همبستگی های کارگری با کارگران معدن سونگون و آخرین وضعیت اعتراضات این کارگران

همانطور که قبلا گزارش کردیم در چهارمین روز اعتصاب بزرگ کارگران معادن مس سونگون در هفده تيرماه، نیروهای سرکوب حکومت صف اعتراض این کارگران را مورد حمله قرار دادند و تعدادی را بازداشت کردند. بدنبال آن نيز دستگیری ادامه یافت و تا کنون بیش از ٢٠ نفر بازداشت شده اند. این سرکوبگری ها انعکاس وسیعی در میان بخش های مختلف کارگری داشت و مدیای اجتماعی به محل اعلام حمایت و همبستگی با کارگران سونگون تبدیل شد. در همین راستا تعدادی از تشکلها و نهادها و جمع های کارگری طی بیانیه هايی ضمن اعلام حمایت از مبارزات و خواستهای کارگران سونگون، حمله وحشیانه نیروهی سرکوب به کارگران را شدیدا محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت شدگان گردیدند.  اتحادیه آزاد کارگران ایران یک منبع انتشار هر روزه اخبار اعتراضات این کارگران بوده و از طریق شرکت در برنامه های تلویریونی مختلف خبر رسانی کرد و سرکوبگری های حکومت اسلامی را محکوم نمود.

جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای شرکت واحد، اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی، بازنشستگان صنعت چاپ ، بازنشستگان شهاب خودرو، بازنشستگان مستقل قزوین طی بیانیه هایی مستقل یا جمعی ضمن اعلام حمایت از کارگران معدن سونگون و اعتراضاتشان سرکوب و دستگیری این کارگران را شدیدا محکوم کرده اند.

کارگران نیشکر هفت تپه در٢٤ تيرماه  با عنوان ″ از کارگران معدن سونگون حمایت می کنیم” منتشر کرده اند که در بخش پایانی آن چنین  آمده است: “برادران و عزیزان معدن سونگون! درود بر شرف تان، درود به مبارزه قوی و خرد جمعی تان. جلوی این هارت و پورت ها را تنها با اتحاد و نقطه قدرت ما یعنی اعتصاب میتوان گرفت. مبارزه شما مورد حمایت ما کارگران هفت تپه و هر انسان شرافتمندی در سراسر ایران است.  حال که این دامها را برایتان پهن کرده اند، فقط به خرد جمعی و مجمع عمومی متکی شوید. کارگران بازداشتی باید آزاد شوند.”

سندیكای شرکت واحد نیز در همین رابطه بیانیه داده وضمن اعلام خبر بازداشت کارگران معترض معدن سونگون از آنها اعلام حمایت کرده و مینویسد:”سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن اینکه حق اعتراض واعتصاب را برای  کارگران از حقوق مسلم شان میداند، ضمن حمایت از تمامی مطالبات بحق کارگران معدن مس سونگون، برخوردهای امنیتی و پلیسی با کارگران را بشدت محکوم میکند و خواستار آزادی بی قید وشرط  تمامی کارگران بازداشتی معدن مس سونگون ورزقان میباشد.”

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه ای با عنوان “اینجا میدان جنگ در سوریه و فلسطین نیست. اینجا اوکراین نیست.اینجا ورزقان است زیر گوش ماست!” و با هشتگ #کارگران_سونگون_حمایت_کنیم   ضمن انتشار خبر اعتراضات این کارگران مینویسد: “شورای بازنشستگان ایران هجوم وحشیانه به کارگران معدن مس سونگون را قویآ محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری و بیقیدوشرط کارگران بازداشت شده و پیگرد مسببان این تعرض به کارگران است.”

چهار نهاد سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی، بازنشستگان صنعت چاپ و بازنشستگان شهاب خودرو در بیانیه ای مشترک از کارگران معدن سونگون اعلام حمایت کرده و  مینویسند: “٤٢ سال است نه تنها به خواسته های مردم پاسخ مناسب داده نشده است بلکه پشت کردن به قانون از سوی قوه مجریه خشم مردم را فزونی بخشیده است. بی تردید حق گرفتنی است و این جنبش را سر باز ایستادن نخواهد بود.”

اتحاد سراسری کارگران و کل جامعه در برابر سرکوبگری های حکومت یک وجه مهم اتحاد مبارزتی بخش های مختلف کارگری و جنبش های اجتماعی در سطح جامعه است و کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری همواره بر روی این نکته تاکید داشته است. این همبستگی ها باید گسترده تر شود و با قدرت اعتراضات سراسری خود باید کارگران بازداشتی معدن سونگون را آزاد کنیم.

اجرای کامل طرح طبقه بندی که خود مبلغی ناچیز به حقوقهایشان اضافه میکند و همسان سازی حقوق کارگران پیمانی و رسمی، همچنین قراردادهای برده وار پیمانی موضوعات اعتراض کارگران معدن سونگون بوده ست. اما پیمانکاران مفتخور و مقامات دست اندر کار با اعلام اینکه طرح طبقه بندی اجرا شده و کاری نمیتوانند بکنند، وعده دادن برای بررسی موضوع همسان سازی حقوقها و در کنار آن تهدید به اخراج و ادامه سرکوبرگریهایشان تلاش کرده اند اعتراض کارگران را خاتمه دهند.  این درحالیست که اعتراض واقعی کارگران معدن سونگون به سطح نازل حقوقها و سونامی گرانی است. پاسخ سردواندن های مقامات مسئول طرح مستقیم دو  خواست افزایش دستمزدها و دائمی شدن قرار داد ها  است. 

كميته آذربايجان حزب كمونيست كارگران ضمن قدردانى از اعلام همبستگى نهاد ها و تشكلات ياد شده، تاكيد دارد كه  سه هزار کارگر معدن سونگون که اعتصابی قدرتمند را آفریدند با نیروی خانوادهایشان و حمایت و همبستگی مردم منطقه و با اتکاء به همبستگی های وسیع اجتماعی نیروی بزرگی را تشكيل ميدهند که با آتکاء به آن میتوان فورا بازداشت شدگان را آزاد کرد. یک راه گرد آوردن این نیرو اتکاء به مدیای اجتماعی و دخالتگری همه کارگران این معدن در روند مبارزه و تلاش برای شکل دادن به مجمع عمومی  است.  با گرد آوردن  این نیرو کارگران میتوانند خواستهایشان را  نیر با قدرت بیشتری به پیش برند.

کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

٢٨ تير ١٤٠١، ١٩ ژوئيه ٢٠٢٢

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …