هشت مارس روز اهتزاز پرچم بی‌حجابی عمومی- شهلا دانشفر

هشت مارس روز جهانی زن امسال در ایران مصادف با هجدهم اسفندماه است. روز جهانی زن اکنون در ایران مهر انقلاب زن زندگی آزادی را بر خود دارد. انقلابی که یک دستاوردش فتح خاکریز حجاب است. در هشت مارس امسال با بی‌حجابی عمومی پرچم پیروزی‌هایمان در برابر حکومت آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی را برافراشته‌تر به اهتزاز در آوریم.

سال گذشته، سال ۱۴۰۱ روز جهانی زن را در دل انقلاب زن زندگی آزادی جشن گرفتیم و یک دستاوردش منشور مطالبات پیشرو زنان بود که در کنار منشور خواست‌های حداقلی بیست تشکل مضمون انقلاب زن زندگی آزادی را بیان می‌کرد و به آن غنا بخشید. اسنادی که تاریخی و ماندنی‌اند.

تدارک وسیع برای بزرگداشت روز جهانی زن در سال گذشته با فراخوان ۵۲ تشکل از دانشجویان، دانش‌آموزان، مدافعین حقوق زن و خانواده‌های دادخواه و دیگر بخش‌های اجتماعی و در هم‌صدایی گسترده تشکل‌های مختلف کارگری، بازنشستگان و نهادهای مختلف اجتماعی، ابعاد اجتماعی و توده‌ای آن را به نمایش گذاشت. در این روز خیابان‌های بسیاری به صحنه حضور بی‌حجاب زنان و آتش‌زدن حجاب این سمبل حاکمیت آپارتاید جنسی و سردادن سرود آزادی و رقص و شادی تبدیل شد و مردم با گرامیداشت یاد مهساها و نیکاها و ساریناها و حدیث‌ها و دیگر جان‌باختگان انقلاب زن زندگی آزادی، روز جهانی زن را گرامی داشتند. یک نیروی مهم گرامی‌داشت هشت مارس سال گذشته، خانواده‌های دادخواه و چهره‌های محبوبی چون گوهر عشقی بود که فرزند عزیزش ستار بهشتی در زندان در زیر شکنجه به دست جانیان اسلامی به قتل رسید. او در این روز پیام خود را به‌صورت دست‌نوشته‌ای که بر رویش نوشته بود: “هشتم مارس روز جهانی زن بر زنان، این پیشتازان مبارزه علیه ظلم در ایران خجسته باد” در مدیای اجتماعی پخش کرد و هشت مارس را گرامی داشت. بدین‌گونه ۸ مارس ۱۴۰۱ به ۸ مارس تاریخی ۱۳۵۸ گره خورد و مردم با گام‌های استوارشان در راهپیمایی خیابانی و با “فریاد ایستاده‌ایم تا پایان” تداوم انقلاب را فریاد زدند. این‌چنین بود که هشت مارس سال گذشته به روزی ماندگار در تاریخ مبارزات مردم ایران برای آزادی‌خواهی و رهایی تبدیل شد.

اکنون یک سال از این اتفاقات تاریخ‌ساز می‌گذرد و در این یک سال یک عرصه مهم نبرد مردم با حکومت بر سر حجاب، این خاکریز فتح شده انقلاب بوده و همچنان جریان دارد. بعد از فروکش‌کردن اعتراضات در کف خیابان، حکومتی که خود را بازنده دید با شقاوت تمام به جان مردم افتاد. گله‌های جنایت‌کار حجاب‌بان خود را به خیابان‌ها ریخت. آرمیتا گراوند را به‌خاطرنداشتن حجاب به قتل رساندند و سرکوبگری‌های حکومت شدت یافت و موجی از اعدام به راه افتاد. برای اینکه دستاوردهای انقلاب زن زندگی آزادی را باز پس بگیرند و مانع از سربلند کردن موج قدرتمندتر انقلاب شوند. اما مردم با قدرت ایستاده‌اند و حجاب، اعتراضات گسترده بر سر مطالبات معیشتی و مقابله با سرکوب و اعدام سه عرصه مهم نبرد جانانه مردم برای هموارکردن مسیر انقلاب و برای رهایی از جهنم جمهوری اسلامی است. بی‌حجابی گسترده و سازمان‌یافته در متروها و در سطح جامعه، کارزار جهانی نه به اعدام که یک سر آن در خارج کشور و سر دیگرش در ایران است، بلندشدن فریاد “نه تهدید، نه زندان، نه اعدام نیست جلودار ما” در کف خیابان از سوی بازنشستگان و سه‌شنبه‌های اعتراضی در زندان قزل‌حصار و دیگر زندان‌ها و نیز فراخوان سه‌شنبه‌های اعتراضی علیه اعدام از سوی تشکل‌های مختلف کارگری و اجتماعی همه‌وهمه مثال‌های بارز این نبرد گسترده مردمی با حکومت ضدزن سرکوب و کشتار است.

 امروز در دل چنین شرایطی و در ادامه اتفاقات تاریخی این دو‌ساله است که به استقبال هشت مارس روز جهانی زن می‌رویم و آن را گرامی می‌داریم. این رویدادها بدون شک در فضای مبارزاتی چنین روز اعتراضی سراسری‌ای که جهانی است و مهر انقلاب زن زندگی آزادی را بر خود دارد بازتاب خواهد داشت و می‌دانم که در این سیر پر شتاب اوضاع روزهای اعتراضی مهمی در پیش است. اما هر کدام از این رویدادها می‌تواند زمینه‌ساز برپایی یک هشت مارس رزمنده و تاریخی باشد؛ بنابراین از هم اکنون قدم‌های اولیه برای تدارک این روز مهم را برداریم.

برخی اقدامات تدارکاتی در این راستا عبارت‌اند از: پیام‌های کوتاه در گرامیداشت روز جهانی زن، خصوصاً از جانب فعالین و اکتیویست‌های جنبش رهایی زن، خانواده‌های دادخواه و دیگر بخش‌های معترض و مبارزاتی جامعه، بیانیه‌های مستقل و مشترک نهادهای مختلف اجتماعی در گرامیداشت این روز، بازپخش وسیع بیانیه مطالبات پیشرو زنان، منتشر شده در هشت مارس سال گذشته، برگزاری سمینار و کنفرانس در مدیای اجتماعی به مناسبت هشت مارس، شعارنویسی، پخش تراکت و اطلاعیه به مناسبت روز جهانی زن در خیابان‌ها و متروها و در شهرهای مختلف، برافراشته شدن بنرهای روز جهانی زن در تجمعات هفتگی بازنشستگان و به استقبال این روز رفتن، گذاشتن پست‌های اعتراضی با گفتمان‌های روز جهانی زن، این روز آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی و بالاخره بازپخش صحنه‌های درخشان انقلاب زن زندگی آزادی در مبارزه علیه حجاب و حجاب‌سوزان‌ها و بزرگداشت یاد جان‌باختگان انقلاب زن زندگی آزادی و زنان شجاعی که به‌خاطر حجاب و به‌خاطر دفاع از آزادی در زندان‌اند و نیز به راه‌انداختن توفان استوری به این مناسبت و… .

 شعاردهی شبانه در شب قبل از روز جهانی زن با فریاد “زن زندگی آزادی” و شعارهایی چون حکومت ضدزن نابود باید گردد، حکومت اسلامی نمیخوایم، نمیخوایم در محلات و در شهرهای مختلف می‌تواند زمینه‌ساز گرامیداشت روز جهانی زن در هجدهم اسفندماه باشد. اما در روز هشت مارس، بی‌حجابی عمومی پاسخ محکمی به حکومت آپارتاید جنسی و بساط سرکوبگری‌هایش و گام مهمی برای تثبیت فتح خاکریز حجاب است. بعلاوه با استفاده از تجربیات این دو‌ساله از جمله اشکال مهمی که برگزاری روز جهانی را ممکن می‌کند که عبارت‌اند از:

تجمع در پارک‌ها و خیابان‌ها و دانشگاه‌ها و میادین و در هر کجا که ممکن شود، رقص‌های اعتراضی بی‌حجاب و مختلط در خیابان‌ها و در محلات، پخش گل در میان مردم در خیابان‌ها و متروها و شادباش روز جهانی زن به همگان، پخش موزیک در محلات و در اماکن عمومی، برپاکردن اکت‌ها و پرفورمنس هنری از جمله اجرای موزیک و تئاترهای خیابانی به مناسبت هشت مارس.

 دانشگاه‌ها و مدارس دو سنگر مهم برگزاری روز جهانی زن هستند و از هم اکنون باید به استقبالش رفت.

درعین‌حال روز جهانی زن امسال، روز گرامیداشت مهسا امینی به‌عنوان نماد انقلاب زن زندگی آزادی و گرامیداشت یاد دیگر زنان و دختران شجاعی است که در این انقلاب جانشان را از دست دادند، از جمله روز گرامیداشت یاد آرمیتا گراوندها است. رفتن به سراغ خانواده‌های این عزیزان، گل‌باران کردن مزارهایشان، از دیگر اقدامات به مناسبت هشت مارس است.

هشت مارس همچنین روز همبستگی با زنان شجاعی چون سپیده قلیان، نرگس محمدی، گل‌رخ ایرایی و ده‌ها زن معترض دیگر در زندان اوین است که یک ستون محکم انقلاب زن زندگی آزادی بوده و هستند. زنان شجاعی که در هنگام بازرسی مقامات جنایت‌کار قضایی از زندان علیه حکومت اعدام و سرکوب، شعار زن زندگی آزادی و مرگ بر دیکتاتور را سر دادند. زنانی که در اعتراض به اعدام‌ها به پا خاستند و با اعتصاب‌غذای خود به جنبش علیه اعدام قدرت بخشیدند. سپید قلیان که حاضر نشد در دادگاه حکومت حجاب بر سر کند و بیدادگاهشان را به چالش کشید. عکس و تصویر همه این عزیزان را باید در همه‌جا نصب کرد و بر آزادی فوری و بدون قیدوشرط آنان و همه زنان و انسان‌هایی که به‌خاطر حجاب در زندان‌اند تأکید کرد.

و بالاخره اینکه در روز جهانی زن مدیای اجتماعی می‌تواند محلی برای بازتاب تحرکات اعتراضی جامعه به این مناسبت و بیانیه‌های ویژه این روز و برگزاری مراسم‌های آنلاینی در گرامیداشت هشت مارس، روز جهانی زن باشد. زنده‌باد هشت مارس روز جهانی زن!

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …