نیروهای بریتانیایی شواهد کشته شدن افغان‌ها را پنهان کردند

افسران ارشد ارتش بریتانیا شواهد کشته شدن بازداشت شدگان افغان به دست نیروهای خود را پنهان کرده‌اند.

مدارکی که از وزارت دفاع بریتانیا در اختیار دادگاه عالی این کشور گذاشته شده نشان می‌دهد که نیروهای ویژه بریتانیا علیرغم سوءظن به نیروهای خود، شواهد مربوط به کشتن افغان‌ها به دست نیروهای خود را پنهان نگه داشته‌اند و به پلیس سلطنتی بریتانیا گزارش نداده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید این شواهد تازه نیست و پیشتر درباره آنها تحقیق شده است.افغان‌های مورد بحث در این پرونده بازداشت شدگان غیر مسلحی بوده‌اند که تهدیدی محسوب نمی‌شدند.این پرونده دادگاه در پی گزارش تحقیقاتی پانورامای بی‌بی‌سی و ساندی تایمز مطرح شده است. این گزارش درباره ادعای کشتن غیرقانونی افراد به دست نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان بوده است.

دیوان عالی بریتانیا در حال بررسی این است که این ادعاها در ارتش به درستی مورد تحقیق قرار گرفته است یا نه.کسی که این ادعا را مطرح کرده سیف‌الله نام دارد که می‌گوید ۴ نفر از اعضای خانواده‌اش در اولین ساعات ۱۶ فوریه ۲۰۱۱ به قتل رسیده‌اند.

وکلای او از دیوان عالی خواسته‌اند که به وزیر دفاع دستور بدهد پیش از برگزاری جلسه بازبینی قضایی کامل این پرونده مدارک بیشتری را آزاد کند.اسنادی که پیش از این آزاد شده بودند در اختیار دادگاه قرار گرفته‌اند و نشان می‌دهند که ۹ مرد افغان در حمله هفتم فوریه ۲۰۱۱ به دست نیروهای ویژه کشته شدند و همین نیروها ظرف دو روز، هشت مرد دیگر را کشته‌اند.

بیش از ده افغان دیگر بعد از انتقال به بازداشتگاه کشته شده‌اند.نیروهای بریتانیا مدعی‌اند این عده را برای بازرسی بدنی به این ساختمان منتقل کرده‌اند و بعد از اینکه متوجه مسلح بودن آنها شدند دست به کشتن آنها زده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ادعای یک نماینده:”لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است؛ ما در این زمینه بازی را برده‌ایم”!

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس حکومت از اصفهان:”لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است؛ ما در این …