نیویورک تایمز، ‘نگرانی در مورد احتمال اقدام نظامی علیه ایران’

در پی کناره گیری ناگهانی مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع وزارت دفاع که از آنها نام نبرده نوشته است که نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود به اقدامات نظامی آشکار یا مخفیانه علیه حکومت ایران یا دیگر “دشمنان آمریکا” مبادرت وزرد.

این روزنامه به نقل از یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در دوره حکومت باراک اوباما گفته است که “دلایل دیگری نمی توان یافت که یک رئیس جمهوری تنها هفتاد و دو روز پیش از پایان دوره خود با عجله وزیر دفاع را تغییر دهد.”

این روزنامه می نویسد که کریستوفر میلر، جانشین آقای اسپر که دونالد ترامپ او را “مدیر قابل احترام سازمان ملی مقابله با تروریسم” توصیف کرده، از حامیان رئیس جمهوری در سیاست سختگیرانه او در مورد حکومت ایران و سازمان حزب الله لبنان و همچنین اقدامات ضد تروریستی دولت او در عراق و سوریه بوده است.

براساس این گزارش، در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، آقای اسپر از جمله مقاماتی می بود که به احتمال زیاد شغل خود را از دست می داد.

این روزنامه می افزاید که آقای میلر علاوه بر ریاست سازمان ضد تروریسم، وظایف دستیار وزیر دفاع در عملیات ویژه نظامی برای مقابله با تروریسم را برعهده داشته است.

در حالیکه دولت دونالد ترامپ سیاست حداکثر فشار بر ایران را دنبال می کرد و حتی به برنامه ریزی برای تغییر رژیم در این کشور متهم شده بود، انتظار می رود جو بایدن، که برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده، سیاست نرمش در برابر جمهوری اسلامی را در پیش بگیرد. وی معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق بود که مقامات دولت او در جریان مذاکرات برجام روابط خوبی با برخی مقامات جمهوری اسلامی برقرار کردند.

گفته می شود ترامپ به منظور “سنگ اندازی” در راه تغییر اساسی سیاست دولت آینده در قبال ایران، در نظر دارد یک رشته تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی را به اجرا گذارد و آنها را به موضوعاتی مانند نقض حقوق بشر و “حمایت از تروریسم” مرتبط سازد.

در چنین صورتی حتی اگر مذاکرات هسته ای آقای بایدن با جمهوری اسلامی به نتیجه برسد، حذف این دسته از تحریم های “غیرهسته ای” مستلزم مجاب کردن افکار عمومی مردم آمریکا در مورد بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران و رفع اتهام حمایت ایران از تروریسم خواهد بود.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

گزارش عفو بین‌الملل درباره «کوتاهی» اقلیم کردستان عراق در حمایت از زنان قربانی خشونت خانگی

عفو بین‌الملل در گزارشی می‌گوید زنان و دخترانی که در کردستان عراق قربانی خشونت خانگی …