هفت تپه: شماره ٣٣: اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد بیست و هشتمین روز خود شد

روز ٢٢ تیر کارگران نیشکر هفت تپه در بیست و هشتمین روز اعتصاب با شکوه خود در مقابل فرمانداری تجمع کردند و سپس با راهپیمایی در شهر و شعار گویان خواستهایشان را فریاد زدند و اعتراضشان را بیان کردند. در این راهپیمایی کارگران با شعارهایی چون “استاندار جرینگی نمیخوایم، نمیخوایم”، “استاندار، اسد بیگ پیوندتان مبارک”، “کارگر هفت تپه اتحاد، اتحاد”، “کارگر هفت تپه ایم، گرسنه ایم، گرسنه ایم” اعتراضشان را به بساط دزدی و چپاول اعلام داشتند.

در ادامه همبستگی ها، در این روز جمعی از کشاورزان منطقه با برافراشتن بنری از مبارازت کارگران نیشکر هفت تپه اعلام حمایت کردند. همچنین جمعی از بازاریان شهر شوش با پیوستن به صف اعتراض کارگران حمایت خود را از مطالبات آنها اعلام داشتند. اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در سطح جهانی نیز انعکاس پیدا کرده است. از جمله شبکه ملی شاپ استوواردز بریتانیا که اتحادیه های کارگری متعددی را در این کشور پوشش میدهد برای همبستگی با اعتصاب کارگران هفت تپه و در محکومیت احکام صادره برای کارگران آذرآب در کنفرانس سالانه خود که شنبه گذشته برگزار شد، بیانیه ای داد و در آن حمایت خود را از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و در محکومیت احکام صادره برای کارگران معدن آق دره اعلام داشت. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: “به طور مشخص، صدور احکام اخیر علیه 42 کارگر صنایع آذرآب به یک سال حبس ، 74 ضربه شلاق و کار اجباری یک ماهه، محکوم می کنیم. ما خواستار آزادی فوری و لغو همه احکام علیه آنها هستیم. ما درودها و همبستگی خود را برای هزاران کارگر هفت تپه می فرستیم که از 14 ژوئن دوباره اعتصاب کرده اند و خواستار پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده شان ، بازگرداندن کارگران محکوم شده شان و دولتی کردن شرکت خود هستند. و نیز NSSN باور دارد که احیای جنبش کارگری در ایران از اهمیتی بین المللی برخوردار است و الهام بخش تحولاتی مشابه علیه همه رژیم های دیکتاتوری و استبدادی در خاورمیانه خواهد بود.”

کارگران نیشکر هفت تپه با اتکاء به تصمیم گیری شورایی خود در مجمع عمومی شان در برابر تفرقه افکنی ها و تهدیدات حکومتیان ایستاده و متحدانه به پیش میروند. خانواده ها همراه این اعتراضات هستند و علیرغم خطر بیماری کرونا در چند روز اخیر شماری از خانواده ها در تجمع کارگران شرکت داشتند. کارگران خواستار پرداخت فوری سه ماه طلب مزدی و تمدید دفترچه های بیمه خود هستند. کارگران هفت تپه با بدست گرفتن دو بنر خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی و بازگشت به کار همکاران اخراجی خود و با شعارها و فریادهای اعتراضی شان، استوار ایستاده اند. حزب کمونیست کارگری بر گسترش جنبشی اجتماعی در همبستگی با این کارگران و حمایت گسترده از خواستها و مبارزات آنها تاکید دارد.

زنده باد همبستگی با کارگران اعتصابی هفت تپه
پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران
٢٢ تیر۱۳۹۹، ١٢ ژوئیه ۲۰۲۰

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:

شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا
جمع هایی از بازاریان شهر شوش
٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره
جمعی از کشاورزان چعب
سندیکای نیشکر هفت تپه،
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه،
سندیکای نقاشان البرز،
گروهی از فعالین کارگری سقز،
گروهی از فعالین حقوق کودکان،
شورای بازنشستگان ایران،
سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،
اتحاد بازنشستگان ایران،
بازنشستگان فلزکارمکانیک،
بازنشستگان بافنده سوزنی،
گروه نوزده اسفند،
گروه شورای همبستگی کارگری
کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق
جمعی از کارگران فولاد اهواز
سندیکای شرکت واحد
کارگران شرکت آسفالت ماکادام شرق

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …