هنوز ۳۰۰ پیکارجوی داعش در موصل مقاومت می‌کنند

یک فرمانده ارشد عراقی روز چهارشنبه ۱۴ تیر گفت که حدود ۳۰۰ پیکارجوی گروه «خلافت اسلامی» هنوز در بخش کوچکی از مناطق قدیمی شهر موصل مقاومت می‌کنند.

ژنرال سامی العریدی از نیروی مخصوص ارتش عراق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت محدوده تحت کنترل پیکارجویان «خلافت اسلامی» به حدود ۵۰۰ متر مربع کاهش یافته است. تصور می‌شود که تعداد زیادی از غیرنظامیان هنوز در این ناحیه گرفتار هستند و در هر صد متر از پیشروی نیروهای عراقی حدود هزار و ۵۰۰ تن از غیرنظامیان می‌گریزند.

نیروهای عراقی قبل از آغاز حمله به بخش غربی موصل برای پیشگیری از فرار پیکارجویان به سمت سوریه ابتدا تمام شهر را محاصره کردند. ولی ژنرال العریدی می‌گوید با وجود این صدها پیکارجو فقط از بخش غربی شهر موصل توانسته‌اند بگریزند.

او افزود: «آنها فقط ریش‌های خود را می‌تراشند و فرار می‌کنند. همین دیروز ما دو تن از آنها را در میان زنان و کودکانی که می‌گریختند دستگیر کردیم».

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با وجود ادامه زد و خوردها در موصل غروب روز سه‌شنبه به خاطر «پیروزی بزرگ در موصل» به نیروهای مسلح این کشور تبریک گفت.

نخست‌وزیر عراق در ماه ژوئن پایان کار خلافت خود خوانده این گروه در عراق را اعلام کرد.

گروه «خلافت اسلامی» در تابستان سال ۲۰۱۴ در هجوم گسترده خود به مناطق شمالی و غربی عراق ظرف چند روز شهر موصل را تصرف کرد. نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از ماه اکتبر ۲۰۱۶ عملیات آزادسازی این شهر را آغاز کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول سرهنگ حیدرحسین یکی از فرماندهان واحدهای ضدتروریستی عراق گزارش می‌دهد که پیشروی این واحدها در غرب موصل به نسبت روز گذشته ساده‌تر بوده است.

سرهنگ حیدر حسین گفت: «ما حدود ۲۰۰ متر دیگر را تصرف کرده‌ایم و تا رودخانه دجله کمتر از ۲۰۰ متر فاصله داریم».

این فرمانده عراقی افزود: «جهادیون از روش‌های جدیدی استفاده می‌کنند. آنها در خانه‌ها پنهان می‌شوند و به محض ورود نیروهای دولتی، به روی آنها آتش گشوده و یا خود را منفجر می‌کنند».

فرماندهان عراقی تاکید می‌کنند که دشمن آنها یک ارتش منظم نیست و اکنون جنگ در موصل به یک نبرد خانه به خانه بدل شده است. با این همه آنها خوشبین هستند که این بخش کوچک از موصل نیز طی روزهای آینده پاکسازی شود.

با وجودی که حیدرالعبادی شب گذشته پیروزی نیروهای مسلح عراق در موصل را تبریک گفت ولی ادامه درگیری‌ها نشان می‌دهد که آخرین مرحله از نبرد در این شهر هنوز پایان نیافته است.

گروه «خلافت اسلامی» در ماه‌های اخیر بخش گسترده‌ای از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است ولی آزادسازی شهرهای موصل و رقه به معنای پایان جنگ با این گروه نخواهد بود.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد اعتصاب شده اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد …