نگرانی از وضعیت جوانمیر مرادی و اخباری دیگر از دستگیریها، احضارها و حکم دادنها

  • خانواده جوانمیر مرادی فعال شناخته شده کارگری در روز ١٤ دی ماه بازداشت شد و بدنبال ٦ روز دستگیری وضعیت ناروشن وی سبب نگرانی فوزیه خالصی همسر وی و خانواده و دوستدارانش شده است. در این رابطه در روز ٢٠ دی فوزیه خالصی در اینستاگرام خود مینویسد: «ما خانواده و تعدادی از دوستان برای پیگیری از وضعیت ایشان برای چندمین بار به اداره اطلاعات سپاه ۱۱۴ رفتیم با آنگه در طول حدود یک هفته متوجه شدیم که جوانمیر رو در اطلاعات سپاه ۱۱۴ نگاه داشتن ولی امروز دوباره میگفتن که اینجا نیست و هر بار که میخواستن جواب ما رو بدن ما رو دست به سر میکردند و میگفتن برید اطلاعات ۱۱۳ اونجا بپرسید، یا برید دادگاه اونجا جوابتان رو میدن، یا اینکه میگفتن اینجا باشید دستگیر میشید و اینجا حق ندارید وایسید و برید، اون هم با تهدید میگفتند. ولی ما جلوی درب اطلاعات رو خالی نکردیم و بودیم‌، در نهایت از طرف اطلاعات زنگ زدند و گوشی رو بدست جوانمیر دادن و همان حرفهایی که چند روز پیش زد که حالم خوبه اصلا و اصلا هیچ گونه مشکلی ندارم و جام خوبه.. “. فوزیه خالصی همچنین در خبر دیگری در اینستاگرام خود از تهدید مقامات امنیتی سخن میگوید و مینویسد که دو روز بعد از دستگیری جوانمیر مرادی شخصی با او تماس گرفته و به او گفته است که اگر میخواهد همسرش را ببیند و با او ملاقات کند به کسی نگوید و به آدرسی که میگویند برود. او نیز اجازه نداده که این فرد حرفش را تمام کند و به او میگوید:” جوانمیر که هیچ گناهی نکرده و حالا دست شماهاست و دیگه چرا این همه مخفی کاری میکنید و قطع کردم.” سپس ادامه داده و از اینکه صبح و بعد از ظهر امروز بیستم دیماه نیز ماشین سمند سفید رنگی با چهار سرنشین مرد درشت هیکل و یک زن در مقابل منزل او بودند و بعد از یکی دو ساعتی رفته اند خبر میدهد.
    تهدید خانواده ها و قراردادن آنها در بی خبری به عنوان بخشی از اذیت و آزار زندانی و خانواده او شیوه مرسوم جمهوری اسلامی در زندانهاست. ضمن محکوم کردن این اذیت و آزارها در کنار فوزیه خالصی و خانواده جوانمیر پیگیر وضعیت او باشیم. او باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. جوانمیر مرادی عضوهیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و عضو انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه و یک چهره محبوب کارگری است. جرم او دفاع از حقوق کارگران و اعتراض علیه فقر، گرانی، بیکاری، قراردادهای موقت کاری و تعرضات هر روزه به زندگی و معیشت کارگران و همه مردم است. باید به این بازداشتها و دستگیریها وسیعا اعتراض کرد.
  • افسانه عظیم زاده فعال حقوق کودکان کار و حقوق زنان در ٢٥ آذر بازداشت شد و به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین بسر میبرد. خانواده وی روز شنبه ۲۹ آذرماه پس از مراجعه به دادسرای اوین از نگهداری فرزندشان در این بند مطلع شدند. جرم افسانه عظیم زاده دفاع از کودکان کار و خیابان و دفاع از انسانیت است. افسانه عظیم زاده باید فورا آزاد شود.
    -ابوالفضل غسالی، فعال کارگری و کارگر ایران خودرو که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، از روز چهارشنبه هفدهم دی ماه نود و نه، در اعتراض به وضع اسفناک زندان و عدم رسیدگی به مطالبات اولیه اش دست به اعتصاب غذا زده است. ابوالفضل غسالی در سال ٩٦ به دلیل فعالیت در فضای مجازی (مدیریت یک کانال تلگرامی) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه موقتا آزاد شد. سپس در شهریورماه امسال جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. او با اتهامات امنیتی و تحت عنوان ” اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به چهار سال و نه ماه حبس محکوم شده است.
  • مهران رئوف از فعالین کارگری و از بازداشت شدگان پانزدهم مهرماه بیش از ٨٠ روز است که در سلول انفرادی سپاه بسر میبرد و اخیرا در یک تماس تلفنی اعلام کرده است که به اتهام «وابستگی به گروه کمونیستی» تحت بازجویی و از حق داشتن وکیل مستقل محروم است. او شهروند انگلیس است و به ایران سفر کرده بوده که مورد بازداشت قرار گرفته است.
  • روز ١٩ دی هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی دو فعال کارگری که در آستانه روز جهانی کارگر در ششم اردیبهشت ۹۸ در پارک جهان‌نمای کرج همراه با ده نفر دیگر بازداشت شده بودند با یکسال حکم برای اجرای حکمشان به زندان احضار شدند.
    در شرایطی که جنبش اعتراضی کارگری هر روز قدرتمند تر به جلو گام بر میدارد و جامعه در جنب و جوش اعتراضی گسترده بسر میبرد رژیم اسلامی بر دستگیریها، حکم دادنها و اجرایی کردن احکام جنایتکارانه اش شتاب داده است. در راستای اجرای این سیاست برای آرش جوهری از فعالین کارگری که در روز ١٥ مهر بازداشت شده است، ده سال حکم صادر شده است. کامران ساختمانگر از فعالین کارگری در سنندج با ٦ سال حکم به زندان احضار شده است. پروین محمدی نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران برای اجرای حکمی غیابی به شعبه ١ اجرای احکام اوین احضار شده است. همچنین ناهید خداجو عضو هیات مدیره این اتحادیه با ٦سال حکم و نسرین جوادی عضو دیگر آن با ٥ سال حبس در خطر بازداشت قرار دارند و حیدر قربانی یکی دیگر از اعضای آن قرار است در ٢٢ دیماه مورد محاکمه قرار گیرد. بعلاوه جعفر عظیم زاده دبیر این اتحادیه و شاپور احسانی راد عضو دیگر آن با ٦ سال حکم در زندانند. جدا از فعالین کارگری هم اکنون چهار تن از اعضای کانون نویسندگان به اسامی رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن و گیتی پورفاضل، از پنجم مهرماه به خاطر دفاع از آزادی بیان در زندان بسر میبرند و آرش گنجی عضو دیگر آن در دهم دی‌ماه به یازده سال حبس محکوم شده است. در خوزستان نیز خبر ها حاکی از بازداشت شماری از فعالین اجتماعی بخاطر همیاری با سیل زدگان گزارش میکنند و همینطور فعالین دفاع از حقوق زن ازجمله فعالین ندای زنان ایران زیر فشار و تهدید به دستگیری قرار دارند.
    بازداشت ها و دستگیری باید فورا خاتمه یابد. احضارها و پیگردها باید متوقف شود. به امنیتی کردن مبارزات باید فورا پایان داده شود، تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران، معلمان و همه فعالین سیاسی باید فورا مسدود گردند. پاسخ سرکوبگری های حکومت گسترش اعتصابات و اعتراضات سراسری مردمی است. با قدرت اعتراضاتمان در زندان ها را می گشاییم.
    شهلا دانشفر
    کمپین برای آزادی کارگران زندانی
    Shahla.daneshfar2@gmail.com
    https://free-them-now.com/
    ٢٠ دی ٩٩، ٩ ژانویه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

حمایت انقلاب زنانه از فراخوان اعتصابات سراسری چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ روز جهانی کارگر

برپاخیز برای زن زندگی آزادی! در اعتراض به جنگ علیه زنان در دور جدیدِ تحمیل …