هزار پایی زیر زمین با چهره سوخته ات، چنان دل زمین را به شوق نانی و آبی حلال برای فرزندانت می شکافید ، اما در آن سو اتوکشیده ها در هزاز پایی آسمان سوار بر هواپیمایی اختصاصی می چرخند ، تا بهانه ای برای مرگت پیدا کنند ، چه بهانه ای بهتر از این ” خطاهای انسانی ” ادبیاتی که سالهای سال است مرگ انسانها را توجیه می کند، ای کاش روزی کارگران مقصر در مرگ خویش نبودند و مدیران ما شجاعانه می پذیرفتند که گاهی هم ” خطاهای مدیران ” در این سوانح وجود دارد ، اما بگذار شما بمیرید تا اینان هم سرگرم بازیهای سیاسی و جنگ بر سر قدرت باشند ، بگذار کودکان شما یتیم شوند ، تا کودکان اینان در اروپا شهربازی را گردش نمایند ، بگذار همسران شما از نبود تان محروم شوند ، تا همسران اینان در ناز و نعمت باشند ، خلاصه تو خواهی مرد و اینان زندگی خواهند کرد ، تو با چهره سوخته ات “به دیدار خدا می روی”، ولی اینان هر روزی چهره اشان هزاران بار گریم کرده تا بتوانند اعتماد من و شما را به دست آورند و بر میز قدرت جلوس کنند .

تو مرگ را به آغوش کشیدید، تا خودت هم در مرگ خویش مقصرشوید ، تو به مرگ سلام کردید تا حسرت بی پدر شدن تا به روز قیامت فرزندانت را آزار دهد ، تو مرگ را دعوت کردید ، تا این داغ بر دل پدر و مادرت بماند ، اما بگذار مرگ فقط میهمان شماها شود ، زیرا که این بازیگران سیاسی “گویا با دادن چک سفید نزد خدا” برای خویش زندگی خریده اند، تو در هزاران پایی زمین نفست گرفت، همچنان که بی مبالاتی تعدادی از مدیران در روی زمین نفست را گرفته بود، چند صباحی بسیار کوتاه نامت هست و بعد از آن برای همیشه دیگر کسی سراغت را نخواهد گرفت ، پس بخواب آرام زیر خاک چون به زندگی کردن در زیر خاک عادت کرده اید .

تسلیت به تمامی کارگران

یک کارگر ساختمانی از مریوان

 

پاسخ کارگران معدن به رئیس جمهور رژیم اسلامی،

 یک کارگر معدن میگوید: آقای رئیس جمهور شما اصلا میدانید معدن و کارگری در معدن یعنی چی؟ شما میتوانید با یک میلون تومان زندگی کنید که به ما حقوق ماهانه یک میلیون میدهید؟ اینجا ٤٠ نفر کارگر معدن مردن و تعدادی از جنازه ها در معدن هستند و بو گرفتن و معلوم نیست کی از زیر آوار خارج میشوند و….

حسن روحانی این مزدور جنایتکار میخواست از قبل خون کارگران معدن کمپین مضحکه انتخاباتیش را گرم کند. روحانی بعد از سخنرانی در پادگان آزاد شهر به محل انفجار معدن یورت رفت و میخواست سخنرانی بکند. او مثل وزیر کار، وزیر صنایع و معادن و همچنین وزیر رفاه به کارگران وعده های پوچ داد. در حالی که هنوز ١٣ کارگر در زیر آوار معدن هستند. این سخنان با اعتراض کارگران و مردم حاضر در محل روبرو شد. درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی پیش امد. که چند کارگر نیز زخمی شدند.

 

سقوط کارگر ساختمانی در مریوان

سقوط کارگر ساختمانی منصور خدامرادی( سنگ کاد)در خیابان جمهوری مریوان .

منصور خدامرادی که دچار شکستگی پا و دست شده است اکنون در بیمارستان بوعلی مریوان تحت معالجه میباشد. محیط کار کارگران ایران به قتگاه کارگران تبدیل شده است! خواست محیط ایمن برای کارگران یک خواست فوری و  پایه ای است!

 

مسعود شیرمحمدی کارگر ساختمانی دچارحادثه شد.

مسعود شیرمحمدی اهل روستای پایگلان روز ١٥ اردیبهشت١٣٩٦در محل کار دچارحادثه شد. به نقل از انجمن کارگران ساختمانی مریوان مطلع شدیم مسعود شیرمحمدی جانباخته است. ضمن ابراز تاسف فراوان به خانواده و بازماندگان مسعود شیرمحمدی تسلیت میگوییم، ما را در غم خود شریک بدانند. متاسفانه محیط کار کارگران تحت حاکمیت سیاه حکومت هار اسلامی به قتگاهشان تبدیل شده است.

یادش گرامی باد!

 

ایسکرا  ۸۸٣

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …