هند از پروژه خط ‌آهن چابهار- زاهدان «کنار گذاشته شد»

رسانه‌های هند گزارش داده‌اند که ایران به دلیل «دیرکرد دهلی‌نو» در آغاز توسعه خط آهن چابهار- زاهدان، این کشور را از پروژه یاد شده کنار گذاشته است.

روزنامه «هندو» روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه از قول منابع رسمی هند که نامی از آنها نبرده است، گزارش داد که چهار سال پس از امضای قرارداد توسعه خط ‌آهن چابهار- زاهدان، مقامات ایران هند را به دلیل دیرکرد در توسعه آن از این پروژه کنار گذاشته‌اند.

قرارداد احداث خط آهن چابهار- زاهدان در جریان سفر ماه مه ۲۰۱۶ نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به تهران امضاء شد و ارزش آن بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار است.بخش شرقی راه‌آهن ایران یکی از طولانی‌ترین خطوط است و ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد. این بخش همچنین برای جمهوری اسلامی اهمیتی استراتژیک دارد.

این راه‌آهن قرار است چابهار را به زاهدان و پس از آن به زرنج در مرز افغانستان وصل کند و از مسیر دیگری هم چابهار به سرخس در شمال شرق ایران متصل خواهد شد.

هدف از اجرای این مسیر ریلی اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به مرزهای افغانستان و شبکه ریلی شمال شرق کشور برای اتصال به کشورهای آسیای میانه است.

به گفته‌ مقام‌های دولت ایران، خط آهن چابهار – زاهدان سالانه ظرفیت انتقال هفت میلیون تن بار را خواهد داشت.

هند هم می‌خواست با دور زدن خاک پاکستان، از این مسیر برای صادرات کالاهای خود به افغانستان و کشورهای آسیای میانه استفاده کند.علاوه بر هند، قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه نیز از سال ۹۲ در بخشی از این پروژه مشارکت دارد. بخش مربوط به قرارگاه خاتم‌الانبیا که ۷۳۰ کیلومتر طول دارد و حدفاصل شهرهای چابهار تا ایرانشهر قرار دارد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …