هزاران آواره فلسطینی که در بیمارستان خان یونس پناه گرفته بودند از آن خارج شدند

ویدئوهایی که کادر درمانی بیمارستان ناصر در شهر خان یونس روز چهارشنبه ۲۵ بهمن منتشر کردند نشان می‌دهد گروه پرشماری از آوارگان فلسطینی که برای فرار از جنگ در این شهر و اطراف آن به بیمارستان پناه برده بودند این محل را ترک می‌کنند.

این جمعیت و کادر درمانی بزرگترین بیمارستان نوار غزه چند هفته در این ساختمان گیر افتاده بودند و بر اثر حملات اسرائیل به بیمارستان چندین نفر کشته شدند.

در طول حملات اسرائیل به نوار غزه که وارد پنجمین ماه شده است بخش اعظم شبکه خدمات پزشکی این باریکه نابود شده و کمتر از نیمی از بیمارستان‌ها قادرند بخشی از فعالیت خود را ادامه دهند.

ارتش اسرائیل ادعا می‌کند که شبه‌نظامیان حماس از بیمارستان‌ها و سایر مراکز غیرنظامی برای عملیات و پناه گرفتن استفاده می‌کنند.

در یک ماه و نیم اخیر شهر خان یونس و اطراف آن کانون اصلی حملات هوایی و زمینی ارتش اسرائیل بوده است. مقامات اسرائیلی از جمله نخست‌وزیر این کشور در روزهای اخیر اعلام کردند که به زودی حمله ارتش اسرائیل به شهر رفح، واقع در مرز نوار غزه با مصر، آغاز خواهد شد.

رفح اکنون محل سکونت حدود ۱.۵ میلیون آواره‌ای است که از جنگ در نقاط دیگر نوار غزه به این شهر پناه آورده‌اند.

این ویدئوها نشان می‌دهند که ده‌ها آواره فلسطینی ساختمان بیمارستان ناصر را ترک می‌کنند. یک پزشک با لباس سبز رنگ پزشکی پیشاپیش جمعیت که تعدادی از آن‌ها پرچم‌های سفید در دست داشتند حرکت می‌کرد.

ارتش اسرائیل گفت یک مسیر امن را برای خروج مردم ایجاد کرده و پزشکان و بیماران می‌توانند در بیمارستان بمانند.

در بیانیه ارتش اسرائیل گفته می‌شود «به نیروهای مستقر در منطقه دستور داده شده که در عملیات خود امنیت غیرنظامیان، بیماران، کادر درمانی و بیمارستان‌ها را در اولویت قرار دهند.»

ارتش اسرائیل ماه گذشته به مردم و کادر درمانی بیمارستان ناصر دستور داد از ساختمان و این منطقه خارج شوند. ولی همان‌طور که در بیمارستان‌های دیگر نوار غزه نیز روی داد به‌دلیل ادامه درگیری در بسیاری از نقاط نوار غزه، مردم و کادر درمانی برای خروج از بیمارستان ناصر امنیت نداشتند و در این ساختمان ماندند.

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است هفته گذشته گفت تک‌تیراندازان ارتش اسرائیل که در اطراف ساختمان مستقر هستند از ورود و خروج افراد از بیمارستان ناصر جلوگیری می‌کنند.

این نهاد افزود که در هفته گذشته بر اثر تیراندازی سربازان اسرائیلی ده نفر در داخل این بیمارستان کشته شدند.

وزارت بهداشت غزه در آن زمان اعلام کرد که حدود ۴۵۰ بیمار از جمله مجروحان حملات هوایی، حدود ۳۰۰ کادر درمانی و حدود ۱۰ هزار آواره در این بیمارستان هستند.

به گفته این نهاد، در ۲۴ ساعت گذشته اجساد بیش از ۱۰۰ قربانی دیگر حملات اسرائیل به بيمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌ها در نوار غزه به ۲۸ هزار و ۵۷۶ نفر و تعداد مجروحان به بالای ۶۸ هزار نفر رسیده است که حدود ۱۱ هزار نفر از آن‌ها به‌دلیل نیاز به جراحی اضطراری باید هر چه زودتر از نوار غزه خارج شوند.

سازمان ملل می‌گوید حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی نوار غزه یک یا چند بار آواره شده‌اند، بخش اعظم ساختمان‌ها در نواحی شمالی این باریکه خسارت دیده و یا ویران شده‌اند و حدود یک چهارم از جمعیت از گرسنگی رنج می‌برند.

مذاکرات با هدف توقف جنگ و آزادی گروگان‌های اسرائیلی که روز سه‌شنبه با شرکت روسای سی‌آی‌ای و موساد در قاهره برگزار شد بدون نتیجه ماند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هنوز تاکید می‌کند که عمليات ارتش این کشور در نوار غزه تا «پیروزی کامل» بر حماس و بازگشت همه گروگان‌های اسرائیلی ادامه خواهد یافت.

گروه حماس در پاسخ به تازه‌ترین طرح برای توقف نبرد اعلام کرده که فقط در صورت توقف عملیات ارتش اسرائیل و خروج آن از نوار غزه و آزادی تعداد پرشماری از زندانیان فلسطینی از جمله تعدادی از اعضای ارشد گروه‌های شبه‌نظامی گروگان‌ها را آزاد خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل این شروط را «توهم» خوانده و رد کرده است.برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …