همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی: جهت توجه جامعه جهانی به وضعیت پناهجویان در نوار مرزی یونان و ترکیه

هزاران پناهجو،عمدتا اهل سوریه، ایران و افغانستان در مرز یونان سخت گرفتار هستند

چندین هزار نفر از پناهجویانی که سالها بود در ترکیه بسر می بردند در نوار مرزی یونان در یک قدمی وقوع فاجعه ای انسانی قرار گرفته اند.به دنبال تهدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به بازکردن مرزهای خود بسوی اروپا هزاران پناهجوی سوریه ای و ایرانی و اهل افغانستان در پی شنیدن این خبر وسایل زندگی خود را به دوش گرفتند و بسوی مرز یونان به حرکت درآمدند. ترمینال های ترکیه مملو از پناهجویانی بود که برای خریدن بلیط و حرکت به سوی مرز یونان مراجعه کرده بودند. این وضعیت همچنان ادامه ادامه دارد.

اکنون اوضاع پناهجویان در مرز یونان بسیار بحرانی و غیر قابل قبول شده است. جمعیت بسیار زیاد است،هیچ کس نمی داند 500 مترجلوتر قرار است چه اتفاقی بیافتد.امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی برای آنها درحد صفر قرار دارد. تراکم جمعیت بسیار بالاست، مواد غذایی بسیار کمبیاب و یا نایاب است. نه سقفی برای استراحت هست و نه حمام و دستشویی. وسایل گرمایی پناهجویان، تنها درختان خشکی است که با آن آتش روشن می کنند. سرمای زمستان همه را مچاله کرده است. درمیان آنها صدها خانواده با کودکان خردسال و رنگ و رو باخته دیده می شود. یأس و ناامیدی نسبت به آینده ای که به دنبالش هستند در نگاه ها و در چهره پناهجویان نمایان است. هیچ کس نمی داند فردایش چه می شود و چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ فریادشان و حرکتشان از سوی پلیس مرزی یونان با باتوم و گاز اشک آور پاسخ می گیرد.

سربازان مرزی یونان حرکت پناهجویان را بسوی مرزهای آن کشور متوقف کرده اند. به محض حرکت، پلیس مرزی یونان قدم به قدم به داخل صف پناهجویان گاز اشکاور می زند، بسیاری از آنها در اثر ضرب و شتم و خشونت پلیس بشدت زخمی شده اند. بسیاری نیز در اثر برخورد با سیم خاردار در نوار مرزی آن کشور سر و صورتشان بشدت زخمی شده است. شماری نیز از اینکه اقدامشان بی نتیجه بوده پشیمان هستند. بی خوابی و خستگی در آن نقطه مرزی عرصه زندگی را به پناهجویان تنگتر کرده و امیدی هم به باز شدن مرزهای یونان نیست و اگر هم باشد در یونان هم سرنوشتی بهتر از ترکیه پیدا نمی کنند.

اردوغان روز پنجشنبه خطاب به کشورهای اروپایی گفت: اگر طرح منطقه امن در داخل سوریه از طرف کشورهای غربی حمایت نشود، مرزهای خود را برای ورود مهاجران بسوی اروپا باز خواهد کرد. اردوغان از سر دلسوزی برای پناهجویان مرزهای خود را به روی آنها باز نکرده است؛ عصبانیت اردوغان از این است که آمریکا و کشورهای اروپایی تمایلی به ایجاد منطقه امن در داخل سوریه برمبنای طرح ترکیه نشان نداده اند. در عین حال ترکیه اتحادیه اروپا را متهم می کند که به تعهدات سال 2016 پایبند نبوده است، یعنی مثل نگهبان دروازه اروپا باج بیشتری به ترکیه نپرداخته اند تمام ماجرا در همینجاست. توافق دیگر ترکیه با اتحادیه اروپا در سال 2016 این بود که رفت و آمد شهروندان ترکیه در محدوده شینگن بطور آزاد صورت بگیرد. رکود اقتصادی و بیکاری عامل دیگری بود تا دولت ترکیه خواستار بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان شود و اکنون نیز یک طرفه و بدون توافق با اتحادیه اروپا مرزهای خود را جهت فشار بیشتر به این اتحادیه به روی پناهجویان باز کرده است. پناهجویان اکنون در آن نقطه مرزی گرفتار شده اند، نه راه پیش و نه راه پس دارند.

“پتساس” سخنگوی دولت یونان روز شنبه پس از دیدار با نخست وزیر این کشور گفت: «یونان دیروز هدف یک حمله سازمان یافته وغیرقانونی و نقض قوانین مرزی قرار گرفت و توانست آن را مهار کند». سخنگوی دولت یونان طوری صحبت کرده گویا، حمله نظامی کشور دیگری را مهارکرده است. جناب پتساس سخنگوی دولت یونان حمله نظامی دشمن را دفع نکرده است، حرکت هزاران انسان برای دسترسی به یک زندگی انسانی تر را متوقف کرده است. حرکت کودکانی را به داخل خاک کشورش متوقف کرده که نان و آب و جای خواب ندارند و جسمشان توان مقاومت در برابر سرمای سخت زمستان را ندارد و اصلا نمی فهمند چرا به این سرنوشت دچار شده اند و چه کسانی عامل این تراژدی هستند. جناب سخنگو حرکت پناهجویانی را متوقف کرده که از خستگی و گرسنگی و سرمای سخت زمستان توان و انرژی خود را از دست داده بودند و سربازان مرزی هم با خشونت تمام با آنان رفتار می کنند.

فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی از همه دولت های اروپایی و از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و از احزاب و سازمانها و نهادهی بشر دوست و مترقی و جامعه جهانی می خواهد، برای نجات جان پناهجویان مستقر در مرز یونان، اقدامی عاجل در دستور کار خود بگذارند. دنیا نباید در مقابل این همه تحمیل بی حقوقی و اوارگی سرش را برگرداند و بگوید به من مربوط نیست.

همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی

دوم مارس 2020

اینرا هم بخوانید

روز جهانی کارگر خیابانها از آن ماست! پیام حمید تقوایی بمناسبت اول ماه مه

فرارسیدن روز جهانی کارگر را  به همه کارگران در ایران و جهان و به همه …