نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

 نسان نودینیان

 

رویدادهای سیاسی در ایران و کردستان شتاب بیشتری گرفته است.

در شهرها تحرک امنیتی و پلیسی جمهوری اسلامی و ارگانهای سرکوب بیشتر شده. جاسوس و مزدور محلی فعال شده اند و با بکارگیری گشت های نظامی و دستگیریها حکومت اسلامی میخواهد فضای شهرها را امنیتی کند.

جواب مردم برای مقابله با تحرک و فضای امنیتی حکومت اسلامی روشن است.

دیر زمانی است که شهر به مرکز اعتراضات پُر شور کارگران، معلمان و جوانان درآمده است.  رو در رویی مردم با حکومت اسلامی در اشکال مختلف راه پیمایی، تجمع اعتراضی و اعتصاب و مبارزات جمعی و گروهی در جریان است.  فضای شهرها با فعالیت های مدرن و انسانی برای دفاع از حق کودک، حمایت از کودکان خیابانی، بی سرپناها، دفاع از محیط زیست سالم، دفاع از حق حیات و ده ها ابتکار و اعتراض سمبلیک تعریف میشود.

واقعیتهای امروز و شیوه برخورد مردم  در  دفاع از کرامت انسانی شان گواه  این ادعا است.

حکومت اسلامی روی دریایی از نارضایتی و تنفر مردم قرار دارد. مردم رژیم اسلامی را نمیخواهند. مردم در کردستان از میلیتاریزم و حضور جاشها و مزدوران محلی بیزارند.

و برای مردم در شهرها راه و روش مبارزه در خود شهر برای پیشروی های محسوس اجتماعی معنی شده است.

در نگاه هفته تلاش میکینم از زبان  فعالین سیاسی و میدیای اجتماعی رویدادهای سیاسی ــ اجتماعی  را منعکس میکنم. یکی از رویدادهای سیاسی هفته گذشته حضور تعدادی از نیروهای سازمان زحمتکشان در شهر سننندج بود. در ارتباط با امنیتی کردن شهرها کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران اطلاعیه ای را تحت عنوان «سیاست سرکوب و ارعاب حکومت اسلامی را باید به شکست کشاند! سپاه پاسداران شهر سنندج و حومه را میلیتاریزه کرده است» منتشر کرده است. که در این شماره ایسکرا در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

در همین رابطه؛

 

از فیس بوک یدی محمودی

روز ٢٣ جون باز هم یک تیم دیگر از نیروهای سازمان انقلابی زحمتکشان به رهبری عبدالله مهتدی در شهر سنندج به کمین سرکوبگران رژیم اسلامی می افتند، سه نفرشان به اسامی صباح حسین پناهی، حامد سیف پناهی و بهزاد نوری کشته می شوند و نفر چهارم که از ناحیه پا و کمر زخمی بوده دستگیر می شود.

قطعا باید در قدم اول رژیم جنایت پیشه اسلامی را که حق هیچ گونه آزادی فعالیت سیاسی را به مخالفین خود نمی دهد به شدت محکوم کرد و کشتن این جوانان را هم به لیست جنایتهای آنها اضافه کرد. همچنین باید با خانواده این عزیزان عمیقن اظهار همدردی کرد و خود را شریک غم و اندوه آنها دانست. اما چرا این چنین ماجراجویها، بی مسولیتی ها و بازی با جان جوانانی که با شور و شوق به خیال خود به مبارزه برای رهای پیوسته اند را باید تمام به عهده مسولین سازمان زحمتکشان گذاشت. سازمان زحمتکشان و همه احزاب ناسیونالیست در کردستان مبارزه مسلحانه را نه برای سرنگونی انقلابی رژیم منحوس اسلامی که برای ساط و سودا و ساخت و پاخت با این یا آن جناح رژیم و امروز برای نشان دادن توان نوکری و جیره خواری خود به ائتلاف کثیف ترامپ، سعودی، بارزانی و شرکاست. احزاب اپوزیسیون مسلح رژیم اسلامی مستقر در اقلیم کردستان این اولین باری نیست که با دست زدن به چنین ماجراجویی های مفتضحانه ای جان جوانان انقلابی را می گیرند، اینها از طرفی به احزاب حاکم بر اقلیم تعهد داده اند که دست به اقدام مسلحانه علیه رژیم اسلامی نخواهند زد و از طرفی هم می خواهند به شیوه شتر سواری دولا دولا “تنور مبارزه مسلحانه اشان ” را برای نشان دادن ظرفیت مخرب خود به بخشی از ارتجاع منطقه نشان دهند. قطعا مبارزه مسلحانه علیه رژیم اسلامی یک گزینه معتبر، انقلابی و مشروع است، اما آیا شرایط امروز ایران و کردستان چنین گزینه ای را می طلبد؟ آیا شیوه مبارزه مسلحانه دو دهه گذشته این احزاب چیزی در این راستا است؟ آیا این کمکی به امر مبارزه هر روزه اکثریت مردم کارکن جامعه ایران علیه رژیم سراپا وحشی و جنایت پیشه اسلامی است و جواب من به همه این سوالات منفی است و به همین خاطر باید این نوع نگرش، سازمانها و احزابی که برای مقبول واقع شدن حاضرند جامعه را به طرف هر سناریوی سیاهی بکشانند را محکوم و افشا کرد.

یدی محمودی

و در همین رابطه

اطلاعیه فوری خانواده حسین پناهی : از سلامتی فرزندمان ” رامین ” مطمئن نیستیم

نهادهای حقوق بشر، مجامع جهانی، نیروهای مترقی و آزادیخواه ، مردم شریف ، مبارز و دموکراسی طلب ایران و خلق کُرد.

همان‌طور که در خبرها آمده است، روز جمعە دوم تیرماه دو تن از اعضای خانوادە ما بنام های «رامین و صباح حسین پناهی» به همراه «حامد سیف پناهی و بهزاد نوری» در شهر سنندج توسط نیروهای سپاه پاسداران هدف تیراندازی قرار گرفتند کە متاسفانە سه نفر از آنها جان خود را از دست داده و «رامین حسین پناهی»هم در حالی که مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته بود به بیمارستانی در سنندج منتقل و بعد از نیم ساعت نیروهای سپاه پاسداران وی را به جای نامعلومی منتقل کرده اند.

‏‎از طرفی دیگر شب گذشته نیروهای اطلاعات سپاه به خانه ما یورش برده و در حالی که “پروانه حسین پناهی” خواهر بزرگ و پدر سالخوردە ما را مورد ضرب و شتم قرار دادەاند، “افشین حسین پناهی” برادر کوچکترمان را نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. علیرغم پی‌گیری‌های مستمر ما در طول این مدت با نهادهای امنیتی و قضایی، از سرنوشت “افشین” خبری بدست نیامده است.اما از طرفی دیگر اخباری را دریافت کردەایم که گویا ” رامین حسین پناهی” در حالی که بشدت زخمی بوده و میبایست تحت نظر دکتر و عمل جراحی قرار بگیرد، به یکی از بازداشتگاه‌های سپاه منتقل شده و هم اکنون زیر شکنجه‌های فیزیکی قرار دارد. این احتمال نیز وجود دارد که در زیر همین شکنجەها و در عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست بدهد.

دوستان و هموطنان، مدت ده سال است که وضعیت ناهنجار دستگیری ، کشتن و تبعید و انواع فشارهای جسمی و روحی برای خانواده ما بطور سیستماتیک فراهم شده و خانواده ما در طول این ده سال تحت فشار شدید وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران ایران بوده که در این بین دچار سختی ومشقت‌های فروان شدەایم، تجربه تلخ از دست دادن مکرر و متعدد اعضای خانواده “اشرف و صباح و مسعود حسین پناهی و …” و صدمات جسمی و روحی “انور حسین پناهی” در دوران هفت سال بازداشت در شکنجه گاهای اطلاعات و زندان برای ما فراموش ناشدنی است.

از همین رو بیم آن می رود که جان رامین با توجه به شدت جراحاتی که دارد و سابقه خشونت باری که از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت جمهوری اسلامی سراغ داریم، بطور حتمی در خطر جدی باشد.

لذا ما به عنوان خانواده حسین پناهی از کلیه نهادها و مجامع بین المللی خواهانیم که با مداخله جدی و موثر از وقوع یک فاجعه دیگر برای خانواده ما جلوگیری کنند.

خانواده حسین پناهی

‎شنبه، ٣ تیر ماه ١٣٩٦

 

در این هفته یکی از فعالین سیاسی و با سابقه جنبش کمونیستی در ایران رفیق امیر حسن پور جان باخت. کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران به  شهرزاد مجاب و صلاح حسن پور صمیمانه تسلیت میگوید. در این نگاه هفته به همین مناسبت و در گرامیداشت رفیق جانباخته امیر حسن پور نوشته ای از رفیق توفیق پیرخضری را منعکس میکند.

 

یادی چند لحظه ای از شخصیت بسیار درخشان رفیق امیر حسن پور

( در ان چند لحظه کوتاه رفیق امیر حسن پور از من لیوانی آب درخواست کردند امروز با شنیدن خبر مرگش آن لحظات برایم زنده شد . سیمایی بی الایش و جذاب و دوست داشتنی اش ٣٧ سال پیش بود دیگر ندیمش یادش گرامی باد  ) همچنین شخصیتهای نه تنها ز مرگ هراسی ندارند بلکه می دانند هم زندگی و هم مرگشان دنیایی تاثیرات مثبت در جوامع ببار آورده و بجا می گذارند . من همان یک مورد بود ایشان را ملاقات کردم اما از او خیلی شندیم و خواندم .

در رابطه با جلسات جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب در لابلای یادها که گاه گداری دوست دارم بنویسم و با آن یادها شاد ، غمگین و گاه گاهی گریان اما جزو افتخارات زندگی ما کمونیستها است .سالهای ١٣٥٧به بعد دوران طلایی علنی کاری جنبش چپ جامعه کردستان بود دوران تاریخی است که هیچوقت تکرار نخواهد شد.  تاثیرات مثبت آندوران در جامعه کردستان بویژه در شهر و روستاههایی که کمونیستها دست بالا را داشتند .سنندج ، مریوان ، کامیاران . دیواندره ، و بخشا سقز، و بوکان بشیوه ای جا افتاده است که نسل اندرنسل ادامه دار است .

اما ( مناطقی که حزب دموکرات دست بالا را داشت مهاباد . سردشت ، بانه . ارومیه ،اشنویه متاسفانه فعالیت احزاب محدود بود و آزادی معنایی نداشت . آن شور وشوق انقلابی و سکولار غیر دینی و حتی غیر ناسیونالیستی علاقه به کتاب و کتاب خوانی در کتاب خانه های که از طرف جمعیت در محلات مختلف شهر سنندج دایر شد در آنجا ها کمتر بود. در شهر های سنندج . مریوان ، کامیاران . بوکان ، سقز . دیواندره خیلی برنامه ها شکل گرفته بود از جمله جمعیت زنان . جمعیت حمایت و یاری برای ترک اشخاص معتاد وجود داشت در شهر های مهاباد و نقده ، پیرانشهر ، سردشت و بانه این چنین خبراتی نبود . جامعه کردستان مانند دیگر جوامع خاور میانه ای بوده و هست اما جامعه کردستان بسیار متفاوت با دیگر جوامع خاور میانه می باشد .

در جامعه کردستان در آن دوران مدنیت و آزادی به معنای واقعی عمل می کرد . آزادی بیان و نشریات. آزادی احزاب و گروهها و فعالیتهای سیاسی . پائین آمدن سطح خشونت های اجتماعی چه در خانواده و چه در مراکز عمومی . همه و همه و دهها نمونه مثبت جامعه ای متمدن نتیجه فعالیت وتلاشهای شبانه روزی کمونیستهای کردستان و تعدای از کمونیستها ی دیگر شهر های ایران بود.

در لابلای این دوران درخشان انقلابی کمونیستها اشاره کرده بودم که اجازه رفتن به جلسات جمعیت دفاع از انقلاب و آزادی را داشتم اما وظائف من بیشتر در آمد و شد فعالیتهای جمعیت بود . در یکی از آن جلسات انگار دیروز بود سیمایی کمونیستها را بخاطر دارم که در اتاق اول دست راست دور میزها نشسته بودند و در رابطه با راهپیمایی بسوی مریوان گفتگو می کردند درآن روز شخصیتهایی را بخاطر دارم از جمله رفیق امیر حسن پور که همراه با جانبخته گان ایوب نبوی . صدیق کمانگر . حسین پیرخضری ( برای انجام وظائف از مریوان به سنندج آمده بود ) نعمت و رحمت پهلوانی . خالد بابا حاجیان . تکش بیکس .

رفقا و شخصیتهای که خوشبختانه در قید حیات می باشند کیهان فرزاد . مظفر محمدی . علا مفاخری . رزگار علی پنا . عباس حجت . و دهها شخصیت دیگر که در بیرون مقر و داخل حیات و اتاقهای جمعیت در خیابان ششم بهمن در آمد و شد و مشغول فعالیت بودند .انسانهایی با اراده و آگاه و متمدنی بودند که در مهربانی با مردم و قاطعیت و در مقابل مرتجعین کم نظر بودند .

یکی از آن روزها را بخاطر دارم چون روز تصمیم گیری بود .در یک لحظه که نامه از طرف سازمان چریکهای فدایی برای رفیق جانباخته ایوب نبوی می بردم توصیه یکی از آن رفقا را بخاطر دارم که رفیق علا مفاخری را( معروف به ماموسا علا ) اعلام کردند که همراه یا مسئول واحدی باشد که در مسیر راهپیمایی در ارتباط با مردم روستاهای اطراف جاده سنندج مریوان باشند . در آن چند لحظه کوتاه رفیق امیر حسن پور در جمع آنان نشسته بود وسیمایش برای من تازگی داشت نگاهش کردم ایشان هم متوجه شد من نگاهش می کنم از من لیوانی آب درخواست کردند لیوان آب را نزدیک دفتری که در روی میز بود قرار دادم سرش را برگرداند و کلمه بسیار شیرینی را که از وی یاد گرفتم (ته شه کور ئه که م ) بیاد دارم . امروز با شنیدن خبر مرگش آن لحظات برایم زنده شد سیمایی بی الایش و جذاب و دوست داشتنی اش ٣٧ سال پیش بود و هیچوقت ندیمش یادش گرامی باد . توفیق پیرخضری ٢٦ ماه ژوئن ٢٠١٧ ستکهلم .

 

شلیک مستقیم نظامیان حکومت اسلامی و رخمی شدن “زورار” کارگر کولبر

گروهی از کولبران  در سردشت مورد تیراندازی نیروهای نظامی حکومت اسلامی قرار گرفتند. در نتیجه تیراندازی نظامیان حکومتی  “زورار”  به شدت زخمی شده است. این حادثه در منطقه “کانی زرد” سردشت روی داده است.

قربانیان بمباران های شیمیایی سردست در حلقه حمایتهای انسانی جوانان کردستان

روز دوشنبه ٥ مرداد، تعدادی از دوچرخه سواران شهرهای مریوان و بوکان مسیر ٢٠٩ کیلومتری مابین مریوان-سردشت را با دوچرخه طی نمودند.

همچنین شماری دیگر از دوچرخه سواران شهر بوکان به همان شیوه مسیر ١٩٥ کیلومتری شهر بوکان تا سردشت را به نشانه پشتیبانی از قربانیان شیمیایی سردشت این مسیر را رکاب زدند.

مردم در شهرهای کردستان تجارب قابل اتکایی برای جلب حمایت و اتحاد سراسری را دارند.

کوچ تاریخی مردم شهر مریوان در ٣٠ تیر ماه سال ١٣٥٨، راه پیمایی جوانان و مردم سنندج در ٥ مرداد ١٣٥٨ از شهر سنندج بطرف مریوان،  ٨ مرداد راه پیمایی مردم شهرهای سقز و بانه بطرف مریوان نمونه های برجسته از ابتکارات توده ای و موثر مردم در شهرها است.

آنجه ما میگوییم اتکا بشهرها و بدست گرفتن تجارب موثر مبارزات شهری این قبیل اقدامات اعتراضی و توده است که در ٤ دهه گذشته بشیوه های مختلف توسط مردم و جوانان بدست گرفته شده است.

حمایت تعدادی از جوانان دوچرخه سوار از شهرهای مریوان و بوکان از قربانیان بمباران شیمیایی جنگ ارتجاعی ایران و عراق نمونه ای از این تجارب هستند.

 

٦ تیر ١٣٩٦

٢٧ ژوئن ٢٠١٧

 

ایسکرا ۸۹۰

اینرا هم بخوانید

خاک برگر- آرام سرکش

گویا مدتی ست رستورانی مذهبی با اصولی خاص در یکی از مناطق از ما بهتران …