نگرانی شورای همکاری خلیج از برنامه هسته‌ای رژیم .حمایت از ادعای ارضی امارات متحده عربی به سه جزیره.ایران حقی در میدان گازی آرش ندارد

نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از «تحولات پرونده هسته‌ای ایران»، بر اهمیت تسریع در تفاهم‌های سازنده بین ایران و کشورهای ذیربط در مورد موضوع هسته ای برای حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید کرد. این موضع نشست ریاض واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است.

شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از بیانیه خود با حمایت از ادعای ارضی امارات متحده عربی نسبت به جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، آنچه «اشغال» این سه جزیره توسط ایران نامید را «محکوم» کرد.

در بیانیه نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس که روز دوشنبه ۱۹ شهریور در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، آمده است که «شورای وزیران آمادگی خود را برای همکاری و تعامل موثر با پرونده هسته‌ای ایران و شرکت در تمامی مذاکرات، بحث‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» در این زمینه اعلام می‌کند.

بیانیه همچنین خواستار آن شد که «این مذاکرات نه تنها برنامه هسته‌ای ایران بلکه همه نگرانی‌های امنیتی» کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند «موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، پهپادها، ایمنی ناوبری بین‌المللی و تأسیسات نفتی» را نیز شامل شود تا «به دستیابی به اهداف مشترک کمک کند.»

نشست ریاض بر اهمیت تعهد ایران برای عدول نکردن از سطح غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای استفاده‌های صلح‌آمیز و لزوم اجرای تعهدات و همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ٨ شهریور در گزارش محرمانه‌ای گفت جمهوری اسلامی با سرپیچی از خواسته‌های بین‌المللی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح «نزدیک به درجه تسلیحاتی» خود را افزایش داده است.

در این گزارش آمده است که میزان اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی تا ۲۷ مرداد سال جاری در مجموع ۱۶۴.۷ کیلوگرم بوده و این مقدار در مقایسه با گزارش قبلی در اردیبهشت سال جاری بیش از ۲۲ کیلوگرم افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان، رساندن اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد تا اورانیوم به درجه تسلیحاتی ۹۰ درصد خلوص، تنها نیازمند برداشتن «یک گام کوتاه و فنی» است.

آژانس در گزارش خود خاطرنشان کرد که حکومت ایران تصمیم پیشین خود را مبنی بر منع بازدید بازرسان آژانس از برنامه هسته‌ای‌اش، هنوز مورد بازبینی قرار نداده است و دوربین‌های نظارتی آژانس همچنان مختل هستند.

شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از بیانیه خود با حمایت از ادعای ارضی امارات متحده عربی نسبت به جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، آنچه «اشغال» این سه جزیره توسط ایران نامید را «محکوم» کرد.رادیو آمریکا

*دویچه وله:شورای خلیج فارس: ایران حقی در میدان گازی آرش ندارد

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کردند کویت و عربستان به صورت مشترک و انحصاری مالک ذخایر میدان گازی “آرش” هستند. این کشورها در بیانیه خود، با تاکید بر اینکه فقط دو کشور کویت و عربستان به‌ صورت مشترک و انحصاری مالک ذخایر میدان گازی “الدرّه” هستند، افزودند “کشور دیگری سهمی از این میدان گازی ندارد.”

میدان گازی “الدرّه” که در ایران، میدان “آرش” ‌نامیده می‌شود، در شمال خلیج فارس قرار دارد و بیش از شصت سال پیش کشف شد. ایران حدود سه دهه پیش مذاکراتی را با کویت برای تعیین مرزهای دریایی آغاز کرد که نیمه‌تمام ماند و پس از آن نیز به رغم اصرار کویت و عربستان از ادامه آن طفره رفت.

اینرا هم بخوانید

محرومیت ۱۰۰ روزه پخشان عزیزی از ملاقات با وکلای مدافع و خانواده

کمپین آزادی پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی محکوم به اعدام، در بیانیه ای در روز سه …