هشدار نتانیاهو در مورد «خسارت جبران‌ناپذیر» دستیابی ایران به سلاح اتمی

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس با دیگر در مورد احتمال دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی هشدار داد و تأکید کرد که خسارت ناشی از این موضوع «جبران‌ناپذیر» است.

در گفت‌وگوی اختصاصی جمعه‌شب با شبکه خبری فاکس، نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد که مشکلش با ایران، صرفاً نقض احتمالی توافق هسته‌ای نیست بلکه حتی اگر ایران این توافق را نقض نکند باز هم پس از ۱۲ سال می‌تواند «آزادانه» به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

آقای نتاینیاهو که کشورش در روزهای اخیر میزبان وزیر دفاع آمریکا بود، حکومت ایران را یک «حکومت اسلام‌گرای تروریستی» توصیف کرد که خسارت ناشی از دسترسی آن به سلاح هسته‌ای «جبران ناپذیر» است، و تأکید کرد «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین چیزی اتفاق بیفتد».

او یادآور شد تنها در صورتی می‌توان مطمئن شد این موضوع اتفاق نمی‌افتد که «ما در اجرای سیاست‌های خود مصمم باشیم».

سخنان نخست‌وزیر اسرائیل که از ابتدای مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای با تهران از مخالفان سرسخت آن بوده، تنها یک از آن بیان شده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، ایران را متهم کرد که به «روح توافق هسته‌ای» پایبند نیست و تأکید کرد که دولتش به طور دقیق سرگرم بررسی این موضوع است.

آقای ترامپ پنجشنبه‌شب بار دیگر تأکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران توافقی بسیار بد است که نباید از ابتدا امضا می‌شد و ایران به اقداماتش «زیان‌های فوق‌العاده‌ای» به توافق امضا شده وارد می‌کند.

این سخنان واکنش مقام‌های ایرانی را در پی داشته و از جمله وزیر خارجه ایران، آمریکا را متهم کرده است که نه به روح برجام و نه به متن آن پایبندی دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل در اواخر دی ماه سال گذشته، در آستانه دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرده بود که برای مقابله با توافق هسته‌ای، پنج راهکار در نظر دارد که آن را با دونالد ترامپ در میان خواهد گذاشت.

پس از آن در دیدار رهبران دو کشور در اواخر بهمن ماه، دونالد ترامپ تأکید کرد که اسرائیل با چالش‌های بزرگی، از جمله بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران روبه‌روست و وعده داد که آمریکا هرگز به ایران اجازه نمی‌دهد به سلاح اتمی دست یابد.

در عین حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان با اعلام آنکه ایران تا کنون از مفاد برجام تبعیت کرده، یادآور شد که نگرانی از نقش ایران به عنوان «دولت حامی تروریسم» همچنان باقی است و چند نهاد دولت آمریکا زیر نظر رئیس‌جمهور در حال ارزیابی منفعت برجام برای امنیت ملی آمریکا هستند.

یک روز پس از انتشار این نامه نیز آقای تیلرسون تأکید کرد که واشینگتن در حالبازبینی جامع سیاست‌های خود در قبال ایران است و توافق هسته‌ای تنها دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق انداخته و در جلوگیری از این موضوع «شکست خورده است».رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

گزارش ایرنا از نشست شورای امنیت درباره موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی

ایرنا:نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) این شورا در خصوص …