هشتمین کنگره جهانی مبارزه با مجازات اعدام- سمیر نوری

دو سازمان علیه مجازات اعدام (ECPM) و ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، هر سه سال یک بار کنگره جهانی علیه مجازات اعدام برگزار می کنند. هشتمین کنگره جهانی از این دست از ۱۴ تا ۱۸ نوامبر در برلین آلمان برگزار شد. بیش از ۱۰۰۰ نفر از ۹۰ کشور، از سازمان ها و فعالان ضد مجازات اعدام، سازمان های بین المللی حقوق بشر مانند عفو بین الملل و سازمان حقوق بشر سازمان ملل، روزنامه نگاران، وکلا، قضات، نمایندگان مجلس و چند وزیر در این کنفرانس شرکت داشتند.
این کنگره شامل پانل‌ها، کارگاە آموزشی((Workshop، آثار هنری و افتتاح نمایشگاهی از تشکل‌های لغو مجازات اعدام در مورد لغو مجازات اعدام بود.یکی از فعالیت هایی که کنگره بر روی آن متمرکز شد، مشارکت جوانان به عنوان فعالان مبارزه با مجازات اعدام بود.
ما از جانب “سازمان لغو مجازات اعدام” در عراق برای اولین بار در کنفرانس جهانی علیه مجازات اعدام شرکت کردیم و امسال تنها حزب از عراق و کردستان عراق بودیم کە در این کنفرانس شرکت داشت.
ما علاوه بر به اشتراک گذاشتن موضوعات اصلی کنگره، دو وظیفه داشتیم: اولین کار راه اندازی کمپین دفاع از جوانان انقلابی اکتبر، معروف به جوانان عزیزیه بود. ما نماینده صدای جنبش علیه مجازات اعدام هستیم. هم در عراق و کردستان
دوم اینکه ما تمام تلاش خود را کردیم که در کوران خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی و جنایات این حکومت، کنگره قطعنامه ای علیه حکومت اسلامی ایران صادر کند. پیش نویس قطعنامه در محکومیت حکومت اعدام و تهدید به اعدام جوانان انقلاب زن، زندگی، آزادی به زبان انگلیسی بین شرکت کنندگان پخش شد و کپی ان هم به رسانه های مختلف داده شد. در صحن کنگره نیز تلاش کردیم که این مصوبه در دستور قرار گیرد. گفتیم کنگره نباید در مقابل انقلاب ایران سکوت کند. اگرچه انقلاب ایران و شعار «زن، زندگی، آزادی» بر فضای کنگره سایه انداخته بود، اما بدلایل مختلف این قطعنامه در دستور رسمی آن گنجانده نشد.
در هرحال کنگره جهانی علیه مجازات اعدام، کنگره ای مترقی، و آزادیخواهانه است که هدف اصلی آن لغو مجازات اعدام این مجازات ضد انسانی در سراسر جهان است.
سمیر نوری
(سخنگوی لغو مجازات اعدام در عراق بود و در این کنفرانس شرکت کرد.
٢٢\١١\٢٠٢٢

اینرا هم بخوانید

مهاجرت و سودای زندگی بهتر- کارگر کارگاهی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۲۶موج گسترده مهاجرت در سال های اخیر نشانی از وضع اسفناک معیشت زندگی …