نیروهای عراقی وارد غرب موصل شدند

نیروهای عراقی وارد محله‌ای در غرب موصل شده‌اند. از پنج روز پیش که عملیات نیروهای عراق با حمایت نیروهای بین‌المللی برای بیرون راندن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از موصل آغاز شده این نخستین بار است که این نیروها توانسته‌اند وارد بخش غربی شهر شوند.

داعش پس از اینکه چهل روز پیش بخش شرقی موصل را از دست داد قوای خود را در بخش غربی شهر متمرکز کرده است.

ورود نیروهای عراقی به بخشی از شهر از دیشب با حملات هوایی سنگین نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز و با حمله زمینی به شهر دنبال شد.

تمام پلهای روی رود دجله که غرب و شرق موصل را به هم متصل می کند در حملات هوایی ویران شده است.

به این ترتیب عرصه نبرد برای نیروهای عراقی از بیابان و مزارع اطراف شهر به شهری پرتراکم و پرجمعیت کشیده شده و انتظار می‌رود نبردی سخت در انتظار این نیروها باشد.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی در موصل: ما درست در جبهه حومه غرب موصل هستیم. گروهى از نیروهاى عراقى از این سمت وارد شهر شدند اما درگیری‌هاى شدیدى در جریان است. صداى چند انفجار را شنیدیم که فرمانده نیروهاى واکنش سریع همراه ما گفت این‌ها خودروهای انتحارى بودند که منفجر شدند. تک‌تیراندازها هم چند بار به محلى که تیم ما همراه نیروها ایستادنده‌اند، شلیک کردند که بعد از شناسایى محل‌شان هلیکوپترهاى عراقى به آن‌ها حمله کردند.

مشکل اصلى براى حرکت از سمت فرودگاه خاکریزهاى بلندى است که داعش ساخته و همین‌طور جاده و باند فرودگاه که کاملا ویران و مین‌گذارى شده است. با این حال پیشروى نیروهاى عراقى در این سمت تقریبا طبق برنامه پیش مى‌رود. عباس جبورى، یکى از فرماندهان نیروهاى واکنش سریع که همراه ماست مى‌گوید، فردا مى‌توانند این محله را تحت کنترل درآورند ضمن این‌که مى‌گوید با شمار زیادى از نیروهاى داعش مواجه‌ هستند. همین تحرکات باعث شده برنامه حمله مدام تغییر کند. اینجا که ما هستیم صداى نیروهاى ویژه عراق را از بیسیم مى‌شنویم. آن‌ها هم از ضلع غربى وارد شده‌اند اما به دنبال چندین حمله انتحارى، شماری از افرادشان زخمى و کشته شده‌اند.

محلات غرب موصل بیشتر قدیمى و با کوچه‌هاى تنگ هستند که این هم کار را دشوارتر از بخش شرقى کرده، با این حال فرماندهان عراقى و ائتلاف به من گفتند که مطمئن هستند بیشتر داعشی‌ها روحیه‌شان را از دست داده‌اند و با این‌که بعضی تا دم مرگ می‌جنگند، بسیاری از آن‌ها مى‌دانند محاصره شده‌اند و این‌جا دیگر آخر خط است.

با اینکه برگه‌های هشدار به شهروندان که حمله به غرب شهر قریب الوقوع است پیش از حمله بر روی شهر ریخته شده بود اما سازمان ملل در باره سلامت و امنیت شهروندانی که در غرب موصل گیر افتاده اند ابراز نگرانی کرده است.

به گفته آرام شامارام معاون موسسه خیریه “کودکان را نجات دهید” در عراق، افرادی بسیار کمی توانسته‌اند از چهارشنبه تا به حال از غرب موصل خارج شوند.

به تخمین این موسسه خیریه، هشتاد هزار نفر در غرب موصل و در میانه نبرد گیر افتاده‌اند اما حدود ۱۶۰ هزار نفر هم توانسته‌اند از شهر و حومه آن بگریزند.

سازمان ملل اواخر ماه گذشته میلادی گفت نیمی از قربانیان عملیات نظامی در موصل غیر نظامیان بوده‌اند.

نیروهای عراقی دیروز موفق شده بودند فرودگاه موصل را از داعش پس بگیرند.

پس گرفتن فرودگاه موصل چهار ساعت طول کشید و نیروهای عراقی را در فاصله‌ای کمتر از یک و نیم کیلومتری غرب موصل قرار داد.

عملیات با حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا شروع شد و سپس واحدهای زرهی به سمت فرودگاه پیشروی کردند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، داعش برج مراقبت و باند فرودگاه را تخریب کرده است اما تصرف فرودگاه هنوز ار نظر نظامی ارزشمند است چرا که منطقه‌ای وسیع و راه‌های جنوبی مرتبط به غرب موصل را در کنترل آنها قرار می‌دهد.

یروهای عراقی همچنین به پایگاه نظامی غزلانی در نزدیکی فرودگاه حمله برده و آن را تصرف کرده‌اند.

در تابستان سال ۲۰۱۴، موصل هدف حمله شبه‌نظامیان داعش قرار گرفت و نیروهای دولتی که از پیشروی‌های سریع و غیرمنتظره داعش غافلگیر شده بودند گریختند و شهر را به داعش واگذار کردند.

داعش که بخش های بزرگی از غرب و شمال عراق را تصرف کرده بود موصل را به پایگاه اصلی خود در عراق تبدیل کرد.

پس از تصرف موصل بود که داعش اعلام کرد در سرزمین‌های اشغالی در عراق و سوریه “دولت اسلامی” را تشکیل داده و با اعلام رهبری و خلافت ابوبکر البغدادی، از مسلمانان جهان خواست با او بیعت کنند.موصل مرکز استان نینوا پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال این کشور است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پزشکان بدون مرز: وضعیت نوار غزه تبدیل به یک کابوس شده است

سازمان امدادرسانی پزشکان بدون مرز بار دیگر در حالی خواستار آتش‌بس در غزه شد که …