نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

درگذشت حسین مهرنژادی در سنندج

حسین مهرنژادی شخصیتی محبوب و صمیمی در سنندج بود. او در جبهه دفاع از انسانیت قرار داشت. به همسر و فرزندان این عزیز تسلیت میگوییم.

 

تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن نهضت سواد آموزی سنندج

به گزارش “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” 20 خرداد جمعی از اعضای تعاونی مسکن نهضت سوادآموزی سنندج در اعتراض به ناتمام ماندن پروژه تعاونی مسکن، مقابل درب “مسجد قبا” تجمع کردند.

این پروژه در سال 85 کلید خورده و هنوز تکمیل نشده و اعضاء، مسکن خود را تحویل نگرفته اند. حاضرین در این تجمع می گویند که بیشتر از ١٥میلیارد تومان پول أعضا که پرداخت کرده اند، صرف ساخت و ساز نشده و آنها خواهان حسابرسی مجدد شدند. اعضای تعاونی مسکن پس از تجمع مقابل مسجد قبا به سمت ادار تعاونی مسکن واقع در “شهرک اندیشه” حرکت کردند. اما با این جواب روبرو شدند که اعضا بروند شکایت کنند و خود پیگیر کارهایشان باشند.

 

تیراندازی بسوی هیت های کوهنوردی

تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی بسوی هیت های کوهنوردی، در کوههای سپی ریزه شهرستان اشنویه

19 خرداد  جمعی از هیئت کوهنوردی شهرستان های اشنویه، سنندج، سقز، بوکان، ونقده در اقدامی مشترک همراه شدند تا قله سپی ریز شهرستان اشنویه را فتح کنند. روز 19 خرداد کوهنوردهای سپی ریز اشنویه وپیشرو و چل چمه سنندج و گروهایی از شهرهای سقز وبوکان و نقده قله سپی ریز اشنویه را فتح کردند.

اما در اقدامی تامل برانگیز این کوهنوردان از سوی پاسگاه مرزی جمهوری اسلامی مورد شلیک قرارگرفتند که خوشبختانه در این تیراندازی به هیچ یک از اعضای گروهای کوهنوردی آسیبی نرسید.

این در حالی است که هیت های کوهنوردی شهرستان اشنویه مجوز لازم را از سوی نهادهای حکومتی دریافت کرده بودند. ولی با این حال مورد هدف تیراندازی پاسگاه مرزبانی قرار گرفتند.

لازم به ذکر است که اعضای کوهنوردی که به قله سپی ریز صعود کرده بودند فعالین کارگری و مدنی و حتی تعدادی از فعالین حقوق بشری بودند که اینگونه با اقدام وحشیانه پاسگاه مرزی روبرو شدند.

جمهوری اسلامی طی سالهای اخیر به بهانه وجود احزاب مخالف حکومت اسلامی در منطقه مرزی کوههای داخل کشور از جمله شهرستان اشنویه را برای تردد مردم خصوصا کوهنوردان ممنوع اعلام کرده است.

دوچرخه سواری گروهی، کوهنوردی، تفریحات دسته جمعی، پیک نیک و گلگشت، رقص و شادی و موزیک حق انسانی هر شهروندی است!

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران تیر اندازی به سوی مردم وکوهنوردهای منطقه را از سوی ماموران جمهوری اسلامی شدیدا محکوم میکند.

٢٠ خرداد ١٣٩٦

١٠ ژوئن ٢٠١٧

 

نگاه هفته

نگاه هفته یکی از ستونهای ثابت نشریه ما ایسکرا است. در این ستون از منابع مختلف از ستون های خبری میدیای اجتماعی و سایتها استفاده و خبر و نوشته های اجتماعی و سیاسی را منعکس میکنیم. تلاش میکنم این ستون با مراجعه به نوشته های نویسندگان، فعالین سیاسی و مدنی و اجتماعی تنوع سیاسی و نوشتاری را ایجاد و با استفاده از دستاوردهای دنیای انفورماتیک و دنیای ارتباطاتات لحظه ای فورمات نشریه و ستونهایش را بر این اساس و با این مشغله ها، تطبیق دهیم.

 

از میان صفحات فیس بوک و سایتها

صفحه فیس بوک نسرین رمضانعلی:

رفیق عزیزم امید

خبر مرگ نابهنگام پدر عزیزتان من را نیز غافگیر کرد. صدای گرم و صمیمانه اش هنوز در گوشم هست. چقدر نگران تو بود. چقدر نگران نوه عزیزش بود که از پدر دور است. چه احساس خوبی داشت که خانواده ات به تو ملحق شدند.  وقتی پدر و مادر هستی مهم نیست فرزندت چند سالش است. مهم نیست کجاست احساس نگرانی وجودش را پر میکند. کاک حسین هم نگران بود و همیشه میخواست بداند امیدش چکار میکند. صدای گرم و سرشار از متانت اولین بار گفت نسرین خانم ما هم محله هستیم. و ادامه میدهد. همیشه برایم سخت است در این رابطه بنویسم، احساس میکنم در این لحظات شاید هیچ چیزی تسلی خاطر بازماندگان نیست. اما فکر میکنم وقتی به پدر عزیزتان فکر بکنید چه انسان دوست داشتنی و چهره مهربانش مورد اعتماد مردم بود. اینکه حتی به یکبار کسی از کاک حسین نرنجیده بود و همیشه سعی میکرد انسانها را تا بینهایت دوست بدارد و کمک بکند. تسلی خاطر باشد. کاک حسین انسانی بزگوار بود قلبی مهربان داشت.
از صمیم قلب به شما و بازماندگان تسلیت عرض میکنم. یادش گرامی و نامش جاودانه باد!

 
اوضاع بیمارستانها بعد طرح تحول سلامت گل و بلبل است

اینجا بیمارستانی در تهران پایتخت ایران است. ما در سالهای اخیر بارها شاهد اعتراضات پرستاران بودیم. در مقابل مجلس در مقابل ورازت بهداشت، در مقابل مدیریت در حیاط بیمارستان که توجه مسئولین را به وضعیت اسفبار بیمارستانها جلب کنند. پرستاران و پرسنل بخش خدمات درمانی تنها خواستشان افزایش دستمزد و حقوقی که با آن چرخ زندگیشان بگذرد نبوده است. اعتراض به ساعات طولانی و طاقت فرسای کار در بیمارستان، اعتراضات به کمبود پرسنل در بیمارستانها و فشار کار سنگین، محدودیتهای امکانات درمانی برای مردم، و دهها خواست برحقشان که از جانب دولت و مسئولین بی پاسخ مانده است، تنها شانه ای بالا انداخته اند. همچنین اعتراضات پرسنل بخش خدمات درمانی در مطبوعات چرا صدایشان را منعکس نمیکند؟ بالاخره روزنامه قدس که روزنامه دولتی و از خودشان است با وزیر بهداشت مصاحبه ای میکند. و پاسخ وزیر بهداشت به این خبرنگار چنین بوده است.  وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس:  “روزنامه ی شما سیاسی است. شما مزدور هستید. اوضاع بیمارستانها بعد طرح تحول سلامت گل و بلبل است”.

 

ایسکرا  ۸۸۸

 

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …